Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3/300 BW eller G4AGP för spel?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på köpa stationär Mac (har Pismo nu) för att köra Photoshop och lagra lite grejer. Kommer dock även vilja spela på den. Min fråga:
Om man vill köra t.ex. unreal, är det lönt att köpa en G3/300 (350) BW och pula in ett GForce 2 kort( PCI), eller ska man satsa på en G4 350-450 med AGP? (och sedan ett Gforce 2). Tips uppskattas!

Köp inte G3 B&W rev 1. Den lär ha fel i PROMmet och stöder bara en hårddisk.
Satsa på ngt nyare.

Jag läste också det på xlr8yourmac.com, så hade tänkt rev b, eller G4. Någon som har någon aning om Gforce + G3 eller om man ska gå på G4 med AGP??

Köp en G4 med AGP. Det är mer framtidssäkert, samtidigt som maskinen är klart snabbare i Photoshop. Alla AGP-G4 :or är bra köp, men jag rekommenderar främst de modernare maskinerna som lanserades våren 2000 och nyare.

G4:an är också en bättre Mac OS X-maskin tack vare Velocity Engine, vilket även ger bättre prestanda i bl.a Photoshop.

Dock är en G3:an rev B till ett bra pris inget att förakta.

Lätt som en plätt att ge ett bra tips, köp den snabbaste i den senaste modellserien. Resten avgör ju din privatekonomi.

Ett annat tips, köp den dyraste som du orkar med idag, så kan du uppgradera den efterhand.

Ett tredje tips köp mycket 133 MHz minne.

En vettig strategi är att köpa den långsammaste av den senaste (förra) modellen, då brukar man få mycket för pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-24 16:24

Jag har kört spel på en G3 B/W sedan två år tillbaka och det fungerar utmärkt! Det är inga problem med varken spel som Unreal Tournament eller Exile/Myst 3... Konfigurationen är standard (350 MHZ / 128 ATI XClaim / 514 Ram / 30 GB disk)..så om du uppdaterar till något G-Forcekort så lär det gå undan för pengarna!

Det är möjligen så att det fungerar utmärkt med en G3:a för de spel som finns idag, men vill du ligga efter om 6 månader?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-11-25 01:00

Hursomhelst så skulle jag vänta ett tag och se vad som händer här i framtiden, vi vet alla vid det här laget att Apple gärna slänger in en riktigt het grej och på något vis revolutionerar marknaden, min tanke är att de snart kommer att lansera något av en tronföljare efter iMacen som lite har tjänat ut sin roll, vänta och se, direkt efter en stor mässa är alltid bästa läget, enligt mitt tycke iallafall.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-25 05:32

Brukar det inte vara så att efter mässan i januari så följer tokyo mässan kort efter?

En annan sak, att stoppa i ett GF2 i en B&W är ju inget annat än problem, jag skulle nog föreslå en 450 dual och ett GF2 till den, den configen hade jag tidigare och fick 55 fps i Q3 på 1280x1024 allt på max (ja, allt på max även 32 bitar) i demot (1.30)
En 450 dual håller även redigt bra i OSX (giants skulle jag vilja prova på en dual, fast jag sålde min innan jag han... )

  • Medlem
  • 2001-12-27 09:40

Jodå Giants funkar fint på en dual 450 (kör iofs 32Mb Radeon) men det kan fortfarande inte tävla med en QS 733. OS X är inte lika förtjust i ATI kort som man skulle kunna hoppas, Nvidia korten är klart snabbare under X även om drivrutinerna inte är klara.

Vad det gäller inköp av maskiner... ta reda på vad du har råd att ge, DUBBLERA det, gå ut och handla.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Saffran:
Köp inte G3 B&W rev 1. Den lär ha fel i PROMmet och stöder bara en hårddisk.
Satsa på ngt nyare.

Jag läste också det på xlr8yourmac.com/Mathias

Har någon en mer exact url till den artikeln?

[ 27-12-2001: Meddelandet ändrat av: Deelay ]

1
Bevaka tråden