Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta förinstallerat minne på iMac G4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kostnaden för en 512mb 168-pin SDRAM är ungefär samma som för en 256Mb so-dim. Genom att välja att ersätta den förinstallerade 256mb modulen skulle jag både få en modul att sätta i nån annan dator och lämna so-dim uppgraderings utrymmet ledigt.

Någon som har gjort detta? Hur blir det med garantin? Att välja att få den förinstallerad från Apple skulle inte vara ekonomiskt. Om inte så är man ju egentligen låst till 768Mb RAM om man inte går med på Apple/Apple service center priser.

[ 21 Augusti 2002, 19:56: Meddelandet ändrat av: buenoben ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: buenoben:
Kostnaden för en 512mb 168-pin SDRAM är ungefär samma som för en 256Mb so-dim. Genom att välja att ersätta den förinstallerade 256mb modulen skulle jag både få en modul att sätta i nån annan dator och lämna so-dim uppgraderings utrymmet ledigt.

Någon som har gjort detta? Hur blir det med garantin? Att välja att få den förinstallerad från Apple skulle inte vara ekonomiskt. Om inte så är man ju egentligen låst till 768Mb RAM om man inte går med på Apple/Apple service center priser.

Hehe, jag tar tillbaka hela mitt gamla inlägg, letade runt lite på Apples support sidor, och såg nu att det finns en plats för 168-pinnars minnen också, något jag inte visst om.

Hittade precis det här också om minnesuppgradering som du funderar på....

Varning: Du kan lägga till eller ändra minnet i SO-DIMM-kortplatsen, men försök inte att göra det i den andra minneskortplatsen. Särskilda sigill och verktyg krävs för att komma åt och försegla datorn på rätt sätt. Om datorn förseglas på fel sätt, kan den skadas och skadorna täcks inte av garantin.

Bara ett Apple-auktoriserat serviceställe eller Apple självt kan installera minne i den minneskortplats som bara fabriken kan komma åt. Informationen om service och assistans som följde med datorn innehåller anvisningar för hur du hittar ett Apple-auktoriserat serviceställe eller kontaktar Apple.

[ 21 Augusti 2002, 23:08: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Hittade instruktioner för installation av det ´vanliga´ minnet här. Inget som jag skulle vilja pröva på en splitter ny dator dock.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: buenoben:
Hittade instruktioner för installation av det ´vanliga´ minnet här. Inget som jag skulle vilja pröva på en splitter ny dator dock.

Var det inte svårare än så?

heh, vet inte hur jag ska tolka din smiley.

Egentligen verkar det inte särkillt svårt. Tror till och med att jag har en tub med thermal paste hemma. Men om någonting går fel så är det ju kört, inte bara att köpa nytt moderkort direkt.

  • Medlem
  • 2002-08-23 02:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: buenoben:
jag har en tub med thermal paste hemma.

Är det någon som vet var man kan köpa det i stockholm city? Värmeledande pasta, alltså.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-09-02 21:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: buenoben:
jag har en tub med thermal paste hemma.

Är det någon som vet var man kan köpa det i stockholm city? Värmeledande pasta, alltså.

Mycom i PUB-huset på Drottninggatan säljer pasta. Jag tror även Sekvencia på Sveavägen har.

1
Bevaka tråden