Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken spelkonsoll är bäst?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på göra en "recreation-lounge" med bl.a videoprojektor för att köra dvdfilmer och datapresentationer men även spela spel och då kommer jag till min fråga; vilken spelkonsoll är bäst?
Jag är lite novis på detta och aldrig egentligen spelat något TV-spel utan hållt mig till datorn för dylika nöjen. Spelkonsollen skall ffa kunna köra adrenalinhöjande s.k "shoot-em-up-spel".

Köp en gamecube, har iof inte släppts än. :eek:
Är det brådskande så ska du köpa ett nintendo 64, extra handkontroller, Perfect Dark och TWINE, själv föredrar jag Perfect Dark.
Om du inte bara ska köra shoot em´up så ska du köpa supersmash bros och ett Mario spel (mario tennis, mario golf, mario party 1-3)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-23 11:40

Det som finns att välja på är:

• Nintendo 64
• Playsstation
• Playsstation 2
---
• Microsoft x-Box
• Nintendo GameCUBE

Vilken ska man då välja? Tjaaa...

• Nintedno 64
Har ganska stort utbud av spel. De flesta är väldigt gulliga. Grafiken är inget banbrytande. Mitt sista val (bortsätt från om du MÅSTE ha Mario/Zelda spelen). Pris runt 800-1200 kanske.

• Playsstaion
Även om denna är en äldre konsoll än N64 ser jag den som en mycket bättre maskin. Större utbud av spel, större varriation i spel som finns och grafiken är snarlik. Kostar runt 1200 kanske

• Playsstaion 2
Helt klart den bästa maskinen just nu. Bortsätt från nya PS2 spel klarar den DVD och PS1 spel. Surroundsound ljud finns om du har en extern videodecoder. Priset går ner mer och mer, du kan säker hitta en maskin för c:a 2500:-

Här finns allt från Red Faction till Quake 3 till Unreal. Det är stor varriation på spelen.

Sen kommer det ju fler maskiner inom en snar framtid:

• Microsoft xBox
Se detta som en PC, PIII/733Mhz och ett modifierat GeForce3 kort. Vi talar altså bra prestanda i spel, helt klart. Exakt utbud av spel och så verkar vara lovande, men man vet aldrig. Maskinen är i särklass den dyraste. Att den bygger på MS-handverk talar inte för det bättre i OS-väg (Win2000k ligger där inne). Hårddisk har den, den klara DVD och MP3 m.m. En vass maskin som är direkt konkurent till PS2. Priset c:a 5200kr.

Xboxen har ju HALO så det är ett stort plus. Men ett spel kan inte avgöra ditt köp.

• Nintendo GameCube
Upphöjer det gulliga i tre… Eller? Jag har faktistk sett lite *grymma* titlar som Resident Evil köras på denna maskin. Vad kan jag säga - WOW, grymt bra grafik. Troligen i en klass mellan PS2 och xBox. Priset är okänt, dock billigare än x-Box.

Hoppas detta hjälpte nått

Jag skulle satsa på en PS2 idag. OM du kan så vänta ett par månader och kolla vad xBox och GameCube har att erbjuda.

[ 23 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Köp en GameCube! Jag köpte en så fort att de släpptes i Japan och har inte ångrat mig en sekund. Supergrym grafik med texturer som PS2:an bara kan drömma om (den lider ju av samma syndrom som sin kassa föregångare!). Dessutom kommer du inte kunna spela de kommande Residen Evil-spelen på nån annan konsoll än GameCube.
Måste bara tillägga att handkontrollen dessutom är den bästa som jag använt.
Så tro inte på alla fan-boys, PS2:an har varit en stor besvikelse från dag 1 och erbjuder enligt min åsikt stor kvantitet men bristande kvalitet när det kommer till spelen.

Jag säger att Xbox är den bästa spelkonsollen om man ser till prestanda... men den är också dyrast och är M$... Den har dock INTE windows i sig.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Xtra:
Jag säger att Xbox är den bästa spelkonsollen om man ser till prestanda... men den är också dyrast och är M$... Den har dock INTE windows i sig.

Jooo... nog har den det. Inge man dock märker av i form av gränssnitt och dyl. Men kärnan är en strippad win2k. Detta spelar ju dock ingen roll, för det är ju gränssnittet i windows vi inte gillar va?

det är kul att se hur det uppstår aggresiva playstation vs nintendo debatter i alla diskussioner om den bästa konsollen. mycket värre än mac vs windows. hoppas det bli lite action här också

gamecuben skall ju bli billig, mycket pga att den inte har dvd spelare. priset på ps2 borde sänkas mer, men konkurerar inte sony ut sina egna dvd-spelare om dom sänker priset för mycket?

[ 23 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Johan Gunnarsson ]

Gamecuben kommer kosta runt 2500:-

Nintendo rular gött. PS2 är ju ingenting, kontrollen är ju samma som på 1:n. Dom ända bra spelen jag vet finns till PS2 är wipeout, FF spelen och THPS spelen. FF spelen var ju från början på SNes:et och THPS spelen kom till i princip alla plattformar efter viss tid.

Xboxen är för stor och klumpig, kontrollen är en efterapning av Dreamcast kontrollen, ända bra spelet är ju HALO typ.

Jag har en GameCube och är nöjde med den, köpte den från Lik-Sang klarar av både Japanska och Amerikanska spel.

Jag gillar den för att den har/är: liten, tyst, har bra handkontroller och för att Zelda, Metroid och Mario Kart kommer till den. Resident Evil verkar också lovande.

X-Box kan jag inte uttala mig om för att jag aldrig provat den, bara läst om den. Prestenadmässigt så slår den nog allt, men spelen på Cuben rockar nog mer än på X:et.

  • Medlem
  • 2002-02-24 01:47

game cube!

att jag sedan råkar jobba på bergsala (nintendo sverige) har naturligtvis inget med saken att göra...

/majk

  • Medlem
  • International user
  • 2002-02-24 15:16
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Jag funderar på göra en "recreation-lounge" med bl.a videoprojektor för att köra dvdfilmer och datapresentationer men även spela spel och då kommer jag till min fråga; vilken spelkonsoll är bäst?
Jag är lite novis på detta och aldrig egentligen spelat något TV-spel utan hållt mig till datorn för dylika nöjen. Spelkonsollen skall ffa kunna köra adrenalinhöjande s.k "shoot-em-up-spel".

Jag föreslår att du i första hand letar upp något eller några bra spel du vill ha, förslagsvis genom att besöka en stor spelbutik eller en bra spelsite. Det är meningslöst och korkat att sitta och jämföra tekniska specifikationer för konsolerna, sånt är underordnat.

Spel som skulle kunna passa din beskrivning är Rez, State of Emergency, Devil May Cry, Twisted Metal Black, Rogue Leader, Halo, Onimusha, Gunvalkyrie, Max Payne, Ace Combat, Zone of the Enders m.fl

Henrik Rudin på Aftonbladet har gjort en bra genomgång. Kolla in den här

Har inte GameCube en PowerPC-processor (från IBM)? Typ en 750 deluxe?

  • Oregistrerad
  • 2002-02-24 21:45

Jo GameCube har PPC, hmm om du kan nöja dig med divx istället för dvd så kan du juh ta en titt på dreamcast, den har slutats tillverka men finns i lager hos en del för ca 995:- och spelen är rätt billiga o faktiskt rätt bra.

Det ultimata vore väl annars att köpa ett begagnat NES för att kunna spela höjdarspelen som: Ice Climber, Zelda 1, Goonies II osv... Visst grafiken är skräp med dagnes mått men spelkänslan var något helt annat på den tiden..

Tramsspel
Ska faktiskt köpa ett gammalt Arkard spel i maj

Ledsen, grabbar. Det blev ett gammalt flipperspel istället!

(i avvaktan inför xBoxen...)

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-29 23:53

nu kostar xbox 2500, med chip kan man spela divx, grymt smidigt

1
Bevaka tråden