Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Mac spelet genom tiderna?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-05 01:09

Civilisation, Indiana Jones, Bolo med flera... o så Myst så klart!

[ 05 Juni 2002, 01:10: Meddelandet ändrat av: marcus ]

1. Myst/Riven/Exile
2. Dirt Bike
3. Ingemars Skiing Game
4. Tony Hawks Pro Skater 2
5. BurnCycle (som alla verkar glömt)

Motivering
1. Utan tvekan den mest genomtänkta och briljanta serie av spel som kommit ut genom bildskärmen och högtalarna. Ack dom nätter, ack.

2. Svårare spel får man leta efter. Blir man less dom medföljande banorna är det bara snabbt att ladda hem nya eller skapa en egen. Superbt tidsfördriv.

3. Motivering onödig. Klassiskt lir som har allt.

4. Snyggt, fräckt, bra musik. Lätt att klara spelet. Supersvårt att klara allt bonus som finns. Det är en briljant idé dom fick då dom löste det så. Slice, du måste kamma till dig för tusan. Sätt dig ner och öva på alla tricks ett tag innan du fortsätter...då blir du kungen på banorna.

5. Ett spel som hamnade i skymundan. Superskum musik, men härlig på nått mystiskt sätt.
PC och Mac-version på samma skiva. Det följer med en tag-bricka (som amerikanska soldater har runt halsen). Briljant.

Hur kunde jag glömma Spectre och Bolo???

Myth, I och II. Absolut best bästa strategi spelet iaf.
Jag gillar MYST, men har aldrig årkat mej igenom något av dom, tyvärr finns det inge osx version av exile, för det är tungt grymt.

en annnan höjdare är nog unreal, en riktig breaktrough! för att inte tala om duke nukem.

Myth 2 , Deus Ex

Diablo 2 Lord of Destruction Rockar!!

sedan kommer
Quake 3, StarCraft Broodwar och Unreal Tournament (Tactical Ops!)

TPS:ONI
FPS:Marathon
RTS:Diablo II
ADV:MYST
Flipper:Crystal Caliburn
Action:PegLeg
Klurigt:Snood
Kort:Seaheaven towers
Strategi:Spaceward Ho!

/K

  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 11:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Marathon (ett) var riktigt bra de första nivåerna, med en handling som man kunde svälja. Sen föll det platt, handlingen försvann, och de hade inte ens kostat på ett slut värt namnet.

Spelade vi samma spel?

Marathon hade en genomgående välarbetad och intressant handling. Super-AI:s som löper amok och börjar mosa varandra, en invasion från en krigarras som förslavar andra raser, och så mycket mer.

Marathon är i min mening det överlägset bästa Mac-spelet någonsin. Och det dröjde 4 år innan Half-Life nådde samma nivå vad gällde handling och spelkänsla i kombination, och ytterligare två år innan vi Mac-ägare åter fick uppleva det i Deus Ex.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 11:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ehnmark:
Deus Ex skulle jag säga. Inte bara det bästa Mac-spelet, utan kanske det bästa spelet överhuvudtaget, i tuff konkurrens med MGS2, Shenmue, Skies of Arcadia och FF-serien.

Zelda: A Link to the Past är överlägset bäst genom tiderna. Det är fortfarande lika bra som för tio år sedan. Något som knappast kan sägas om de flesta spelen.

MGS2? Överskattad interaktiv film med enstaka spelinslag. Hideo Kojima bör ägna sig åt film istället. Och FF var bäst när det var 16-bitars och kördes på Nintendo-hårdvara.

Krister Laag: "RTS: Diablo II"

Hm... Diablo II är väl ändå inget RTS? (=Real Time Stragegy). Hack´n´slash-RPG skulle jag kalla det...
Hursomhelst, det bästa macspelet jag någonsin spelat är, inte helt oväntat, Deus Ex. Motiveringen är att inget annat spel (som jag har soelat) har samma känsla, stämning, flexibilitet... och musik! Ser oerhört mycket fram emot tvåan...
På en otvivelaktig andra plats kommer Starcraft. Även fast vi macare fick vänta lite på spelet, slog det igenom totalt även på macfronten, och jag tror att alla macspelare har en relation till spelet. Har jag fel??

Får se om WCIII kommer att konkurrera med SC om andra platsen...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 12:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ZniBBLe5:
Hursomhelst, det bästa macspelet jag någonsin spelat är, inte helt oväntat, Deus Ex.

Deus Ex är nog det enda fallet där jag ångrar ett betyg jag givit. Gav det 4/5 Macar, men det förtjänar helt klart 5/5.

I och för sig ångrar jag att jag gav UT 5/5. Det förtjänade inte på något sätt det betyget.

- Civ II
- Marathon I

Det är nog de enda spel jag någonsin orkat spela igenom (förutom Civ I och Duke Nukem II för pc då).

Håller med Jan-Åke N!

Snood är det bästa! Det har lyckats förstöra många nätters sömn.

Det är ju också snabbare att få igång än de där feta FPS-spelen. Måste kolla om det är portat...det var ett tag sen jag spelade.

Säger bara...

Lucas Arts för sina härliga spel !!!
Kungar på kul (läs udda) klurigheter...
Monkey Island
Indianan Jones
the DIG

Och självklart Civilization, i alla sina tre versioner.

Diablo 2 LOD är också ruskigt bra och med i toppen, finns med en "sagan om ringen" patch...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-07 00:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ::pixelangel:::
Jag gillar MYST, men har aldrig årkat mej igenom något av dom, tyvärr finns det inge osx version av exile, för det är tungt grymt.

MYST III ("Exile") fungerar alldeles utmärkt under OS X !

FA 18 Hornet 2.0!
Oj vad många timmar (i sträck) jag satt med det spelet. Inte någon vidare imponerande grafik kanske
–Men känslan!
Kommer i håg att jag och en kompis satt i flera dagar i sträck och fajtades, eller bara såg på meddans den andre startade och landade på hangarfartyget.
Aldrig tidigare eller senare har jag fastnat för något annat spel så som jag fastnade för FA 18.

Thomas Weigle skrev:

Citat:

quote:
Spelade vi samma spel?

Marathon hade en genomgående välarbetad och intressant handling. Super-AI:s som löper amok och börjar mosa varandra, en invasion från en krigarras som förslavar andra raser, och så mycket mer.

Det är nog en fråga om vad man räknar som handling. Jag är ganska petig med att handlingen inte bara är tomma ord i nån text utan faktiskt har med spelet att göra. Marathon hade ofta lite väl lös koppling mellan "handling" och vad nivåerna i själva verket innehöll. Jag svalde det i början, speciellt med den första AI´n som gav en välmotiverad koppling, men med den andra blev det allt konstigare, och nånstans runt där den tredje så kallade "AI´n" kommer in så är illusionen borta. Då är det bara tomma ord.

Jag minns handlingen som ganska osammanhängande, en del kul idéer, men det var inte så speciellt kopplat till spelet. Där kan jag i och för sej minnas fel.

Men en tydligare brist är att nivåerna var sämre mot slutet.

Höjdpunkten i spelet tyckte jag var när man kom till nivån där man skulle försöka rädda civilister som höll på att massakreras av de stora klunsarna, som jag tror att man mötte för första gången. Fast jag undrar om man kunde lyckas, eller om "AI´n" alltid sade att man räddade för få.

Det absolut sista i Marathon som kändes kul var när man kom över till utomjordingarnas skepp.

Efter det minns jag resten bara som tråkiga oinspirerade pangpangbanor utan logik, samma monster hela tiden, och den "handling" som förmedlades av "AI´arna" blev allt mindre engagerande.

Slutet var botten av allt. Man bara körde sista nivån, som inte var nåt speciellt alls, en fånig nivå utan nåt intressant mål, och sen... Det kändes som när elefanten säger "nu e´re slut", en trist textsida som säger att nu har jag vunnit. Jaha.

Jämför det med Dark Forces. Varje nivå har klara mål, där du ska uträtta nånting som är logiskt kopplat till handlingen, från att leta upp ledtrådar, via att befria informatör, till att ge sej in i fiendens näste. Handlingen går frammåt hela tiden. Man känner att den tänker leda nånstans.

Varje nivå är minst lika häftig som den förra. I början är det mest stormtrpper. De tuffaste motståndarna kommer på de senare nivåerna, och sista nivån slutar med en riktigt knepig strid mot västa motståndarna, och så en riktig StjärnornasKrig-kaboom på slutet. Det kallar jag ett SLUT!
Marathon var helt klart mycket bra i början, men bara några nivåer, sen stagnerade det. Dark Forces ökar hela tiden. Det tror jag är den avgörande skillnaden.

Jag har spelat Dark Forces 2, Jedi Knight, på den där andra plattformen, och jag får säga att vi inte missade så mycket när vi inte fick det till Macen. Bättre grafik, äkta 3D, men det fina flytet från ettan är borta. Värst var ljussvärdsfäktningen, som skulle föreställa höjdpunkter men bara blev larviga.

Smaken är förstås olika. Man kan kanske tycka att Dark Forces har en banal och linjär handling i nåt slags pojkboksstuk? Kanske ni andra finner nån konsekvens och logik i Marathons senare halva som jag inte såg?

Daniel Eriksson skrev:

Citat:

quote:
5. BurnCycle (som alla verkar glömt)

5. Ett spel som hamnade i skymundan. Superskum musik, men härlig på nått mystiskt sätt.
PC och Mac-version på samma skiva. Det följer med en tag-bricka (som amerikanska soldater har runt halsen). Briljant.

Intressant att ett udda spel dyker upp!

Jag har BurnCycle i garaget. Testade det, men gav upp när dels grafiken var gräslig (nån misslyckad 8-bitarspalett tyckte jag det såg ut som) och jag inte förstod vad jag skulle göra. Men missförstå mej inte: Jag hade köpt det för en tia eller tjuga tillsammans med en bunt andra, och då är det lätt att ett spel åker undan - en tråkig effekt av lågt pris! Ingen annan verkade spela det, så jag hade ingen att be om hjälp. Målet med den där högen var att hitta ett eller två spel som dög, och det gjorde jag och glömde bort de andra.

Kanske man skulle ge det en chans till? Skulle du kunna berätta lite mer så man kan motivera sej?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-12 21:13

1. Civ 1
Vilket spel! Är ett riktigt "oj-är-klockan-05.00-spel"-

2 Marathon
Kommentarer igentligen överflödiga, Första spelet var överlägset bäst. Hur går det med portningen av gamla marathon? Vet att jag såg en sida med marathoon moddar någonstans.

3 Hellcats
Trots att fiendeplanen inte var mer än tre pixlar ända till se precis drog förbi så var detta en höjdare rent spel mässigt.

4.
Spectre supreme (Visst hette det så?)
Mitt första möte med nätverksspel. Mycket roligt spel.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-14 16:25

Riven, Myth, Marathon, UT, Dirt Bike, Dubbelmoral är de spel jag har spela mest.
Mest fängslande är nog ändå Riven.

*Ding-Dong*...........

DIABLO II helt klart!!!

Gambit

[ 14 Juli 2002, 19:06: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Hmm...grafiken kan man nog reta sig på som tusan nuförtiden. Då jag spelade det var våran 5200 relativt ny

Skön mystisk stil, ganska svåra pussel att lösa, i allmänhet svårt att klara av. Tycker definitivt att du ska testa det.

- Unreal och UT
- Quake 2
- Shufflepuck (OS X version? Plz)
- WingCommander IV
- Sam & Max
- Duke Nukem 3D (Your face, your ass, what´s the diffrence?)
- Decent (hette det så?, och var den bra? Har för mig det)

Diablo II? Tja, det var väl kul, en hyfsad grafisk NetHack-klon, men jag måste säga att NetHack hade så mycket mer - utom grafik förstås som det inte hade alls. Med fånig ASCII-grafik så slipper man problemet att vissa monsters utseende inte alls matchar vad de är.

Vad hette de andra liknande AD&D-inspirerade spelen? fanns det inte ett som hette Angband? Det var en del samtida med NetHack, och det fanns ett par som jag har för mej var ganska bra konkurrenter.

Sen är det ju lätt att av rena nostalgiskäl ta upp spel som Adventure/Collosal Cave, det första textäventyret, men det vore orättvist, för det var först, inte bäst. Precis som att Rouge, förlagan till NetHack, knappast klår Diablo II ens till innehåll.

Myth 1 och 2 tillhör mina absoluta favoriter. Sedan kommer nog Deus Ex. Jag kastar nog även in Starcraft i den högen. Ett annat spel som kommer högt på listan och som jag verkligen gillade, var Close Combat 2: A bridge too far.

Puyo-Puyo

utan tvekan

Dark Castle !

Brukade släpa hem jobbets Mac SE30 bara för att få chans att köra klart det spelet. Jag hade 500 meter till parkering dock. Min rygg blev aldrig densamma igen... men kul var det!

  • Medlem
  • 2002-07-16 12:19

Som oöverträffad champion leder Civilization serien med antal spelade timmar. I kategorin mest nydanande och helt underbart Deus Ex. I gamla klassiker hamna Indiana Jones serien bra till tätt följt av Wizardry - Bane of the Cosmic Forge (förmodligen den sämsta portning som gjorts [tills uppföljaren för mac kom som var horribel] men spelet var det inget fel på). Marathon kan man inte bortse ifrån och ej heller Myth I och II.

Mest underskattat... Total Annihilation det bästa RTS spel som någonsin gjorts (finns iofs contenders på PC sidan numera)

Jag lägger min röst på Marathon.

Dock älskar jag Monkey Island, Full Throttle, The Dig, Diablo 2..

Jag kan fortsätta i evigheter, dock är de absolut bästa spelen gamla spel. Dagens spel suger tycker jag, det är en av anledningarna till att jag har slutat spela.

Jag har mathon loggon in tatuerad på armen... sedan 1997
bästa nätverksbanorna någonsin.. har inte spelat det på ett bra tag,
Hoppas fortfarnade någon skall porta det till mac os x, med tcp/ip stöd

*route 66* rules.

/J

Bevaka tråden