Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den nya iMac:ens TFT-skärm...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-23 21:51

Hej!

Jag var och kikade på den nya iMacen med TFT-skräm. Till min besvikelse så tyckte jag att skärmens kvalitet inte var det bästa jag sett hos TFT-skärmar.

Fast sen vet jag inte om det kanske berodde på kantutjämning. Finns det nåt tillval i OS X där man kan stänga av kantutjämningen? Jag tyckte att menyerna var onödigt suddiga. Kanske var det bara det som var "felet".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-23 22:18

Det stämmer, det finns en inställning för TFT-skärmar som är bättre än det som är default.
Inställningen finns under allmänt Typsnittsutjämning som ska stå på medium för att se bäst ut på TFT-skärmar.

Är det nån som vet om Apples kantutjämning använder sig av "sub-pixel font rendering"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 22:56

OSX10.2 använder sig av sub-pixel-rendering. Vet dock inte om det bara är för typsnitt eller om hela QUARTZ använder det.

Tillägg: Letade efter det på Apple sidor men hittade bara "Better antialiasing on LCD displays" vad gäller nyheter i OSX10.2.

[ 23 Augusti 2002, 23:14: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Hej !

Efter uppgradering till 10.2 kan man välja på olika varianter av kantutjämning, bla en speciellt för LCD skärmar.

Jämfört med 10.1 tycker jag att 10.2 är mycket bättre, den där "suddiga" känslan har försvunnit, men kantutjäningen är ändå på - bra !

/ D

Jag har inte sett något som tyder på att det är sub-pixel-rendering under 10.2. Det ser verkligen inte ut som det iaf. Har de det så måste de misslyckats med det.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-09-17 20:27

Jag var oxå och kikade på en nu iMac och tyckte som du att skärmen inte var någon höjdare. Provade att ändra kantutjämningsinställningar men märkte ingen större skillnad.
Det skulle vara mycket intressant att höra vad folk tycker om sina iMacskärmar.

Ni talar nu om 17 inchen, eller?

Gambit

  • Medlem
  • International user
  • 2002-09-17 22:11

Jag talar om 15"aren men visst, 17"aren kan vara intressant att få kommentarer om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-17 22:38

Jag är jättenöjd med skärmen på min iMac G4 15".
Tyckte texten var för suddigt i 10.1.X, men i 10.2 är texen perfekt..

Farsan har beställt en 17", ska bli intressant att se hur den skärmen är..

OT: Levereras 17" ännu?? Leveransdatum på farsans iMac skjuts upp hela tiden..

1
Bevaka tråden