Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ratt + Pedaler

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2002-12-11 21:24

Hejsan vänner.

Finns det någon här som kan tala om för mig vilken ratt + pedaler som fungerar under Mac os X 10.2.2?

Har provat en del men inte hittat någon som fungerar till 100% ännu.

Skrev också och frågade killarna på Logitech men dom svarade att för närvarande så har dom inga dom med säkerhet kan säga fungerar under Mac os X.
Dom "trodde" att standard drivisarna "kanske" skulle fungera - så icke fallet.

Tacksam för tips och eventuella tricks.
Tobbe

Har du kollat saiteks prylar. Har inte provat deras ratt+pedaler med använder en Cyborg 3D Digital i OS X.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2002-12-14 13:45

Har inte testat Saiteks prylar ännu.
Ska göra ett försök.

Tackar
Tobbe

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-14 15:02

Hmm har en Logitech MOMO Force. Har inte testat den med min Powerbook än, mycket pga att jag inte har något bilspel på den än...

Enligt logitechs sidor så funkar ratten bara till PC, men det kanske funkar i alla fall?

Vilka bilspel är det som gäller på Mac?

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2002-12-14 15:41

Hehe skulle det inte vara lite utmaning att köra bilspel med joystick

, nä skämt åsido tror jag också lite på Saiteks grejor

  • Oregistrerad
  • 2002-12-14 15:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Hmm har en Logitech MOMO Force. Har inte testat den med min Powerbook än, mycket pga att jag inte har något bilspel på den än...

Enligt logitechs sidor så funkar ratten bara till PC, men det kanske funkar i alla fall?

Vilka bilspel är det som gäller på Mac?

/arvid

Logitech funkar enl. en bekant inte under OS X.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-02-02 19:45

Någon som känner till en online-butik i Sverige som säljer rattar för Mac? Macoteket är den enda som jag vet gör det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Onken:
Någon som känner till en online-butik i Sverige som säljer rattar för Mac? Macoteket är den enda som jag vet gör det.

De flesta datorbutiker säljer rattar som funkar till Mac. Logitechs rattar t.ex.

Priser hittar du på pricerunner

[ 03. februari 2003, 00:12: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

Har en Logitech Wingman formula GP. Fungerar alldeles utmärkt på macen och under 10.2.2. Har iofs bara testat med 4x4 Evo 2. Däremot har jag haft en Saitek R100 Ratt innan som inte alls ville funka korrekt med flera spel, till exempel F1 CS 2000.

Ursprungligen av Zackeman:

Har en Logitech Wingman formula GP. Fungerar alldeles utmärkt på macen och under 10.2.2. Har iofs bara testat med 4x4 Evo 2. Däremot har jag haft en Saitek R100 Ratt innan som inte alls ville funka korrekt med flera spel, till exempel F1 CS 2000.

Är det den gula varianten?
Har funderat på att köpa den, men på logitechs hemsida står att den inte stöds av osx...
Någon som har testat den med Total Immersion Racing?

alla usb-rattar för persondator funkar i princip

Hej

Jag har en Thrustmaster 360modena funkar bra under 10.3.3. Det är min andra eller tredje ratt=) Jag har hållit mig till Thrustmaster, gillar känslan i deras ratt & pedal. Rattar går lätt sönder, så köp på OnOFF, Åhlens eller annat lågprisalternativ. För Force Feedback så behöver du nyare OS http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107263-S 10.2.3 eller senare. Alla usb-rattar för persondator funkar i princip på Mac.

Vill du ha Force Feedback så måste du ha 10.2.3 för att det ska fungera bra.

Det kommer alldeles snart komma lite fler spel som stödjer Force feedback. F1 2000 är det senaste som stödjer FF.
Momo-ratten har av Apple garanterats ska funka i 10.2.3. Om jag inte minns fel. Det var även några fler.

Sök på Force Feedback på apple.com

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-02-10 18:12

Jag har köpt en Thrustmaster 360modena ratt som jag ska använda tillsammans med F1 2000. Jag kör spelet under Mac OS X och ratten fungerar väl så där. Det går att styra men den drar lite åt vänster, om det inte vore för detta problem skulle jag vara väldigt nöjd med mitt köp. Någon som vet hur detta ska fixas?

Ok väcker upp en gammal tråd, men verkar inte som vi är så många som vill spela med ratt, hur ser status ut nuförtiden?
De flesta (alla) rattar säger att dem är kompatibla med PC/Playstation, kan man i princip köpa billigaste Trust ratten på mediamarkt och tro att den funkar med El Capitan och går att köra euro truck simulator 2 med?
Blir lite många krascher av lastbilarna när man försöker styra med mus... Vill inte lägga flera tusen på dyra logitech grejor på något som inte blir använt så himla ofta men några hundringar för en ratt vore okej, force feedback är inget krav att det går att få att fungera

Ursprungligen av Gusten68:

Ok väcker upp en gammal tråd, men verkar inte som vi är så många som vill spela med ratt, hur ser status ut nuförtiden?

De flesta rattar funkar att koppla in, men ska du köra lastbil vill du ha större rattutslag än det blir som standard och dessutom kanske inte alla funktioner fungerar. Dock finns Free The Wheel (direktnedladdning) som kostar gratis. Med den ska nog allt funka utom force feedback. Fungerar klockrent för mig till ETS2, fast jag kör ju med en onödigt dyr Logitech, förstås.

Ursprungligen av Jenkan:

De flesta rattar funkar att koppla in, men ska du köra lastbil vill du ha större rattutslag än det blir som standard och dessutom kanske inte alla funktioner fungerar. Dock finns Free The Wheel (direktnedladdning) som kostar gratis. Med den ska nog allt funka utom force feedback. Fungerar klockrent för mig till ETS2, fast jag kör ju med en onödigt dyr Logitech, förstås.

Men det här med fulla rattutslag? får man det med programmet du tipsar om?
Aaah.. verkar bara stödja typ 4 rattar... kan tänka mig att dem billiga "amatörrattarna" som jag kollar på inte får samma stöd som dem lite mer avancerade grejorna...

Fullt utslag får jag med programmet. (Vill minnas att det var någon pedal som gick "baklänges" utan det också.)

De allra billigaste amatörvarianterna brukar dock inte ha så stora rattutslag rent fysiskt. En ratt för racing vill man ju knappast snurra så långt. Lastbil vill du ju nästan ha kula på

trust ratten kollade jag på...billigt "plastamög" blev en thrustmaster...ville inte alls på mac..men jag kidnappade hustrunst pc (blä) men där fungerar det kaals och steam lät mig installera pc varianten så slutet gott allting gott förutom hustrun som inte lär se sin pc på länge

1
Bevaka tråden