Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer RAM-minne än Applespec

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2002-10-25 15:20

Har hört ett rykte om att det ryms mer RAM-minne än vad Apple specar för vissa modeller. Har en iMac 350 MHz med 128 Mb (max 192 enligt Apple) som jag vill uppgradera maximalt. Hur mycket och hur?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-25 19:02

Man ska helst inte stoppa i mer än vad Apple rekommenderar. Samma princip som att om biltillverkaren säger "Endast oktan 98", om du sedan pumpar bilen med oktan 95 kanske du har tur och bilen går... men hur långt?

[ 25 Oktober 2002, 19:03: Meddelandet ändrat av: Björne ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-26 17:18

Man undrar ju...enligt Apple skall man heller inte byta hårdisken på sin imac vilket ju går alldeles utmärkt.

Eftersom iMac 350 har två likadana minnesplatser kan du sättta i lika mycket minne i båda. Två 128 mb minnen ska inte vara något problem, så att du får 256 mb sammanlagt. Två 256 mb borde också fungera, sammanlagt 512 mb.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
Man ska helst inte stoppa i mer än vad Apple rekommenderar. Samma princip som att om biltillverkaren säger "Endast oktan 98", om du sedan pumpar bilen med oktan 95 kanske du har tur och bilen går... men hur långt?

Ingen bra jämförelse Björne.
Forskning har visat att bilar som är specade för 98 oktanig bensin går lika långt på 95 oktaning. Den enda skillnaden är att bensinförbrukningen blir lite högre, samt att du förlorar några enstaka kilowatt i effekt. Men motorn tar ingen skada, och bilen kommer att gå lika långs som om du endast tankat 98 oktanigt.

Huruvida sama sak gäller för RAM minnen det vet jag inte.

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mikmac:
Har hört ett rykte om att det ryms mer RAM-minne än vad Apple specar för vissa modeller. Har en iMac 350 MHz med 128 Mb (max 192 enligt Apple) som jag vill uppgradera maximalt. Hur mycket och hur?

1024 MB (2 x 512MB) är maximalt för iMacar som har SDRAM DIMM.
Apple uppdaterar ofta dessa specar efterhand, så det som står som "max" i manualen behöver inte gälla sedan

-----
There are two DIMM slots accessible from the bottom of the computer. Use a coin, like a quarter, to release the access panel and install the DIMM or DIMMs.
The maximum DIMM size for each slot is 512 MB, for a total of 1 GB.
----

Martin! Du får gärna visa vilken forskning som har kommit fram till ditt påstående.

Oktantalet på bensin och cetantalet på diesel beskriver samma sak dvs tändvilligheten på bränslet ifråga. Ju högre oktan du har desto svårare har bränslet att tända och orsaka icke kontrollerade explosioner i cylindrarna vilket du säkert har hört någon gång. Det är spikningarna som uppstår i motorn när motorn belastas hårt på låga varvtal.

Man vill inte ha en explosion i en bilmotor däremot vill man ha en förbränning av bränsleluft blandningen. Men det som sker när man hör spikningar är att det uppkommer små explosioner i bränsleluft blandningen pga bränslet tänder utav kompressionen i cylindern istället för av tändstiftet och när det blir en liten explosion så bildas det små skador i cylindrarna i form av gropar både på kolvar och cylinder väggar. Med påföljden att kompressionen minskar med tiden och därmed effekten.

I moderna bilar som har högre kompression är det viktigt att köra med lite högre oktantal just för att slippa ovannämnda problem. Å andra sidan har ju dom flesta motorstyrnings system som kontinuerligt ser till att motorn får vid varje tillfälle en bränsleluft blandning som motsvarar gällande belastning och varvtal men när du/ni hör att motorn spikar så beror det på att bränslets oktantal är för lågt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2002-11-11 09:34

Kan meddela att det gick bara bra att trycka in mera minne. En 256-modul i den ena banken, skulle tro det går lika bra med 512. Så har jag ju en minnesplatskvar där det just nu bara sitter en 64.
Dessutom har jag bytt hårddisk på samma iMac från 6 Gb till 40 Gb. Det visade sig vara otroligt enkelt på denna Bluberry. Bara välta över den, lossa höljet och en plåt så låg hårddisken där, bara att lyfta ur och stoppa in nya tysta 40 Gb. Gjort på 10 minuter!
Nu fyller jag den med spel och Mp3-musik och pluggar in ljudet till min ljudanläggning. Häärligt!!

1
Bevaka tråden