Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3(blådåre) och 10.2. Grafikproblem.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med en G3 blåvit och 10.2-ej uppdaterad(har inte kopplat in den på nätet än). OS 9.2 funkar utmärkt. Bilden blir suddig men man ser vad den föreställer. När det är mer vitt på skärmen så ökar suddigheten överallt. Det sitter ett orginal ATI-kort på PCI-busen i den och till det är en 17" Apple Studio Display som kom med datorn kopplad. Någon som har något att föreslå. Både spekulation eller pang på rödbetan är välkommet. Det kan vara bra att det framkommer om det är gissningar dock så jag vet.

/John

  • Medlem
  • 2002-09-29 16:43

Experimentera med lite olika upplösningar och Hz inställningar. Ser det likadant ut?

Ska kolla det. Återkommer.

John

Nix det hjälper inte. Har försökt att kalibrera skärmen med. Jag sa fel förut. Det är när det är mycket vitt på skärmen som det ser som bäst ut men när jag stänger alla fönster som utgör en stor del vitt ser det utsmetat ut. Färgerna blöder.

John

[ 29 September 2002, 18:53: Meddelandet ändrat av: John Stalberg ]

  • Medlem
  • 2002-09-29 19:12

Det låter som om masken har hamnat snett. Om du inte kan korrigera konvergens på skärmen, måste du lämna in den eller köpa ny. Har samma problem på min skärm, det blir bättre och sämre med jämna mellanrum.
Märkligt att det ser bättre ut i OS 9, men felet kanske bara upplevs starkare i OS X pga färgval och pixelutjämning?

Jag kan testa med en annan skärm. Jag har flera här. Skillnaden mellan OS 9 och OS X är som natt och dag. Det är en klart stark effekt. Man kan knappt läsa vad som står i menyerna ibland. I nian ser det bara bra ut. Jag återkommer med rapport. Du ska stort tack för hjälpen hittils!

John

Det är skärmen. Kan det ha skett när jag flyttade den? Den kan ha skakats lite eftersom den satt fast ganska hårt med dubbelhäftad tejp.

John

  • Medlem
  • 2002-09-30 00:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: John Stalberg:
Det är skärmen. Kan det ha skett när jag flyttade den?

Låter troligt... Skärmar kan vad jag har förstått gå sönder ganska lätt om de får en stöt. De kan gå sönder av att bara stå också, det har min gjort.

Trist att den var trasig.

Tack för din hjälp stfm! Trist att den var trasig men bra att få reda på det.

John

  • Medlem
  • 2002-09-30 01:49

Om du har gett upp hoppet på skärmen, har du inget att förlora på att testa "Hedenhösmetoden". Ge den en rejäl smäll, förslagsvis bakifrån, medans den är igång. Du ser direkt om det ger resultat... bra eller dåligt.

Okey. Jag ska inom några veckor gå över helt till OS X på den maskinen. Då gör jag ett försök. Den funkar att använda i nian tills dess. Får se om det blir bättre eller om det blir dödsstöten. Jag tänker i alla fall inte sörja den för en ny fin skärm brukar överskugga minnet av en gammal trotjänare. Jag slänger in ett inlägg här oavsett resultat om några veckor upp till några månader så om du ser det får du veta hur det gått. Det kanske kan vara intresant att få reda på slutet på detta för dig. Än en gång, tack för din hjälp. Jag kunde forfarande suttit ovetandes och slitit mitt hår med detta om du inte hjälpt mig.

John

1
Bevaka tråden