Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emulator och spel

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

kan man köra PC-spel i emulator och i så fall: Blir det bra… Måste man ha jättefet dator för att det ska… kan man köra de senaste spelen…?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Laseranders:
kan man köra PC-spel i emulator och i så fall: Blir det bra? Måste man ha jättefet dator för att det ska? kan man köra de senaste spelen??

Det finns Virtual PC för att köra Windows på din Mac. Det är dock inga bra prestanda eftersom man måste emulera hårdvaran. Att köra spel där är inte att satsa på om det inte är gammalt och icke-krävande. Det enda vettiga alternativet att köra Windows-spel i Windowsfri miljö är att köpa en PC, lägga in Linux och WineX. (Där för övrigt Battlefield 1942 funkar nu)

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-03-13 20:23

Det trista med Open Source-projekt är att det ofta är så ooriginellt. Någon mer än jag som känner igen X-Box på WineX hemsida?

Detsamma gäller *nästan* alla program i Linux. De har lite "vi kan också" över sig, vilket resulterar i rena ripoffs av PC eller Mac-program...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-13 21:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Det trista med Open Source-projekt är att det ofta är så ooriginellt. Någon mer än jag som känner igen X-Box på WineX hemsida?

Detsamma gäller *nästan* alla program i Linux. De har lite "vi kan också" över sig, vilket resulterar i rena ripoffs av PC eller Mac-program...

Och? dom e gratis, då behöver man inte göra orginella program

  • Medlem
  • 2003-03-13 23:40

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
[QUOTE]Och? dom e gratis, då behöver man inte göra orginella program [/quote]Det är nog sådana uttalanden som göder Microsofts åsikt att Open Source är "unamerican".

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-14 11:16

huh?

Vadå? Är det hemskt att något är oamerikanskt???

Ja, många öppen källkodsprojekt brukar anklagas för att vara plagiat på redan existerande teknologier. Men egentligen: so fucking what?

Huvudsaken är att de är bra, stabila och billiga.

Har någon testat DOS-emulatorn "DOSbox" i OS X?

Funkar fint på PC, SKA gå att kompilera på en Mac, emulerar DOS på en 286-486 för olika spelbehov. Sen är det bara att leta godingar på Underdogs

Länk: http://dosbox.sourceforge.net/

ja! doxbox väcker många fina gamla minnen till liv.. körde lite stunts och andra höjdarspel på min pb.. gick som smort.

Att nämna också är ju att alla de flesta gamla spelen är ju gratis för nerladdning:

http://www.the-underdogs.org/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-26 18:58

Var 17 lär man sig hela biten med att sätta igång "unix" program? Jag försökte få igång bl.a. en AvantGo grej, men fick det inte att funka. Det är väl samma sak med ovanstående.

För övrigt är det sjukt roligt med gamla spel! Space Quest, UFO - enemy unknown, Space Crusade...

  • Medlem
  • London
  • 2003-11-27 10:54

Eller varför inte Dark Castle och Beyond Dark Castle, två av mina favoritspel som jag faktiskt har kvar, men ingen dator att spela dom på... Har en gammal första generationens PB G3 men den kan inte ställa in sig på svart-vit skärm, så det funkar inte på den.

lucasarts' SCUMM motor finns numera gratis tillgängligt på nätet, det är den scriptmotor saken som stod bakom spel som Beneath a Steel Sky, Dig och andra klassikers, funkar optimalt på osx

http://www.scummvm.org/

observera att scumm kräver originalspelen.

1
Bevaka tråden