Nygamla MYST?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon köpt och provat omgörningen av MYST? Hur är den i förhållande till den första utgåvan?

/Kenneth

[ 14 Juli 2002, 21:13: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-07 21:08

Om du menar realMyst så kan jag säga att det verkar bra. Jag har bara testat demot som släpptes i fredags och får en känsla av Myst DIREKT. Dock är det spelet HELT I REALTIDS 3D, vilket ger lite större frihet att utforska Myst + bättre inlevelse då väder, vind och tid förändras under spelets gång. Mycket imponerande grafik måste jag säga. Vattnet (något som var väldigt viktigt i Myst) har de lyckats mycket bra med. Åska och dunder leder till en tidigare omöjlig stämning.

Spelet fungerar godkänt på min Dual G4/500, 640MB RAM och Radeon 8500 i både OSX och OS9. Om jag säger som så så rör det sig runt 15-30 fps i "normala scener" medans om jag tittar över hela ön genom glas och dyl så trippar det neråt 10 kanske. Det fungerar givetvis att spela ändå.

Du kan ladda ner en demo från . www.macgamefiles.com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-07 21:24

realMYST är en stor upplevelse! Som hängiven MYST-fan så blir man inte besviken...dock är det några skillnader; spelet kräver rätt mycket av din maskin ifråga om processorkraft och grafikkort. Dels gör den "steglösa" 3D-miljön att allt ser lite annorlunda ut - ja, du känner igen dig (allt har samma utseende) men avstånden mellan allt har krympt! Ön känns mycket mindre..å andra sidan är det coolt att kunna titta sig omkring fritt...och dag blir till natt som blir till dag...och ibland lyser solen och ibland regnar det.

RealMYSTs systemkrav är rejält mastiga. Som Erik.dv beskrev, på ett Radeon 8500 blir det allt mellan 10 och 30fps (medans det kortet normal klarar av säkert 100-150fps i en del fps-spel).
Själv har jag testat det lite på G4/533 med GeForce 2 MX. Bra gick det inte (inte ens i lägsta möjliga kvalitet, snyggt som bara den var det dock).
Om det skulle vara ett fps skulle det vara helt ospelbart (men nu är det ju äventyrspussel som inte kräver hög framerate och snabba reaktioner så då spelar det inte så stor roll)

1
Bevaka tråden