Sabbar Microsoft Internet med flit??

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-07 22:30

Jag läste häromdagen en mycket intressant artikel som finns här.

Stort sett vad den handlar om är en diskussion huruvida microsoft försöker förstöra internet så att dom kan byta ut TCP/IP med något annat, tex TCP/MS.

Några av argumenten som dom använder sig av är att WinXP är den första versionen av Windows som levereras med komplett tillgång till sockets. Samma kraftfulla bibliotek som Win2000 har, men utan säkerhets funktioner, vilket är en stor hjälp för crackers och virusskapare.

Författaren tror också att det kommer ge en uppsjö med nya säkerhetsbrister, som om Windows inte hade tillräckligt med dom redan.. Hur många procent av alla virus är inte bara Windows specifika men använder sig också av buggar i MS skapade program?

Vad tror ni?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-07 22:57

Egentligen ser jag med stor skepsis på utvecklingen av s.k. datavirus; alla programtillverkare av rang borde känna till konsten att skapa
ett virus som "slår ut " servrar och mailprogram..d.v.s. borde man kunna förebygga bättre med inbyggda skydd i själva programkoden.
Ibland, i mina svartaste stunder, gör jag jämförelsen av datavärlden med graffitikonstärernas marknad; ett gäng "taggar ner" hela sta´n för att försörja "sanerarnas" företag...exemplen är många! Hur många miljoner läggs det inte på antivirusprogram ?!?

1
Bevaka tråden