Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Flight Simulator 2002

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick nya Flight Simulator 2002 Pro till jul: ojojojoj!

Vilket spel! Jag gillar att flyga simulator (som ni kanske sett under livsstil) och det här är verkligen något för mig. Vilken grafik och känsla!

Jag testade att koppla upp datorn till pappas nya videoprojektor i vardagsrummet och fick 90" bild, bra ljud och så riktiga kontroller.

Lyckades landa en Boeing 737-400 på andra försöket!

Ikväll ska jag flyga en Boeing 747 till Hong Kong ifrån Japan, det uppdraget tar 3.5 timme...

Varför finns inte det till Mac - det är så väldigt synd tycker jag. Det borde vara ett program som passar Mac användare!

Jag saknar inte FS direkt nu när X-Plane är på ingående. X-Plane är ju i princip likvärdig med Flight Simulator, men bjuder på diverse extragodis som standard.

Dessutom har jag hört att FS ska släppas till Macen, vilket sannolikt sker någon gång under 2002 (en Mac OS X-version). FS är bra, men X-Plane är nog en av de absolut bästa simulatorerna till PC och Mac i dagens läge (jag har hittat diverse intressanta modeller till den, så jag kommer att flyga Il-96-300 och Tu-204 så fort jag får den förutom Boeing 767 och diverse annat).

Besök: http://www.x-plane.com och en annan svensk sida om den: http://w1.182.telia.com/~u18208324/

Jag gillar Plane-Maker och dessa tillbehör i X-Plane, eftersom det går att tillverka egna korrekta flygplan där.

Idag beställde jag ett extra PCI kort till min dator så att jag kan köra dubblaskärmar. Alla kontrollers på en 21" skärm och sedan hela utsikten på pappas 90-95" videoprojektor!

Återkommer med bilder i helgen!

Grafiken i FS 2002 ser ju mycket bra ut. Kanske, kanske skaffar man en PC (om det inte kommer till Macen och det kommer en version som slår ut allt) och låter den agera virtuellt flygplan (d.v.s enbart för FS).

Dock är jag säker på att den kommer till Macen, eftersom MS har talat om det. Det likvärdiga alternativet till FS är som sagt X-Plane.

Frågan är bara: vad bör man ha i PC-väg för att FS 2002 ska fungera snabbt och bra? Tjänar man på dubbla proppar under W2K eller XP Pro då man kör FS?

Jag använder mig utav en AMD processor på 1300 Mhz och GeForce 2 pro med 32 Mb vidare så är hd:n bara en ATA-66 på 20.5 Gb men allt som allt rockar det fett med FS 2k2...

Det är så läckert att kunna flyga en AN-124 Ruslan men är det någon som vet var man kan hitta AN-225 Mirja?

Jag säljer ju pc burkar så jag har haft möjlighet att testa både en 1400MHz AMD Athlon och en med dubbla 1400 :or.

Med samma grafikkort i båda maskinerna (32MB Geforce 2 MX) så kan man köra nästan alla grafik-options (det finns massor med inställningar) och med ett snabbare kort som t ex Geforce 3 eller Radeon 8500 så kör du alla options i väldigt höga framerates.

Jag är lite tveksam om den andra processorn jobbar så mycket i FS2002, ska köra en test på det och återkommer!

X-Plane är på ingående hos mig. Det var trevligt att det finns personer (liksom mig) som gillar "ruskii samolet". An-124 Ruslan är ju en mycket bra modell, liksom An-225 som nu kommit ut i ljuset igen (den har renoverats och är nu i tjänst).

Under hösten har jag fått reda på att kineserna ska skaffa ett antal Il-96-300 från VASO och Tu-204-120 från Sirocco Aerospace International och Aviastar. Förutom det har Sirocco skrivit under ett avtal med Kazan Gorbunov om framtagandet av en Rolls Royce RB.211-535E4B-driven version av Tu-214.

Jag har hittat Il-96 och Tu-204 till X-Plane. Har någon lite länkar till motsvarande för FS 2002 vill jag gärna kolla in dessa.

Två länkar för info om Tu-204-120 och Tu-214 är:
http://www.sirocco.ru och
http://www.amaholdings.com

vart hittade du dem? är de v.6.06 kompatibla?

Jag hittade dem på http://www.x-plane.org/

  • Medlem
  • International user
  • 2001-12-29 14:59

Bara kollar hur man gör på detta forum

  • Oregistrerad
  • 2002-02-09 11:55

[B]Fick nya Flight Simulator 2002 Pro till jul: ojojojoj!

Det finns ett till fygprogram, kanske inte lika bra, men ändå, och det är Fly!II, jag håller på att komma in i det lite, är väldigt komplext.
Här finns många länkar om programet. http://avsim.com/flylinks/

MWh

Bengt Randers

Vilket flygspel är bäst då?

Jag är oinvigd och det sista bra flygspel jag spelat var Falcon 1.0 på en gammal Plus.

Jag kan rekommendera följande varmt:

Falcon 4.0 (om du får tag i ett ex, den har tyvärr slutat att tillverkas). Jag köpte min i Prag (Apple Centrum Tauer).

X-Plane. I princip den bästa simulatorn på marknaden.

Fly. Förhållandevis bra simulator, men jag har hört att FII får en framerate på 6 fps på en G4/400 med 640 MB RAM. Det låter väligt oroväckande (även om jag har en MP). Kan någon verifiera detta?

Fly I går bra att köra på alla G4or.

F/A-18 Hornet 3.0 och Korea. Dessa simulatorer är lite äldre (grafiskt inte lika komplexa som Falcon). Dock är de trevliga och har bra flygegenskaper.

Jag rekommenderar följande sida för mer info:
http://w1.182.telia.com/~u18208324/

Det är en svensk sida med utmärkt information om de olika simulatorerna.

Jag har själv de som nämns i mitt inlägg (och på den sidan) och instämmer till fullo med det som står där.

Falcon 4.0 (om du får tag i ett ex, den har tyvärr slutat att tillverkas).

Jag har ett oöppnat exemplar i min bokhylla...

Nu har jag provat X-Plane och jag måste säga att jag verkligen är imponerad. Wow! Vilken realism, tyvärr så måste jag nog köpa spelet, det är så ruskigt bra. Det kommer inte plånboken att gilla.

Jag har hittat lite roliga saker i spelet: http://homepage.mac.com/ibib/PhotoAlbum4.html

"Hade" Fly!II . Fick 5-6 FPS under OS9.2 och 3-4 FPS under OSX.

Min burk? en QS 867Mhz. GF3.

Jag har nog Falcon 4 nånstans... enda nackdelen med det är att missilvarningen kommer för sent. (Har jag missat nått?)

Ooops! Jag är chockad:-) Terminal Reality borde skicka ut en pressrelease omedelbart:

"Fly II - Systemkrav.

När vi utvecklade Fly II var det klart att det skulle vara framtidens simulator för framtidens datorer. Genom att räkna ordentligt på prestandautvecklingen kom vi fram till att den skulle optimeras för dubbla G5-processorer. Genom att bygga en prototyp med 6 G4-processorer och testa kom vi fram till att det skulle fungera, eftersom det med enkel matematik är klart att 5 - 6 fps på en 867 blir x 6 = 30 - 36 fps. Genom detta prov kom vi fram till att Fly II ska köras på en dubbel G5 där varje procesorer motsvarar tre stycken G4-processorer.

Därför rekommenderar vi er med G4or som ger 5 - 6 fps att köpa Apples nya MP-G5or av generation 2, märk väl, generation 2, generation 1 ger nämligen bara 15 fps. Dessa nya maskiner lanseras någon gång 2003. Då släpper vi Fly III som är optimerad för G6-processorn.

Trevligt G5-flygande önskar Terminal Reality."

Förresten, Fly I:s kärror är ganska sega att flyga. Det känns inte särskilt realistiskt när det inte går att manövrera med precision p.g.a att det då och då hackar till.

Det är F/A-18 Hornet/Korea, X-Plane och Falcon som gäller om man ska ha simulatorer till Macen som man rent av kan flyga vettigt med.

Och X-Plane tydligen...

Jag köpte ett GeForce 2MX PCI grafikkort häromdagen så nu kan jag köra två bildskärmar (eller en bildskärm och en projje) på datorn! Riktigt kul. Ska ta lite bilder och lägga upp här...

MS FS har funnits för Mac. Har den själv!

Enligt NordicSoftsales releaselista kommer MS Flight Simulator 2002 komma till macen ungefär i slutet av oktober.

Fast det verkar som det bara är den "vanliga" versionen släpps till macen. Pro-versionen kanske kommer senare.

Är det någon som vet vad det är för konkret skillnad mellan Pro och den vanliga versionen?
Har Pro mer inställningar, mer flygplan? Är det roligare att lira Pro istället för standardversionen?

Om man skaffar spelet till Mac, vilken joystick ska man köpa då? Jag funtade på en Logitech som går på 449 riksdaler.

Pro versionen av ovannämnda superba program har följande flygplan som inte finns i standard versionen:

Cessna 208 Grand Caravan
Raytheon BE58 Baron
Raytheon/Beech King Air 350
Mooney Bravo och

Tools for Hobbyists and Add-On Developers: We´ve teamed up with Discreet to offer gMax, a new 3D modeling tool that makes it easy to create aircraft, buildings, and other 3D objects for use with Flight Simulator.
Flight Analysis and Instructor´s Station: Pilots working to improve their skills and enthusiasts looking for new challenges and bragging rights can check the precision of their flying. Maps and graphs show how well you maintained course and altitude. FS2002 Professional Edition also includes a multiplayer "instructor´s station" for pilots who want to take on anything that a wily instructor can throw at them.

1
Bevaka tråden