Jaguar på bondi-iMac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-01 00:14

Funderar på att installera Jaguaren på en tjejkompis iMac 233:a. Mest för att hon ska kunna få tag i lite musik genom Acquisition, alternativ som finns för OS 9 just nu är för dåliga.

Kommer det att flyta ok tror ni? Vara brukbart? Har någon praktiskt erfarenhet av det? iMacen har 288MB RAM, 20GB IBM 7200 HD och 6MB VRAM.

Tack på förhand!

[ 01 November 2002, 00:17: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

• Avstängd
  • 2002-11-01 00:51

hehe kan nog gå lite slött men det är ju iaf över 256Mb RAM Det går, men förvänta dig inget fartmonster

Hmm... mera ram skulle nog inte skada. Den bästa medicinen för en gammal maskin är MYCKET RAM!

Med rejält med ram kommer man ganska långt med äldre maskiner. Om du nu lägger ner Jaguar på hennes iMac så gör en "clean-install", vilket gör att det kommer gå snabbare än om du först lägger ner 10.1 och sedan uppgraderar till 10.2 .

Hmm... enligt Apple-History.com så har 233:an två stycken minnesplatser och kan totalt ha 512MB i ram.

Hon hade 288MB i ram, vilket förmodligen betyder att hon har en 256-modul och en 32-modul (som ger 288MB tillsammans) eftersom bara två platser finns.

Då kanske hon ju kan slänga ut 32-modulen och trycka in en 256:a till, så har hon maxat den med 512MB i ram. En 256MB-sticka kostar 1494kr hos Macoteket, vilket kanske är lite mycket.

I övrigt vet jag faktiskt ej om en 233:a håller för OS X. Men med maximalt med ram går det ju i alla fall så bra som det kan gå!

Min sambo kör Jaguar på en iMac 333 mhz, 192 mb minne. Det går förvånandsvärt bra, med program som Photoshop, Illustrator, IE, Office-paketet, mm. Så på en iMac 233 med 288 mb ram borde det också funka ok.

• Oregistrerad
  • 2002-11-06 23:11

Fick för mig att prova installera detta ikväll och se om det är användbart. Men stötte på ett stort problem under installationen. Den startar upp fint men när jag ska välja partion för installationen så är det ett rött utropstecken på hårddisksymbolen och den uppger att systemet måste installeras på de första 8 gigabyten. Saken är ju att det är de åtta första gigabyten!! Hela hårddisken är ju bara en partion. Formatterade om och provade t.o.m att gör atvå partioner på vardera 10GB men icke. Uppgav samma felmeddelande.

Vad kan detta bero på? Lösning någon?? Jag använde riktiga rena orginalskivor, ej uppgraderingsskivor eller maskinspecifika skivor. Som fungerar utmärkt på min QS kan tilläggas.

Tack på förhand!!!

• Oregistrerad
  • 2002-11-08 08:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
(snip)... ett rött utropstecken på hårddisksymbolen och den uppger att systemet måste installeras på de första 8 gigabyten. Saken är ju att det är de åtta första gigabyten!! Hela hårddisken är ju bara en partion. Formatterade om och provade t.o.m att gör atvå partioner på vardera 10GB men icke. Uppgav samma felmeddelande.

Partitionera disken är rätt väg att gå, men den första partitionen får inte vara större än 8 GB då...

Du måste lägga jaguar inom de första 8GB, gör en partition på 7.8 eller nått sånt.
Se till att du har senaste firmware updateringen som för de iMacs som har cd-släde är "firmware update 1.2", för de andra iMacarna ska det vara 4.1.9 eller nått.

Jag har precis kört in jaguar i min iMac revA, det krånglade otroligt mycket. Jag fick bl.a. svart skärm efter halva cd1, och cd2, och fick köra installationen 15-20 ggr innan det funkade, och dessutom i "blindo" dvs chansa lite när jag skulle slå enter å sånt eftersom min skärm vart död.

Fick knas med ip eller nån sån inställning/funktion också, trixade en hel del innan jag kunde ansluta till nätet igen.

Nu har jag fått ordning på alla problem utom att skärminställningarna återgår till fabriksinställningen vid omstart. Det har jag eventuellt tänkt lösa genom att ändra på fabriksinställningarna, men det verkar relativt bökigt.

Edit: Måste bara tilllägga att Jaguar blev som nytt på iMacen då 10.2.4-uppdateringen kom. Relativt snabbt går det faktiskt fast bara 384mb ram i maskinen.

[ 24. februari 2003, 23:19: Meddelandet ändrat av: kitesurf ]

1
Bevaka tråden