Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft köper Blizzard?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt vissa uppgifter är Microsoft intresserade av att köpa, eller har redan köpt, företaget Vivendi Games Division som bl.a. äger spelbolagen Blizzard och Valve.

Blizzard är kända för att vara Mac-vänliga med samtidig release av Warcraft III för windows och mac. Valve står bakom populära spelet Half-Life som Counter-Strike bygger på.

Se även diskussion på Slashdot

Ciryon

PS. Kanske blev fel med länkningen, kolla från Slashdot isåfall.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 10:30

Varför kan dom inte ge f** i alla andra företag och sköta sig själva

Microsoft är smarta och vidriga. Dom köper upp allt som kan hjälpa dom att behålla sina gamla monopol eller skapa nya (läs Xbox).

Jag blir så jäkla irriterad på folk som inte vill stödja Microsoft men köper en Xbox med kommentaren: "Jamen, Microsoft förlorar ju pengar på varje såld enhet". Jo tjena, skulle de sälja en produkt som de inte trodde att de skulle gå med vinst på? De använder bara samma metod som på alla andra marknader de har gett sig in på: Använd pengar från Windows och Office till att ta fram produkter för andra marknader och dumpa alla priser där tills bara Microsoft har råd att finnas i den sektorn.

Den senaste marknadsmätningen jag läste av tevespelskonsollmarknaden (långt ord) så hade Xbox lyckats snappa åt sig ungefär 40%. Om det fortsätter så här så har de snart 75% och satsar på 90%.

Ni som köper en Xbox, kom inte och gnäll sen: "Oj, Microsoft har monopol på tevespelsmarknaden, det vill vi inte".

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Arcane02:
Varför kan dom inte ge f** i alla andra företag och sköta sig själva

För att dom vill tjäna en massa massa pengar.

Om microsoft köper vivendi så får vi nog inte se några fler mac spel som fler versioner av warcraft liknande produkter.

Xbox råkar vara en bra produkt faktiskt, jag köpte en och är mycket nöjd. Varför måste man gå omkring och tycka illa om allt Microsoft gör? Låter väldigt destruktivt.

Jag hoppas dock inte att Microsoft köper Vivendi, ser helst att Blizzards spel släpps på så många plattformar som möjligt. Skulle vara illa om World Of Warcraft gick ett liknande öde som Halo gjorde, i och med köpet av Bungie.

[ 23. Januari 2003, 11:52: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Microsoft är smarta och vidriga. Dom köper upp allt som kan hjälpa dom att behålla sina gamla monopol eller skapa nya (läs Xbox).

Jag blir så jäkla irriterad på folk som inte vill stödja Microsoft men köper en Xbox med kommentaren: "Jamen, Microsoft förlorar ju pengar på varje såld enhet". Jo tjena, skulle de sälja en produkt som de inte trodde att de skulle gå med vinst på? De använder bara samma metod som på alla andra marknader de har gett sig in på: Använd pengar från Windows och Office till att ta fram produkter för andra marknader och dumpa alla priser där tills bara Microsoft har råd att finnas i den sektorn.

Den senaste marknadsmätningen jag läste av tevespelskonsollmarknaden (långt ord) så hade Xbox lyckats snappa åt sig ungefär 40%. Om det fortsätter så här så har de snart 75% och satsar på 90%.

Ni som köper en Xbox, kom inte och gnäll sen: "Oj, Microsoft har monopol på tevespelsmarknaden, det vill vi inte".

Bara så att vi är överens om själva affärsupplägget för MS och deras Xbox. Dom flesta bedömmare verkar vara överens om att MS förlorar en hyffsat stor slant på varje Xbox. Den kostar helt enkelt mer att tillverka än man säljer den till kund för. Varför kastar MS pengar efter kunderna? MS vill förstås i slutändan tjänta pengar. Dom tjänar en slant på tillbehören och på alla licensierade spel. Dessutom hoppas dom tjäna pengar på Live-prenumerationer. Bara för att gissa lite så förlorar MS 1500 spänn på varje Xbox. Antag också att MS tjänar 200 spänn på varje spel. Då har MS gjort vinst från och med det åttonde spelet som kunden köper.

Med mod-chip på marknaden kan kunderna ganska lätt modifiera sin Xbox så att: Man får en FTP-server. Man kan flytta komersiella spel till den lokala hårddisken. Man kan stoppa in en 120GB HD i boxen. Man kan flytta DivX och mp3-filer till burken. Den är en regionsfri DVD-spelare. Om ens moral tillåter det kan man hämta hem Xbox-spel på nätet och tanka sin hårddisk full med piratade spel.

Varje individ som köper en xbox och moddar den, och ger tusan att köpa spel, gör att MS förlorar pengar. Detta är sant så länge MS tillverkar burken med förlust. Med tiden blir komponenter billigare så detta kanske inte gäller i framtiden.

Hatar MS Mod-chip och pirater? Nja, inte entydigt tror jag. Jag tror MS ogillar att folk köper PS2or ännu mera. Jag gissar att MS hellre tar förlusten med en xbox-pirat än ser att någon köper en PS2.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
är Microsoft intresserade av att köpa, eller har redan köpt, företaget Vivendi Games Division som bl.a. äger spelbolagen Blizzard och Valve.

Då Vivendi är ett franskt företag, och EU sedan tidigare visat sitt ogillande mot Microsofts monopolattityder, så kommer en sådan affär aldrig gå igenom.

Tur det:)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mikael Storkamp:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
är Microsoft intresserade av att köpa, eller har redan köpt, företaget Vivendi Games Division som bl.a. äger spelbolagen Blizzard och Valve.

Då Vivendi är ett franskt företag, och EU sedan tidigare visat sitt ogillande mot Microsofts monopolattityder, så kommer en sådan affär aldrig gå igenom.

Tur det:)

Rätt tänkt, men inte nödvändigtvis sant. MS är tämligen duktiga på lobbying, det viktigaste påtryckningsmedelet i EU.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Varför kastar MS pengar efter kunderna? MS vill förstås i slutändan tjänta pengar. Dom tjänar en slant på tillbehören och på alla licensierade spel. Dessutom hoppas dom tjäna pengar på Live-prenumerationer. Bara för att gissa lite så förlorar MS 1500 spänn på varje Xbox. Antag också att MS tjänar 200 spänn på varje spel. Då har MS gjort vinst från och med det åttonde spelet som kunden köper.

I sjävla verket behöver Microsoft sälja närmare 40 (!) spel till varje xbox-ägare för att de ska gå plus-minus-noll.
Det är ganska hopplöst med andra ord

Jag tror att Microsoft är ganska nöjda över att det chippas och piratas spel till deras box. Det bidrar till att namnet "xbox" sprids. PSX blev ju delvis en sådan succé som den blev pga. enkeltheten att kopiera spel. Sedan när Playstation var ett inarbetat namn kom PlayStation2 som var betydligt svårare att leka pirat med. Jag tror att Xbox Next kommer att bli betydligt svårare att knäcka.

Undrar föresten hur de ska tjäna pengar på Xbox Next (xbox 2), den ska ju också vara en x86-PC i en låda.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
I sjävla verket behöver Microsoft sälja närmare 40 (!) spel till varje xbox-ägare för att de ska gå plus-minus-noll.
Det är ganska hopplöst med andra ord

Jag har hört det där förrut, men det verkar aldrig vara någon som kan komma med källa. Är inte det där bara en skröna? (Kanske från början påhittad av micro$oft?)

Personligen köper jag inga microsoftprodukter oavsett hur bra eller dåliga de är. Jag har inget förtroende för företaget och tycker inte deras monopolistiska ställning eller deras affärsmetoder. Därför köper jag inte en X-Box, även om den kanske är bra eller prisvärd. Jag tycker inte det är destruktivt handlande, utan etiskt.

Ciryon

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
[QUOTE]Jag har hört det där förrut, men det verkar aldrig vara någon som kan komma med källa. Är inte det där bara en skröna? (Kanske från början påhittad av micro$oft?)

Personligen köper jag inga microsoftprodukter oavsett hur bra eller dåliga de är. Jag har inget förtroende för företaget och tycker inte deras monopolistiska ställning eller deras affärsmetoder. Därför köper jag inte en X-Box, även om den kanske är bra eller prisvärd. Jag tycker inte det är destruktivt handlande, utan etiskt.

Ciryon

[/quote]Jag tror det är sant faktiskt. Tänk dig att en xbox kostar ca 4000 kr att tillverka, sedan tar man med i beräkningen att Microsoft får ca 100 kr för varje sålt xbox-spel. Då blir det 40 spel. Fast det är möjligt att den siffran har minskat iom att xbox har succesivt blivit billigare att tillverka.

Jag bojkottar också Microsoft.
När jag än känner ett sug efter en xbox behöver jag bara påminna mig själv om att den är gjord av MS.

Det kan inte kosta så mycket som 4000 att bygga en Xbox, låter som ett dumt påhitt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-23 21:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Det kan inte kosta så mycket som 4000 att bygga en Xbox, låter som ett dumt påhitt.

Um ok vad sitter i en Xbox. Efter att ha googlat lite kom jag fram till att det är följande:

CPU: 733 MHz Celeron

GPU: 250MHz chip vid namn XGPU specialgjort av nVidia och M$
Polygoner: 125 M/sec (teoretisk) 100+M/sec (erhållen)
Mikropolygoner/particklar: 125M/sec
Particklar: 125M/sec
(vad som igentligen skiljer ovanvarande prylar åt vet jag inte

)
Texturer: 4 st samtidigt
Komprimerade texturer: Ja (6:1)
Pixel Fill Rate - No Texture: 4.0 G/Sec (anti-aliased)
Pixel Fill Rate - 1 Texture: 4.0 G/Sec (anti-aliased)
Full Scene Anti-Alias

Minne: 64 MB 200MHz DDR som vad jag förstått det delas mellan grafik och annat. (6.4 GB/sec)

Lagring: 2-5x DVD, 10GB hårddisk, 8MB minneskort

Audio: 64 kanaler (up to 256 stereo voices)
3D Audio, MIDI DLS2 och AC3

Nätver 10/100 tp
4 USB Portar

Ok, vad kan respektive sak tänkas kosta?
Enkelt moderkort med 10/100 Mbit nätverk och 4 usb portar - 900:-
Intel Celeron 733MHz - 600:-
Grafikkortet är väl ungefär likvärdigt med ett GeForce3 - 600:-
64 MB 200 MHz DDR - 200:-
DVD - 300:-
10 GB hårddisk - 400:-
ljudkort - 400:-

Totalt 3500 kr. + låda men det är mer eller mindre utpriser till kund, så M$ betalar nog inte mycket mer än vad den säljs för, dvs 2500 pix.
Detta gör ju att M$ går med lite förlust, men frågan om det igentligen är så mycket...

Själv har jag hört en siffra på 6 spel är break even....

/arvid

Jag tror att det sitter en PIII på 733 MHz i xboxen, och inte Celeron.

När man köper en xbox så får man också med minst en handkontroll. I julas verkade priserna vara; Xbox med 1 handkontroll och utan spel ca 2000 och xbox med två kontroller och två spel ca 2400.

Vi glider ifrån ursprungsämnet... Men det kanske inte gör så mycket.

  • Medlem
  • 2003-01-23 23:42

Tyvärr så har nog Vivendi det lite tufft efter att ha slagits med Vodafone för inte så länge sedan - frågan är om de kan stå emot Microsoft´s ekonomiska muskler även om dom vill...

Citat:

citera:The battle for control of Cegetel began in mid-October when Vodafone agreed to pay BT ?4bn for its 26% stake, and ?2.3bn for SBC Communications´ 15% share. At the same, Vodafone also offered Vivendi ?6.77bn for its 44% stake in Cegetel.

Vivendi refused to accept the offer and began investigating a possible counter bid. In the past three weeks, it has filled its war chest with approximately ?5bn by selling assets, including its publishing businesses. It also exited its 149-year-old water business, selling off half of its ?4bn holding in Vivendi Environnement SA as part of its continuing ?16bn asset-disposal program.

There still remains question marks over the long term stability of Vivendi however. Despite offloading a number of a number of assets and signing a number of credit facilities and loans with banks, there are concerns it has stretched itself too thinly.

(Notera: Frågetecknen ovan är egentligen euro-symboler)

Artikel från The Register:
http://212.100.234.54/content/archive/28412.html

Håller för övrigt med er ovan som inte köper en XBox av principiella skäl. Vi vi verkligen att MS skall "ta över" ytterligare en marknad - ditt vardagsrum? XBox, WindowsXP Media Center... Nintendo har enligt flera rapporter redan halkat ner till tredje plats, och historien visar att det inte finns plats för tre spelare på denna mycket tuffa marknad. Och med Sony på ena sidan och MS på den andra... Jag tycker mig för övrigt kunna skönja en viss desperation när man så snart efter att ha lanserat en ny produkt (GameCube) redan börjar prata om nästa generation...

Citat:

citera:Nintendo says it plans to a launch a new console to replace Gamecube in 2005 or 2006, scotching speculation that it plans to exit the console hardware marketd,

NCL president Satoru Iwata told Reuters: "When we withdraw from the home game console, that´s when we withdraw from the video game business".

http://212.100.234.54/content/54/29001.html

MVH//Kalle

  • Medlem
  • 2003-01-24 00:35
Citat:

citera:Microsoft has announced that it is widening the game between itself and Nintendo due to a record breaking December. According to their press release they now control 24% of the next-generation US console market and 19% in Europe. These are independant figures by the various market research and chart compiling companies in the respective territories.

http://www.ve3d.com/default.aspx?newspast=01/23/03#2249news

Som sagt...

William WM & Arvid...

Xbox säljs för 2500 med 2 spel, ibland säljs den tom för 2000 kr med JSRF & Sega GT 2. Det är två spel som Microsoft "betalar" för att ha med i xbox-paketet (SEGA tar nog inte smällen av att ge bort två spel frivilligt).

Angående produktionskostnaderna, Microsoft har haft ganska stora problem, bland annat har man flyttat sin fabrik från Ungern (?) till Kina för att minska kostnaderna, sedan har det strulat sig med nVIDIA också.

Tekniken i xbox blir äldre för var dag som går, Intel & nVIDIA tvingas fortsätta med tillverkningsprocesser som är föråldrade och oekonomiska. En viktig aspekt är att det är inte Microsoft som tillverkar xbox, det är Intel & nVIDIA. Microsoft har alltså mycket lite "koll" över processen.
Ett företag som Nintendo t.ex, de kontrollerar hela tillverkningen av GameCube, de kan utan problem öka eller sänka volymerna, ändra i produktionsmöster osv. Det är något Microsoft inte kan, och det är därför maskinen är såpass dyr att tillverka som den är.
En egendesignad, egenproducerad maskin är alltid billigare.

[ 24. Januari 2003, 00:38: Meddelandet ändrat av: Sundevall ]

En viktig aspekt är att det är inte Microsoft som tillverkar xbox, det är Intel & nVIDIA. Microsoft har alltså mycket lite "koll" över processen.
Ett företag som Nintendo t.ex, de kontrollerar hela tillverkningen av GameCube, de kan utan problem öka eller sänka volymerna, ändra i produktionsmöster osv. Det är något Microsoft inte kan, och det är därför maskinen är såpass dyr att tillverka som den är.
En egendesignad, egenproducerad maskin är alltid billigare.

Jag tror att det mycket riktigt är en skillnad i kostnad för MS respektive Nintento. Men, jag tror du överdriver skillnaden för respektive plattform. Även Nintendo är beroende av viktiga underleverantörer. T ex så sitter det inget mindre än PowerPC från IBM en GameCube.

Oavsett om de tjänar pengar per såld enhet så får dom monopol.

Köp inte en Xbox, basta.

Man ska också ha i åtanke att Microsoft har råd att dumpa priserna på Xbox tills dess de har monopol.

När (om) sedan konkurrenterna är bortsopade så kommer priserna att höjs.

Jag anser att Microsofts "prisdumpning" är förkastlig, likaså deras taktik att köpa upp företag för att stärka sin redan allt för starka position. Det är inget annat än en destruktiv strategi för att skaffa sig en monopolställning. Men det mest otroliga är att vi tillåter MS att bli störst på varenda marknad. Varför? För inte är det för deras produkter!

Jag tycker inte att Microsoft ska försvinna, men de skulle må bra av att få sig några näsknäppar och tappa marknadsandelar mot andra företag. Tyvärr har de så mycket pengar och makt att de kan krossa konkurrenterna om de märker att marknadsandelarna (och därmed få mindre vinster) skulle krympa.
Pengar och makt VI har hjälpt dem få!

Snart kommer väl Apple att bli uppköpt också...hemska tanke...

Ace4711..

Jag överdriver inte.
Nintendo (vet inte hur det ligger till med Sony) kontrollerar tillverkningsprocessen från "start to finish". Visst är även de beroende av underleverantörer, IBM t.ex som du nämde. Om jag minns rätt så har redan Nintendo köpt 10 miljoner PPC-chip från IBM. De har alltså sitt på det torra.

Ett välkänt faktum i konsol-branschen är att det alltid är billigare för en tillverkare att producera konsoler om de själva kan kontrollera processen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Ace4711..

Jag överdriver inte.
Nintendo (vet inte hur det ligger till med Sony) kontrollerar tillverkningsprocessen från "start to finish". Visst är även de beroende av underleverantörer, IBM t.ex som du nämde. Om jag minns rätt så har redan Nintendo köpt 10 miljoner PPC-chip från IBM. De har alltså sitt på det torra.

Ett välkänt faktum i konsol-branschen är att det alltid är billigare för en tillverkare att producera konsoler om de själva kan kontrollera processen.

Nu är jag säker på att du överdriver.

Det är inte ett välkänt faktum att det är bättre att tillverka själv istället för att utkontraktera. Har man misslyckats med det ena så provar man gärna det andra. I en oändlig cirkel. Apple och Ericsson är två kända exempel på företag som för tillfället utkontrakterar mycket av sin tillverkning.

Om det stämmer att Nintendo har köpt in miljontals chip innan man har absolut behov av dom, så tycker jag att det är allt ifrån säkert "att dom har sitt på det torra". Jag känner inte till detaljerna i affären, men visst känns det tossigt att köpa elektronik till ett lager istället för att just-in-time beställa. Prisutvecklingen på komponenter är ju stadigt sjunkande (undantaget minne från och till).

Dom tre stora konsolerna kostar ungefär lika mycket i konsumentledet. Xboxen innehåller ganska klart dyrare/fler saker. Man vet att MS förlorar stora pengar på hela xbox-äventyret. Jag vet inte om Sony och Nintendo går med vinst på sina konsoler, men jag tror det. Min slutsats. MS subventionerar xboxhårdvaran för att bibehålla sin aggresiva plan att ta marknadsandelar. Jag tror utkontraktering respektive egentillverkning är en liten eller obetydlig del i sammanhanget.

MS och konsolmonopol? Visst vore det trist om MS fick en lika dominerande ställning på konsolmarknaden som på OS-marknaden. Men, det är långt ifrån att det kommer att hända ännu. Det är inte heller lika allvarligt. När nästa generation konsoler kommer ut tror jag bakåtkompatibilitet inte kommer att vara en jätteviktig faktor. Inte alls i samma bollpark som på riktiga datorer.

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
[QUOTE]Nu är jag säker på att du överdriver.

Det är inte ett välkänt faktum att det är bättre att tillverka själv istället för att utkontraktera. Har man misslyckats med det ena så provar man gärna det andra. I en oändlig cirkel. Apple och Ericsson är två kända exempel på företag som för tillfället utkontrakterar mycket av sin tillverkning.

Om det stämmer att Nintendo har köpt in miljontals chip innan man har absolut behov av dom, så tycker jag att det är allt ifrån säkert "att dom har sitt på det torra". Jag känner inte till detaljerna i affären, men visst känns det tossigt att köpa elektronik till ett lager istället för att just-in-time beställa. Prisutvecklingen på komponenter är ju stadigt sjunkande (undantaget minne från och till).

[/quote]Nähä
Ericsson är väl inte det bästa exemplet på ett företag som outsource:ar sin tillverkning med tanke på deras förluster?
Inte Apple heller för den delen.

Nintendo _tjänar_ pengar på sina konsoler. Även om du inte köper ett enda spel så går de med vinst på ditt köp.
Detta kan Nintendo klara av genom att ha full kontroll över hela tillverkningsprocessen, de kan själva reglera alla volymer, produktionsmönster osv eftersom det är dom som sätter ihop maskinerna själva. Ökad kontroll över tillverkningen betyder att man kan strömlinjeforma processen utan några mellanhänder som nVIDIA & Intel, som Microsoft tvingas dalta runt med.

Om jag minns rätt (det var ett tag sedan jag hörde det) så beställde, eller reserverade Nintendo 10 miljoner PPC-chip.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Xbox råkar vara en bra produkt faktiskt, jag köpte en och är mycket nöjd. Varför måste man gå omkring och tycka illa om allt Microsoft gör? Låter väldigt destruktivt.

För att varje krona du skickar till Mr Bill är en röst för monopolställningen som han aktivt arbetar för.

Folk glömmer lätt bort att Microsoft är ett bolag som har monopol och som missbrukar det gärna.

"Varje individ som köper en xbox och moddar den, och ger tusan att köpa spel, gör att MS förlorar pengar. Detta är sant så länge MS tillverkar burken med förlust. Med tiden blir komponenter billigare så detta kanske inte gäller i framtiden."

*hehe*

Jaa´ jag har ett xbox, har köpt 6 spel +dosa +handkontroller. Är jag en dålig människa nu!? Jag köper självklart enheten för min egen vinnings skull. Varken för att stödja MS eller för den delen bojkotta dem (då skulle man inte handla på ica eller...? för att dom e störst?) Å andra sidan har jag redan en pc, som jag kör en massa MSjox på. Även lite macar, på vilka jag har produkter av MS! Ska man bojkotta ett företag bara för sakens skull - för sin egen förlusts skull? *WIERD*

Naturligtvis! Vill man inte se ett totalt monopol så bojkottar man dom. Finns inget annat sätt.

Om du däremot inte hittar likvärdiga produkter på annat håll, för att hjälpa ditt företag, jadå är det inte så mycket att göra.

Jag söker aktivt efter andra likvärdiga produkter varje gång, bara för att inte hjälpa Microsoft att slutligen stå där med alla produkter. Då är vi körda på riktigt.

Det handlar inte om att undvika att stödja det företag som är störst. Den som tror det MÅSTE läsa på lite innan de uttalar sig i den här frågan igen.

Det handlar om att inte stödja ett företag som utnyttjar sin monopolställning på en marknad för att få monopol på andra marknader. Finns ingenting vettigt i att stödja ett sådant företag. Microsoft kan karaktäriseras av ett ord: rovkapitalism.

Bevaka tråden