Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jobbiga sär skrivningar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-06-26 16:11

Ett hett tips till ett flertal användare på detta forum
Skrivihop.nu

Citat:

Skapades ursprungligen av: Daniel Rehnström:
Ett hett tips till ett flertal användare på detta forum
Skrivihop.nu

Så sant som det är sagt. Själv funderar jag på att skaffa deras klisterlappar. Problemet är bara att det inte funkar att sätta dem på bildskärmen.

Tips: lägg upp en Post-It lapp som finns i Mac OS på skrivbordet.... sen kan man ju alltid skriva ut egna etiketter med varningen och klistra på andras bildskärmar...

Yummy...Kände mig manad att hetsa lite i grammatikens ädla namn.
Tänkte passa på att nämna det otäcka "de"- och "dem"-missbruket som existerar till följd av att man tänker sig att talspråkets "dom" alltid blir "dem" i skriftlig form. Snusk! Spöstraff!

  • Medlem
  • 2001-06-27 03:51
Citat:

Skapades ursprungligen av: Filip Wänström:
Yummy...Kände mig manad att hetsa lite i grammatikens ädla namn.
Tänkte passa på att nämna det otäcka "de"- och "dem"-missbruket som existerar till följd av att man tänker sig att talspråkets "dom" alltid blir "dem" i skriftlig form. Snusk! Spöstraff!

USCH JA!!! Dem som gör så borde få en rejäl grammatik gnuggning!

[ 27 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: tott ]

  • Oregistrerad
  • 2001-07-08 02:44

... och där fick vi oss återigen en nypa särskrivning. Är det inte tottigt, så säg.

  • Medlem
  • 2001-07-10 11:51
Citat:

Skapades ursprungligen av: pata:
... och där fick vi oss återigen en nypa särskrivning. Är det inte tottigt, så säg.

Och ett felanvänt "dem".

Det känns skönt att jag hittade detta forum. Det skär nämligen i mitt hjärta att se detta förfall av det svenska språket, särskilt på denna sida med mycket reklamfolk (som jag tycker borde vara bättre på grammatik). Är själv originalare och får (nästan) dagligen manus med helt sanslösa särskrivningar. Har ni sett den snygga särskrivningen på TV3?
Film frågan......suck!.....

Japp, detta är verkligen ett stort problem, särstavningar alltså. En del mindre språkfel kan (och ska) man acceptera, men fula särstavningar stör verkligen och kan dessutom leda till missuppfattningar.

Här på 99mac har det ibland varit folk som påpekat andras särstavningar, men ofta mötts av sura miner. Man bör ju hålla sig till ämnet och inte anmärka på stavning, men ibland är det svårt att låta bli.

Det var så kul att se hur någon hade gått runt på Stjärnhallen här i Umeå med klisterlapparna från Skrivihop.nu och satt dom på skyltar och annat där det var sorgliga särstavningar lite här och var (typ "arbets plats"). Måste skaffa sådana själv.

1
Bevaka tråden