Det som är lite oklart är hur dom skall göra med all kod som inte är spelbolagets egen. Den överlägset största delen av dom flesta programmen spenderar sin tid i underliggande (OSets) APIer, och inte i egen kod. Jag kommer ihåg dom tidiga versionerna av Virtual PC som fick plats på en floppy. Men, man måste självklart ha en fet CD (och en fet licens) för att köra något Windows-program via virtual PC.
Dom skriver att dom har utvcklat ett kompatibilitetslager med Win32-APIet. Med stösta sannolikhet är det inte alls komplett, utan dom har gjort det som används mycket först. Direktkryss är ju en bra kandidat att porta om man skall ha spel som målmarknad. Jag tror inte heller att det är någon slump att det fungerade att porta ett spel som The Sims, eftersom det inte är ett spel som pressar graffakort till det yttersta. Jag tror att det är döfött att försöka få prestanda i cutting-edge-spel med ovanstående teknik.
Emulering är kul dock. Framförallt så tror jag att det kan fungera som en brygga mellan gammal teknik och något nytt under en övergångsperiod. Precis som Apple gjorde med 68K-emuleringen i PPC.