Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela upp "Din Musik"?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-28 15:26

Hej!

Allt eftersom mer och mer postas i din musik och användare blir mer och mer aktiva, så blir det mer och mer rörigt i Din musik. Vi moderatorer har därför pratat om detta ett tag och diskuterat vad vi kan göra för att råda bot på problemet.

Vi har kommit fram till att det vi tror är det smartaste vore att dela upp din musik till två avdelningar. En som heter "din musik" för färdigt matrial och en avdelning som heter "skisser". Detta för att skilja på work in progress och färdiga alster. De som bara vill höra klara produktioner kommer på så sätt hitta dessa mycket snabbare, och förhoppningsvis kommer avdelningen "skisser" att blomstra, då det är många som lägger upp musik och frågar "Är mixen ok?" etc.

Vi pratar också om att göra det möjligt för användare att göra polls, då begränsat till "din musik" enbart, för de som vill ha någon form av betyg på sina alster. Att göra en poll för sitt inlägg, kommer natrurligtvis, vara helt upp till trådskaparen och kommer inte vara obligatoriskt.

Nu undrar vi moderatorer om detta är något ni kan tycka vara användbart och något som bör gå igenom. Låter detta som en schysst idé alltså?

/Clase + alla moderatorer

JA. Mycket bra idé.
Vet om att vi bollat/diskuterat detta i annan tråd.
Kanon att ni dragit detta vidare och diskuterat detta mellan er.

Jag tycker att det absolut ska genomföras.

  • Medlem
  • 2006-11-28 15:32

låter smidigt och bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-28 15:37

I och för sig men personligen har jag svårt att säga vad som är färdigt och inte, allt jag gör är ofärdigt tills det om möjligt hamnar på en CD eller så. Tycker mångfalden och röran är bättre. Styr det hela hellre till att man t ex får en "din musik"-tråd per användare framöver i stället t ex, eller sortera efter användarnamn, om möjligt?

Det blir säkert bra...
men jag går sällan in i forumen så. klickar mest på "dagens inlägg"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 15:50

Jag tror det blir bra. Så.

Kan ni förklara vad vi vinner på detta. Jag känner mig osäker på om det verkligen kommer att göra någon särskild skillnad.

Jag tycker det verkar bra.

Som en kompis sa en gång, vill du ha ett helt omdöme får du skicka en hel låt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-28 17:54

Det är redan idag problem med att de flesta skiter i att kommentera musiken som läggs upp... eller initiativen som tas. Varför skapa två trådar varav en kommer intressera ingen? Om jag hade helt färdiga alster skulle jag inte vara intresserad av kommentarerna. Kommentarerna ser jag som kreativ input as I go on. Det är ett fåtal sköna individer som peppar och uppmuntrar, sedan finns tråkmånsar som dissar all musik som läggs upp och skriver saker som "bästa på 99musik någonsin" bara för att det berör just en specifik genre andra inte rör sig inom - alternativt "bara skräp som läggs upp" som den ultimata kritiken av detta forum och bevisligen en mentalitet som inte alls önskar uppmuntra skapande. Det här är ett forum för musikproduktion, sorgligt att det glöms bort typ hela tiden.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-28 18:38

Det är väl tänkt lite som att "Skisser" blir väl någon form av lekstuga och feedback-hörna, medan "Din Musik" (färdiga alster) blir mer som ett bibliotek där det lätt blir enkelt att leta upp musik. Att en låt blir postad i båda forumsdelarna är ju inte hela världen direkt, fast låtskaparen får gärna tänka till en extra gång innan han/hon postar den i den senare avdelningen.

Vill väl påpeka att vi moderatorer (eller åtminstonde jag) kan väl tänka oss att flytta på en tråd om den ligger fel enligt låtskrivaren.

Men det är bra att ni skriver vad ni tycker osv...det är bra att veta! Forsätt skriva spontant här.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-28 18:52

"Skisser" (eller vad det nu blir att heta) blir ju egentligen rätt likt dagens "din musik", en kakafoni av allt man kan komma på. Tanken (för mig) är att göra det lättare för de som gjort färdiga låtar att få fram dessa ur mängden. Tycker också att ett "färdig musik"-forum även kommer fungera bra som ett forum för att posta länkar/info om färdiga släpp på bolag/internet/nätlabels/kassetband (saker som idag ofta hamnar i skivor&artister, blandat med trådar om icke99-relaterade släpp).

Helt enkelt, vill jag lyssna på lite färdiga låtar som någon gjort och kanske lägga nån kommentar, eller hålla koll på om någon 99a släppt nåt intressant så kollar jag "färdigt". Om jag vill lyssna/kommentera musik i ett mer ofärdigt stadium och ge kreativ hjälp med kommentarer på mixning/arrangemang/annat så kollar jag i "skisser".

Fördelar kan bli att det blir lite tydligare när någon har en helt klar låt/släpp att presentera, då skisser/lek/samarbeten inte dränker det färdiga på samma sätt. Nackdelar kan bli att det kanske inte är lika många som kommenterar skisser eller färdiga. Dock kanske kommentarerna som väl kommer blir lite mer intressanta?

Kom med synpunkter gott folk!

Tänker högt.

Ja, jag håller med dig Arete.
Det är lite som om när man "gjort klart" en låt och lägger under "din musik". Så är man inte ofta så intresserad av kommentarer som vilket håll ljuden ska gå på, mixtips och sånt. För då är man ju "Klar" och vill gå vidare.
Visst är det ändå 100000% grymt med tips/tricks, men det är sånt man måste ta åt sig under "skiss-stadiet".

Att en låt blir klar, med hjälp av folk via "skisser" för att sen flyttas till "klar" är ju hur skönt som helst! Då ser man ju att man kommer någon vart även.

Och ibland är man inte intresserad av att djuplyssna på musikskisser, utan vill höra saker som artisten känner är klar, och kan stå för. Då är det ju grymt med ett ställer för sånt...

Funkar inte ideén så är det väl bara att återställa forumet? Till det gamla goda igen?

Men nu tycker jag inte vi ska diskutera/argumentera. Det kan vi faktist göra i den gamla tråden.
Huvudfrågan är ju till syvende och sist om vi ska köra på den ideén som tändes, och som ni moderatorer har diskuterat fram.

Så ännu en gång JA.

Istället för att dela upp "Din musik" i två olika trådar, kunde man kanske använda färger som symboliserar olika typer av musik inlägg. T.ex den gröna färgen kunde symbolisera färdiga låtar, röd färg för skisser och liknande, och orange för "annat"

(Exemplet innehåller 2 olika typer av indikering, se svart avgränsning)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-01 01:05

Rusty: Den idén gillar jag! Känner du till hur vi kan ordna funktionen rent praktiskt, eller var det bara en idé du kom på?

Dessvärre var det bara en idé. Kul att du gillade den iaf

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-12-01 11:14

Tycker vi ska ha ett öppet forum för färdig msuik, har tänkt på hur sjukt mycket färdiga grejjer som bara hamnat i din musik, man glömmer att det ärendast för reg medlemmar.

Tror det är bra för forumet om folk hittat nån bra msuik på forumet, så reggar man sig och där finns artisten, det är grymmt koolt!!

Plus att det är många låtar som utveklats massor via tipps, det är väldigt kul att det kan funka så, sen tycke jag vi kan köra som vanligt i din msuik med skisser.

Svar JA!

En skissektion lär ju leda till att folk lägger ut betydligt fler skisser. Vill vi det?

Det läggs ju redan ut rätt mycket skisser så jag tror inte de blir fler av en uppdelning.

Jag tycker det låter som en bra idé att dela upp Din musik.

Jag tror, som sagt, att det kommer att bli fler skisser. Man tänker till innan man lägger upp en skiss i "Din Musik" men man uppmanas ju nästan att lägga upp motsvarande i "Skisser".

Jag säger, i och för sig, inte att det är något dåligt.

Själv är jag tämligen ointresserad av att lyssna på skisser, så jag tycker det vore kanon att ha dom för sej...

Jag tycker också att det skulle underlätta med att dela upp din musik i två. Ibland är man inte på humör för att lyssna på en hel låt och ibland vill man inte lyssna på skisser. Rustys idé var ganska bra också, men det finns redan så fruktansvärt många trådar och skapas många nya konstant för den delen så två olika sektioner vore nog bättre.

Rösta om saken kanske?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-04 21:04

Tja.... varför inte ett poll?

Låter som en bra idé ... Rätt svårt att hitta just nu ... och det väller in rätt mycket av båda kategorier så det blir svårt att urskilja ... Kanske nån genreantydan också vore bfra även om jag personligen tycker om varierad kost

Alla har kloka synpunkter, men jag tycker att det är värt att testa.
Men kör en poll. Det är kul att rösta!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-12 19:45

Idag har jag för första gången på länge orkat mig in i Din Musik och jag kan bara instämma om att det verkligen behövs delas upp och jag ser inga nackdelar med det alls. Det blir en smula rörigt som det är nu och några stackare faller bort från första sidan utan ens en kommentar. Det går lite för fort nu, ordnung must sein!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-12 19:46

Aye!

Nu slänger jag upp en poll här så röstar vi om saken.

Nej!
Kommer bara att bli ännu mera rörigt med låtar i två olika diskussioner. Vad är egentligen definitionen på färdig låt och skiss? Jag kanske har en låt som inte är "färdig" men knappast en "skiss" var ska jag posta den då?

Det kan du nog avgöra själv tror jag. Om den lutar åt färdig, men inte är helt färdig så ska du nog kunna lägga den i färdig-delen. Är det däremot jättetydligt att det är en skiss så borde den kan ligga i skiss-delen.

Va...
En färdig låt är väl en färdig låt?
Eftersom vi alla definierar våra alster (i olika stadier) olika så kanske den ena delen inte heta "skisser", utan något annat.
Vad passar då? Det kan ni ju svara på som blir förvirrade på en klar låt och en som man håller på att göra.

Shit, vilket fult ord. Färdig...

Bevaka tråden