Halo på QuickSilver

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-04 20:02

Någon som tror sig veta ungefär vad Halo kommer att kräva för maskin-konfiguration? Har en G4 QuickSilver 733MHz som kommer att uppgraderas till ett GeForce 4 Ti så fort det släpps. Kommer Halo att funka bra på den konfigurationen tror ni? Vore ju lite tråkigt om det inte gjorde det med tanke på hur pass ny datorn är. :rolleyes:

Fick för mig att allt som släpptes efter den första diskussionen om detta skulle räcka. Så alla Quicksilvrar är inom safe-zone. TiKortet blir nog dock ett måste för en skön upplevelse.

Dont take my word for it though

När nu M$ tillåter att Halo släpps för Mac...

En QS ska räcka och har man ett Geforce 2MX kort eller bättre så kommer det åtminstone att fungera.

Tjoho, 600 inlägg!

Jo, spelet är ju rätt snyggt, blir en fröjd när man kan spela det med mus ist. f. X-box-kontrollen som suger hårt. Men med tanke på att x-boxen inte är hypersnabb så borde QuickSilver funka finfint.

Ja, en QS 733MHz har bättre prestanda på allt utom möjligen grafikkortet. Du har antagligen mer RAM, snabbare HD, fetare skärm, snyggare mus...

Men bli inte förvånad om ditt Geforce 2 MX räcker för Halo, detsamma går nog inte att säga om Unreal 2...

400MHz DDR minne ger en kapacitet på 6.4GB/sec på en XBox... Ett spel som har optimeras för en modern spelkonsol kommer inte nördvändigtvis att vara spelbart om det portas till en "vanlig" dator. På konsolerna vet speldesigners *exakt* hur mycket grafikminne deras målplattform har och kan utnyttja dom överlägsna fördelarna, och arbeta runt dom begränsningar som finns med t ex hårddiskkapacitet. Ett annat fenomen som växer sig starkare är att spelkonstruktörer bara gör spel på konsoler, för att det inte är lika utbrett/lätt att piratkopiera titlarna där.

En 733 QS med MX-grafikkort (min mac!) skulle för 5 år sedan varit världens bästa spelplattform och skulle fått gamers och speldesigners att kissa på sig av upphetsning. Men, numera finns det mycket ballare saker att vara upphetsad över, så alla dom har sprungit nån annanstans. Så är det med Hype. Om man hela tiden skall ha det värsta så att man kan imponera på andra så måste man köpa nytt hela tiden. Några av världens genom tiderna populäraste/bästa datorspel fungera utmärkt på äldre datorer. Men, man kan inte *imponera* på sina kompisar genom att visa Quake eller Tetris. Däremot kan man säkert spela något spel med dom och ha kul på så sätt.

Köper man ett GeForce 4 Ti så tror jag att man kan få lite imponansfaktor på sin kompisar. I ett halvår i bästa fall...

En anna grej att beakta är att spelen på ett spelkonsol körs i lägre upplösning än vad dom flesta gör på sina datorer. Glömt siffrorna men det är inte någon bra upplösning.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-14 19:36

...vilket med andra ord skulle göra att spelen går fortare på en konsol än på en dator, jag vet. :rolleyes:

350 MHz G4 med ATI Rage Pro *snyft*...

Bah, nåväl, det är väl ändå dags att förlänga mitt banklån (som jag tog för att köpa en iMac DV SE 500)...

  • Medlem
  • 2002-03-18 00:46

Lite notis, Halo kodades urpsrungligen för Mac och PC inte för hopkoket Xbox. Det innebär att det i kodbasen finns "PC" anpassad och optimerad kod vilket torde göra skillnaden mindre. Halo är mao inte skapat efter Xbox spec (och tokpressat) utan skapat efter Mac och PC modell 2000/1 (om man gissar lite). Frågan är mer om M$ kommer låta det släppas alls.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Lukas:
Lite notis, Halo kodades urpsrungligen för Mac och PC inte för hopkoket Xbox. Det innebär att det i kodbasen finns "PC" anpassad och optimerad kod vilket torde göra skillnaden mindre. Halo är mao inte skapat efter Xbox spec (och tokpressat) utan skapat efter Mac och PC modell 2000/1 (om man gissar lite). Frågan är mer om M$ kommer låta det släppas alls.

*suck* :rolleyes:

Xbox versionen av Halo är inte bara en ren portning utan en helt omskriven motor som använder allt vad xbox har att erbjuda när det gäller grafik och ljud (typ Dolby 5.1 surround ljud, Bumpmapping och pixelshaders). Orginal Mac/PC koden har inte rörts på nästan 2 år och det bungie sysslar med nu är att porta Xbox versionen till PC samtidigt som Peter Tamte´s Bold jobbar på Mac porten.

Bungie fungerar som en HELT självständig utvecklings studio inom Microsoft och bestämmer själva över vilka plattformar de ska släppa sina spel till och när. Faktum är att alla deras servrar kör Linux och mycket utvecklingsarbete görs på Macar.

Bungie la just upp en sida där de försöker döda de flesta rykten som cirkulerar om Halo. läs den

[ 18 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Xtra ]

Från Bungie.net

Q  Is Halo an Xbox-exclusive, or will it ever ship for PCs/Macs as originally planned?

A  There WILL be Mac and PC versions of Halo. Go back and read that sentence again. Notice the clear, straightforward nature of the answer. Note that this answer comes directly from Bungie, the makers of Halo, and is posted on our official site.

It doesn´t matter what the guy in the forum said, or what the guy in the magazine said, or what the guy at the software store said. All that matters is what Bungie said. And Bungie has said, time and time again, that PC and Mac versions of Halo will ship. Work is being done right now to make these versions a reality. Anyone who tells you otherwise does not know what he is talking about.

1
Bevaka tråden