Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QS 733 & GF4Ti?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-02-07 10:57

Någon som vet hur väl ett GF4 Ti skulle prestera i en QuickSilver G4 733MHz? Funderar på att köpa det nya kortet nämligen.... :eek:

Det skulle fungera bra.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-07 13:17

Låter bra

Man vill ju inte veta av några flaskhalsar på en så pass ny maskin.

Det beror väl på hur pass ny din 733:a är, tror inte alla modeller av 733:an kom med 4x AGP vilket krävs för GF4Ti kortet.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-07 23:31

Alla G4or från och med G4 466 Digital Audio har 4xAGP, alltså alla 733or också. Du kan vara lugn, det kommer nog ge en bra ökning.

Märker du av ens skuggan av ett hack i 1600x1200 4x FSAA i Quake3 så får du lämna tillbaks kortet, om man säger så

/ V

  • Oregistrerad
  • 2002-02-08 11:05

Hehe.... låter som en säker investering altså?

Har "bara" GeForce 2 MX 32MB för tillfället och jag tycker att bara det kortet rockar i alla spel!

  • Oregistrerad
  • 2002-02-20 21:49

Jag kan ta tillbaka det där om att GeForce 2 MX rockar i alla spel... Quake 3 fungerar aldeles utmärkt på det här kortet. Giants däremot, fungerar inget vidare... måste nästan köra på sämsta grafiken i 1024x768 32bit upplösning för att det ska vara spelbart.
Någon som vet när GeForce 4 Ti väntas komma för Mac? Kan snart inte tåla mig längre!

Jag kan inte fatta folk som kör i så hög bit och upplösning. Vad är anledningen? "Måste nästan köra på sämsta grafiken i 1024*768 i 32 bits läge"

Skäms karl-slok. Dra ned till 800*600 och njut av den närmast perfekta i grafiken istället.

Innan du trycker ur dig sådana där dumheter, tänk på att de flesta av oss lider av att maskinen är något år för gammal (läs:3 år för gammal) och att vi har komplex för det.

[ 21 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

  • Oregistrerad
  • 2002-02-21 10:01

Hehe... du får mig nästan att känna mig bortskämd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-22 00:41

• Quake 3 fungerar aldeles utmärkt på det här kortet.

Det borde det också göra då spelet har ett par år på nacken. Kom ut runt första G4:an.

• Giants däremot, fungerar inget vidare... måste nästan köra på sämsta grafiken i 1024x768 32bit upplösning för att det ska vara spelbart.

Tveksamt hur stor skillnad det blir här. Jag har hört folk med Dual 800Mhz G4 med GeForce3 klaga på detta spel. Jag har själv kört det på en G4/867Mhz med GeForce2MX å det funkade okej. Lite hackit vid tillfällen.

Det ett GeForce4 Ti kommer ge dig är:

1 Bättre prestanda vid högre upplösning
Räkta ex. med att du alltid kommer ha samma fps som ditt nuvarande kort ger i 640x480.

2 FSAA stöd
Troligen kan du ha detta vid högre upplösningar (1024x768) med bättre prestanda än ditt nuvarande kort.

3 Pixelshaders + annan spec. hårdvaru stöd
Detta är något ditt nuvarande kort inte har. Unreal 2 kommer utnyttja detta till MAX, även Doom 3.

Inget spel idag på mac använder något av detta förutom punk 1, tyvärr. Giants ska använda en massa funktioner som GeForce3/4 korten hanterar, men icke sa nicke. Apple´s OpenGL drivrutiner hanterar dem inte ännu.

Värt att köpa? Vet ej. Ingen har testat kortet på Mac än så. Det kommer dock fungerar BRA på din maskin. Den är snarlik de nyare maskiner som finns idag. Har den L2/L3 cache så är den räkert snabbare än G4/800 som säljs i dag.

Leverans runt Mars-April som tidigast.

En kommentar kring Apples Open GL drivisar:

Apple är vettiga nog att bara använda de saker i Open GL som är standardiserade, medan man på PC sidan gärna slänger in sådant som är leverantörsspecifikt, med sidoeffekten att det finns flera olika Open GL versioner att tillgå för olika kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-22 23:01

Apple är vettiga nog att bara använda de saker i Open GL som är standardiserade, medan man på PC sidan gärna slänger in sådant som är leverantörsspecifikt, med sidoeffekten att det finns flera olika Open GL versioner att tillgå för olika kort.
Detta stämmer mycket väl och det har sina för och nackdelar. Tanken med Apple system är att allt ska fungera felfritt på samtlig hårdvara. OM det faktiskt fungerar bättre vet jag inte. Felfritt är det inte på långa vägar. Något som dock märks är just det att man kommar lite efter med speciella funktioner som korttillverkana fixar.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
En kommentar kring Apples Open GL drivisar:

Apple är vettiga nog att bara använda de saker i Open GL som är standardiserade, medan man på PC sidan gärna slänger in sådant som är leverantörsspecifikt, med sidoeffekten att det finns flera olika Open GL versioner att tillgå för olika kort.

Argumenten faller då det i min vetskap inte finns så många kort för Macen.

1
Bevaka tråden