Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ragnarök: Brainstorm runt iden

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-05 15:29

Låt höra vad alla tycker att spelet ska gå ut på och vad man ska kunna göra i det..

Personligen så är jag mer intresserad av ett socialt ekosystem, där man skapar en värld som utvecklas runt en och alla har en del i det.

Jag vet att det inte säger något, förutom att jag inte vill ha ett krigsspel till. Krig hör till, men jag tycker inte det behöver vara det spelet går ut på.

[ 26 September 2002, 12:41: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Spel nu för tiden skall alltid vara så komplicreade. Visst skall det vara snygg grafik, en spännande värld, mycket variation, bra AI etc, men tex själva kontrollerna behöver inte vara så nedrans komplicerade. Jag tycker att ett spel med nästan arkad-känsla vad gäller styrningen av gubben och hantering av vapen skulle vara tufft. Lite som Deimos Rising fast man kan vandra runt fritt och slaffsa folk i den spännande vikingavärlden. Även storyn skall ju vara intressant fast skall inte tvinga spelaren till en massa sega uppdrag, banorna skall vara öppna och ge spelaren mycket frihet. Ett spel som inte behöver en massa ambition för att startas eller spelas utan som bara är grymt kul! Att ha möjligheten att spela i window-mode skulle passa perfekt och spelet skulle pausas när man byter program.

En passande vyn skulle vara top-down eller lite snett ovanifrån.

Det tycker jag låter som ett kul spel som antagligen skulle nå en mycket stor publik.

Skulle även kunna använda den nordiska kartan och slänga in lite älvor, vättar och troll etc. Det tycket jänkarna är mäkta exotikst, de skulle säkert tro att det såg ut så här uppe i norr!

[ 05 Juli 2002, 15:48: Meddelandet ändrat av: zodi ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-05 16:37

Tanken var att det skulle vara ett onlinespel, så pausning osv är inte något som kommer funka speciellt bra.. Kolla telis inlägg i tråden "speltillverkning" så får du ursprungsiden..

Aha, sorry

Jag håller med dig Kent! Som jag nämnde i något inlägg i "Speltillverkning" så tycker jag det skulle vara kul om man som karaktär skaffade sig ett yrke. Varje yrke hade några saker som de var bra på, och för det mesta skall dessa egenskaper vara sådana att man kan använda sig av dem "civilt".

En smed t.ex. kan smida verktyg som gör att köparen snabbare hugger ner träd. Skogshuggaren kan genom sin yrkes erfarenhet få ut mer stock (trä) för den tid han jobbar osv. Det finns massor med yrken man skulle kunna tänka sig. Mjölnare, Sågare, Krögare osv (man får väl göra lite efterforskning vad som skulle vara tidsenligt och praktiskt möjligt).

Om det då analkas ett slag (eller krig) så kan de olika yrkena mobilisera sina färdigheter för att öka ens chanser att vinna. Krögaren kan öka moralen, Smeden kan smida vapen osv.

Om man till detta skulle kunna fixa riktigt snygg 3D-grafik få man verkligen fick en känsla av att man verkligen "var där", då tror jag man skulle kunna slå ihjäl många timmar framför dator som en virituel viking!!

/Jont Olof

någe slags rang-system skulle vara nått, snubben med högst rang (eftersom han har vunnit mest strider (detta behöver dock inte betyda att han är starkast)) är ledare över byn, och då kan det ju bli duster 1on1. förlorar man förlorar man helt änkelt en del av sin rang.

sen får hela byn en rang (medelrangen x invånare typ, om alla har låg rang men byn har många invånare så får den lixom hög rang för det)

När man jobbar får man gradvis högre rang (plus saker som styrka, rörlighet, å lite andra rpg element) , så den som slöar kommer inte nånn vart, jobba, jobba , jobba.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-17 10:36

Det svåra är ju dock att få det att vara kul samtidigt

Rubriken är ganska rolig. Jag är ingen språkdetektiv men..... LOL

Brainstorm runt iden. Låter som en hjärnstorm runt flera björngrottor.

iden = t.e.x en björns bo under vintern.

idé = idé. Alltså t.e.x: Jag har fått en idé.

I vänlig mening

/ Johan

Efter att ha läst lite olika inlägg runt spelet och speliden så tycker jag det verkar vara ett animerat MUD som ni beskriver. (MUD=Multi User Dungeon).

Typiska kännetecken på ett MUD är:
* Är ett onlinespel.
* Man kan hänga där hela dagarna om man vill.
* Man kan skapa en egen karaktär (kön, utseende, yrke mm)
* Tillåter gruppaaktiviteter.
* Har ofta rangordningssystem.
* Man kan vara social om man vill. Stå o prata med folk typ chat.
* Man kan kötta troll, vättar om man vill.
* Vissa MUD tillåter att man har ihjäl andra spelare (playerkilling). OBS stor risk för krig mellan olika byar och eller gillen.
* Man kan lösa gåtor och andra fredliga aktiviteter.
* Man kan springa runt och utforska världen.
* Saker och ting kan man titta och undersöka. Dessutom ge olika saker en historia.
* Man kan köpa/sälja prylar via smeder, handelsmän, andra spelare mm.

Genom gubbarnas olika egenskaper ser man olika saker, tex en krigare ser ett svärd för dräpa troll med och en smed att det är gjort i specialjärn av smeden smed i smedtuna. Köpmannen ser värdet på det osv.

MUD brukar gå ut på att samla erfarenhetspoäng (EP) som sedan kan bytas in mot egenskaper som gör gubben bättre. Hur man får EP varierar, tex köpa för pengar, döda troll, lösa gåtor, upptäcka saker mm. Man kan tex låta en handelsman få lite EP för varje affär han gör, en smed för varje svärd han smider osv.

Det bästa är dessutom att man kan logga av och på och göra som man vill så det passar väldigt många. Brukar vara relativt stor mängd av spelarna som är kvinnor.

[ 19 Juli 2002, 15:49: Meddelandet ändrat av: streko ]

Två ord: PLUNDRA KLOSTER!!!

Det hade varit ganska häftigt... för att inte säga provocerande. Tänk er när de oskyldiga munkarna faller ner på knäna, gör korstecknet mumlandes "a furore norrmanorum, libera nos domine" bara för att få skallarna klyvda av brutala skäggyxor...

Fast jag vet inte riktigt hur det skulle passa in i "bygga by-tanken".

En annars riktigt seriös idé är att låta religion spela en ganska stor roll, dvs Vite Krist mot asadyrkare, hade lett till en del intriger då båda sidorna försöker omvända de andra och får bonuspoäng för varje lyckad konvertering (minuspoäng för en våldsam konvertering ala Olav Tryggvasson och Norge)...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-22 08:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan_Way:
Brainstorm runt iden. Låter som en hjärnstorm runt flera björngrottor.

Trodde alla gett upp på att rätta mig Jag tycker det är viktigare att vad man tänker går fram än att allt är korrekt gramatiskt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: streko:
Brukar vara relativt stor mängd av spelarna som är kvinnor.

Trodde jag också från början..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan_Way:
Brainstorm runt iden. Låter som en hjärnstorm runt flera björngrottor.

Trodde alla gett upp på att rätta mig Jag tycker det är viktigare att vad man tänker går fram än att allt är korrekt gramatiskt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: streko:
Brukar vara relativt stor mängd av spelarna som är kvinnor.

Trodde jag också från början..

Sorry.... Hade väll inget bättre för mig. Ta det som ett skämt. Jag är inte världens bästa på att stava rätt heller.


[ 23 Juli 2002, 18:01: Meddelandet ändrat av: iWay ]

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2002-07-25 19:50

Om det ska bli ett sådant spel som telis verkar ha tänkt sig från början så bör det nog inte finnas ett level-system. Av egen erfarenhet vet jag att man då bara jagar poäng för att gå upp i levels och bryr sig inte så mycket om själva omgivningen och andra spelare.

Jag tror att det är viktigt att man premierar "riktiga" yrken och hur dessa påverkar omgivningen, samt hur dessa yrken påverkar personerna. Hur skulle ett samhälle se ut där alla är äventyrare? Det skulle inte finnas några riktiga byar, endast värdshus där äventyrarna kan samlas. Det fungerar alltså inte att bara ha olika "krigar"-yrken. Det är viktigt att man redan från starten kan hantera olika yrken och hur de påverkar världen.

Som exempel:

En person är bonde. För att kunna få någon skörd så måste han sköta om sina åkrar, försvara dom mot djur och personer som vill ta hans skörd. Ett bra sätt att försvara sin skörd och garantera sig lite extra hjälp är att bosätta sig i närheten av en annan bonde och dennes familj. Eftersom det bor några bönder där, så kommer det så småningom en smed som slår sig ner eftersom det finns presumtiva kunder som även kan bidra med betalning - pengar eller mat. Och eftersom det numera finns tre familjer i byn så kommer det flera... Osv, ni förstår fortsättningen.

Om man i spelet kunde skapa sådan struktur skulle det vara mycket givande för de som spelar, en "verklig" värld att vara i.

Och det måste inte vara skittråkigt att vara bonde, man kanske inte behöver kolla till skörden mer än några gånger på en vecka.

  • Medlem
  • 2002-07-26 20:31

Bra synpunkt.

Vill inte det ska bli nått ordinärt spel där man väljer bland de vanliga äventyrar klasserna.
Men väljer man att bli krigare så kan man ju där välja det vapen man favoriserar.

Vi kanske skulle ta och sätta ihop en lista av yrken och sen diskutera dessa.

Jag föreslår

Bonde
Slaktare/jägare/fiskare
Smed
Läkare/druid
Krigare
Köpman
Snickare/Skogshuggare

Fyll gärna på

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: telis:
Vi kanske skulle ta och sätta ihop en lista av yrken och sen diskutera dessa.

Jag föreslår

Bonde
Slaktare/jägare/fiskare
Smed
Läkare/druid
Krigare
Köpman
Snickare/Skogshuggare

Fyll gärna på

Eller att man inte har något yrke över huvud taget utan att man har ett gäng färdigheter som baserar sig på hur länge och hur bra man har utfört sin uppgift. Gorky 17 har ett sådant system, där karaktärerna från början inte har något värde i en färdighet utan får via erfarenhetspoäng bättre och bättre förmåga att klara av saker. Det måste tilläggas att det även skall bli svårare och svårare att öka sina färdighetsnivåer ju bättre man blir - som i alla rpg:n.

Ett sådant system hindrar dock inte spelaren att sätta en titel på sin karaktär. Spelet blir öppnare och skapar en dynamik som premierar spelare som vågar prova på något nytt istället för att bara följa i den bana som deras "yrke" ger.

Har funderat lite på ett möjligt magisystem också...

Bordsrollspelet Ars Magica och datorspelet Loom (någon som kommer ihåg det?) har någonting gemensamt: ett utmärkt och intiutivt magisystem. Magisystemen är inte identiska men har stora likheter, genom att kombinera olika delar skapar man en besvärjelse. I Ars Magica har magikerna kunskap om olika tekniker (t.ex. skapa, förstöra, förändra m.m.) och konster (t.ex. eld, jord, sinnen, vatten m.m.). Dessa tekniker och konster kombineras så att magikern kan skapa egna besvärjelser på ett ögonblick eller använda sig av inlärda besvärjelser som är visserligen är kraftfullare än de spontana, men kräver att man har lärt sig dem utantill. I spelet Loom så använder sig magikern av ett musikinstrument för att via olika toner väva ihop besvärjelser utifrån tonernas inneboende kraft.

Kan vara roligt med ett kreativt system istället för "Level 2 Magic Fireball" eller "Waterwall"...

Ett par saker:

1. Det fanns inga druider i det forna Norden. Jag tror mer att den korekta termen är gode (maskulinum) eller gydja (femeninum).

2. Varför ha med magi överhuvudtaget. Själv gillar jag mer att slåss utan magi så att man kan följa en någolunda realistisk taktik. De som är duktiga ledare bör vara chefer, inte de som slänger en "massive compulsion" på alla spelare han träffar.

3. I det vikingatida Norden så var heder och ära viktigare än livet. Detta bör kanske återskapas i spelet, eller? Särskillt poängsystem kanske med en poäng i heder och en i ära. Detta skulle också kunna få folk att ej göra affärer med folk med låg heder då man vet att de ljuger mycket. "Titta där kommer Erik Ormtunga!" Vilket kommer sporra spelarna att inte försöka sig på några tjuvknep. Ära skulle man få för stordåd, strid och annat som gör en ryktbar. Mycket minuspoäng ära och heder ifall man helt sonika skulle slå ihjäl en obeväpnad man, en kvinna eller ett barn till exempel.

Angående din punkt 3: Det skulle kunna möjligt att alltid tillåta playerkilling, men att så fort någon gör detta så blir spelaren efterlyst på affischer och jagad av fogden och hans soldater. Och spelarens karaktär får en massa minuspoäng på samma sätt och kan på så sätt få svårt att fungera i världen.

För att undvika att det kommer nya spelare som bara vill döda andra spelare så kan man alltid börja med att spela en ung karaktär som inte är så bra på att slåss och inte är så stark. Nya karaktärer har alltså inte en chans att slå ihjäl en "äldre" karaktär...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-29 22:42

Det perfekta är ju att kunna spela som bandit också. Man kan stort sett inte vistas i mindre ställen utan får hålla sig till sina banditpolare. Det är inte direkt ett yrke man kan välja ut att det är sista alternativet när man misslyckats med det mesta annat.

En sak jag kom på som jag inte gillar med dom spelen jag spelat online, är att den enda utgången på en strid är att en av oss dör eller någon lyckas fly. Man borde kunna bli medvetslös om man tex blir slagen i huvudet.

Bra idé med poäng i ära och heder. Det skulle kunna göra just "playerkilling" till ett fungernade inslag i spelet. På samma sätt som dödandet av en oskylldig skulle ge minuspoäng kan uppjagandet av en buse ge pluspoäng. Det skulle också, lite som kent sa, kunna skapa gillen av tjuvar och banditer vilket skulle kunna ge en större samhällsdynamik i spelet.

Viktigt tror jag dock är att "hederligt liv" primieras på något sätt, så att inte alla coola kids som lirar spelet i första hand vill skaffa sig status som den coola efterlysta busen. Livet som buse måste göras jobbigt på något sätt. Men hur det vet jag inte riktigt...

/Jont Olof

Hur gör man livet svårt för buset? Enkelt: gör som trollen i tomtar och troll, dvs gå ut en klunga och skandera "BRÄNN, BRÄNN, BRÄNN".

Eventuella gudar skulle ju kunna spela en liten roll här. Till exempel, ifall folkuppbådet har spårat en förövare och har lite problem med busen, vips så slår det ner en blixt (från klar himmel), buset får sig en "liten" tänkare och Tor (eller Vite Krist beroende på trosuppfattning om nu det läggs in) har talat...

Musikförslag: Skandinavisk folkmusik med anpassat instrumentval.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kinslayer:
...en "liten" tänkare och Tor (eller Vite Krist beroende på trosuppfattning om nu det läggs in) har talat...

Musikförslag: Skandinavisk folkmusik med anpassat instrumentval.

Asarnas anhängare vs. Hvide Krists uppbåd kan ge ganska intressanta händelseutvecklingar allt eftersom hövdingar och kungar kristnas.

Musik: Två Fisk och en Fläsk (osäker på namn) är suveräna.. kolla upp dem hehe

Tråden finns kvar! Forumet Ragnarök fortsätter i Spelforumet tillsvidare... /Jon

1
Bevaka tråden