Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac någonting att ha?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-24 22:53

Tjenare, har funderat ett tag nu på att skaffa en ny data och en eMac ligger bra i min prisklass, undra bara om någon här har någon erfarenhet med eMac, krånglar själva hårdvaran något, brummar den mycket, etc etc.

Kanske är den jättebra men följande fanns idag hos MacFixit... så följ upp detta ifall det är sant - jag kan alltså inte gå igod för att uppgifterna stämmer, men personligen så skulle jaag inte springa till affären och beställa en innan jag fått mera klarhet:

Odds and Ends: eMac display problems

eMac display problems A number of users on Apple´s discussion boards are reporting a wide array of problems with the eMac´s 17 inch CRT display. Among the most disturbing reports:

"I have had my eMac for 5 days now, and I´ve had this problem ever since I got it. The screen is very nice, but I have this greenish/blueish field at the bottom-right corner of the screen. It´s most noticable when I move something with a white background (e.g. a Finder window) down to that corner."

"I´m very pleased with the eMac. The big exception to that is the display. The bottom right corner is discolored/darker than the rest. The display also has major moire problems at both far sides but not in the center. I´ve also noticed the the right bottom corner, (the discolored area), shakes/jitters when there is any major hard drive activity going on."

One reader, who claims to have received information from an Apple employee, writes:

"He said he was familiar with the problem and they found it at every incoming inspection when eMacs arrived. Basically, the screen has a bad shadow mask that is loose inside the CRT. The vibration from the speakers causes it to warp and bend just enough to start deflecting the electron beam. He said there isn´t much you can do about it short of dampening the speaker enclosure from the eMac´s housing."

- Olle

Tja eftersom jag beställde en idag så får man hoppas att den funkar bra. Annars blir jag djupt besviken.

Hej !

Min far hade samma problem med sin imac/233 för nåt år sedan, de bytte, kommer inte ihåg, om det var crt och /eller moderkort då.. Sen dess har det fungerat klanderfritt !

/ D

Dom har ju numera tillverkat eMac i över ett halvår, och eftersom Apple tydligen är medvetna om problemet, borde dom löst den konstruktionsmissen för länge sen.

Så mitt tips är att problemet inte finns på ny eMac.

eMac borde väl vara den mest prisvärda mac´en idag - så länge man inte har behov av att kunna flytta den - då är väl iBook utmärkt. du kan ju till och med få superdrive till den...

  • Avstängd
  • 2002-09-25 11:35

halvkackiga analogkort? påminner om min iGnu (som fortfarande itne e reparerad) med sin blå/rosa/gröna förvrängda skärmbild

Fast en eMac vore najs, dom e allt bra fina

"eGnu" ?

[ 25 September 2002, 11:50: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

Jag har erfarenhet utav 20 st E-macs....

14 st på en skola och 6 st på en annan skola.

Bland de 14 var det 2 stycken som var "döda" vid leverans. De blev utbytta på en vecka. Sedan dess har de "rullat" på alldeles utmärkt.

De andra 6 st har inte haft några som helst problem överhuvudtaget.

Personliga åsikter:
Ljudnivån är acceptabel, de är inga Cubar men inga dual 867 heller (ingår det öronskydd med dual 867??)....
Skärmen är bra med tanke på priset.
Robust konstruktion, saknar "handtaget" dock. Den vinner inga priser i design heller, rätt ful.

Bra burk till bra pris....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-09-26 06:59

Kolla här:
Problem med skärmen -emac

Eftersom Apple är medvetena om problemet,kan man tänka sig att felet med skärmen/högtalarna är åtgärdade nu.Men,eftersom det är Apple så kan man väll inte vara säker.

[ 26 September 2002, 07:22: Meddelandet ändrat av: Ariel ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 17:54

Sitter framför en eMac.

:)fördelarna:
+priset
+skärmen
+billig G4
+det är en mac

:(nackdelarna:
-brummandet
-borde vara 256 i RAM vid leverans
-jätteintegrerad och svår att uppgradera
-smack! (så låter det när man beordrat cd-n att stänga)
-iMacens överlägsna design och ljudnivå

Jag ångrar mig lite. Skulle gärna sparat pengarna och köpt en grym Mac med lite uppgraderingsmöjligheter istället.. eller en iMac. Men jag fick en gratis Lexmark-skrivare. Och min eMac funkar perfekt. Och är snabb.

1
Bevaka tråden