Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spelpriser

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-06-15 15:24

Kollade på spelpriser då jag åkte till Polen. Där är ju spelen grymt billigare. De flesta runt 125 svenska kronor för de nyaste spelen både Pc och mac. Orginal så klart...

hur kan det vara så dyrt här hemma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-15 15:51

Var det original-spel? De flesta U-länder har en stor piratmarknad.

Polen är väl knappast ett U-land ...

Såg att Black&White till mac kostade 600 spänn på macspel.com och ännu mer hos apple. Det är ju vansinne!! Om priserna fortsätter att stiga så blir det Polen nästa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-15 21:31

Jo det är sjukt när ålderstigna spel kostar 600 spänn, istället för mer realistiska kanske 200-300 spänn.

Värre tycker jag är förseningarna till sverige, när vi får vänta långt mycket längre (flera månader) efter att ett spel släppts till att det faktiskt kommer till sverige.

Piratkopiering... vet inte om man ska snacka skit om det när det är såhär.

Förstår hur ni tänker. Inte direkt förvånande att piratkopieringen växer när det är på detta viset. Företagen har mycket kvar att lära. Jag kan skicka spel härifrån. 1 vecka istället för 3 månader.

[ 17 Juni 2002, 04:54: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Vad det gäller Polen måste man se upp med så man inte får med den Polenfierande versionen.
Polen "dubbar" nämligen sina spel.
Visst finns den engelska förlagan där med men det kan klart vara bra att ha ögonen öppna.

Men Jons förslag är inte illa. Ska vi gå ihop och ta hit ett gäng spel? WIII låter som väldigt intressant.

[ 17 Juni 2002, 07:29: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 12:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Vad det gäller Polen måste man se upp med så man inte får med den Polenfierande versionen.
Polen "dubbar" nämligen sina spel.
Visst finns den engelska förlagan där med men det kan klart vara bra att ha ögonen öppna.

Men Jons förslag är inte illa. Ska vi gå ihop och ta hit ett gäng spel? WIII låter som väldigt intressant.

Ja, jag upptäckte det med MYST III. Den är både på engelska och polska på windows versionen men bata polska på macversionen... 200:- fick jag betala för det. Då ingick musik CD med all musik, Kortlek(?) och en massa manualer som jag inte sett till på den jag köpt här hemma...

Ja, något måste göras åt de gamla spelen. att betala hutlösa priser bara ökar kopieringen...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-06-17 15:07

att dom är så dyra i sverige, kan inte de ha något att göra med skatterna/momsen ?

...och hur många spel skulle det säljas i Polen om dom kostade motsvarande 600-700 SEK???
Tillverkarna måste ju givetvis anpassa priserna enskilt för varje marknad.

Vi tjänar ju som sagt lite mer i Sverige än den genomsnittlige polacken...

Spelpriserna styrs av marknaden, dvs. hur mycket vi är villiga att betala för spelen. CD-skivan i sig kostar kanppast 600 kr, inte heller spelutvecklingens kostnad är relaterad till spelpriset. Prissättningen sker efter vilket värde spelet har för kunden. I Polen där lönerna är långt under de svenska lönerna är marknaden inte beredd att betala motsvarande 600 kr för ett spel, därav de lägre priserna.

/Martin

500-600 spänn är väldigt mycket för ett spel - när det väl har lönat sej! Men, det är en lång väg dit. Det är många spel som går back, och det är en hård bransch. Företag som Sierra och LucasArts har dragit sej ur Mac-marknaden helt enkelt för att det inte finns nån vettig chans för dem att gå runt ens med ett bra spel. Lustigt nog så finns det företag som Aspyr som klarar det, och som fixar portningarna.

Ännu tuffare är det att göra spel för den lokala marknaden. De spel som görs bara för svenska marknaden är få, och de allra flesta är Director-hack, ofta dåligt testade. Man måste nå ut med PR, och på något sätt komma in på butikshyllorna, något som bara det inte alltid är gratis så vitt jag förstår.

Skulle jag ge mej ut på butiksmarknaden med ett spel så skulle jag inte gå ut med det på lågprisnivå. Dit kommer det tids nog. Minst 300, helst mer. Det är en så försvinnande liten del som ska täcka framställningen, och den kostar lätt miljoner om det ska bli bra.

Nog vill jag ha billiga spel, nog väntar jag ofta tills jag kan få det billigare om jag inte är så het på gröten, men jag har svårt att klaga på priset. Hellre än billigare skulle jag vilja ha spel med lite bättre support.

  • Medlem
  • 2002-07-17 01:07

Mitt största irritationsmoment är inte kostnaden utan det faktum att det går snabbare att skaffa en fulkopia en det går att beställa från någon europeisk återförsäljare. Beställer man direkt från US kommer frabror tullen och smiskar på en med en smaskig avgift (i 33% av fallen).

Sedan är det fantastisk att 1-2 år gamla spel fortfarande går för 500 riksdaler på Åhlens City men man behöver ju inte köpa dem...

1
Bevaka tråden