Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beslutsångest - PS2 eller Xbox?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min stationära DVD packade ihop och tackade för sig litet oväntat igår kväll, till både mitt och flickvännens stora förtret.

Ganska snabbt får jag tips om att köpa en PS2´a istället för en ny "enbart" DVD spelare. För ett halvår sen hade det inte varit någon fråga om saken, men i dagsläget måste jag även ta mig en funderare på XBOX (även om jag innerligt avskyr Microsoft). Man kan säga att jag är 66% säker på PS2.Bra DVD playback är ett krav, där smäller Xbox högst? GameCube är inte med i beräkningarna, då standardmodellen ej spelar DVD´s.

Jag har en del DVD´s som inte är region 2, hur bra fungerar DVD-zonefree till PS2 resp. liknande lösning till Xbox?
Kan jag nu be er framföra goda argument för "er konsol" och att ni håller er ovanför sandlådenivån som dessa debatter brukar hålla/sjunka till?

Angående spel, följande är intressant:

PS2 - Wild Arms 3, ZoE2, Deus Ex, Everquest, DUne, Gradius, Tenchu: Wrath of Heaven, Xenosaga (även om man måste modda) m.fl. mfl.

Xbox - Dungeons & Dragons: Heroes, Elder Scrolls 3: Morrowind, Gothic, Project Ego (Fable), Shenmue 2, TEKKI: Steel Batallion (våldsamt dyrt kit, men våldsamt coolt!) m.fl.

Och vad ska man ge för följande paket:

PS2 basenhet
Ratt med rumblefunktion (märke = ?)
Handkontroll PS2
Minneskort PS2
Minneskort PSX

Breath of Fire IV
Devil May Cry
FInal Fantasy VII, VIII
Jak & Daxter
Kingdom Hearts
Okänt bilspel
Silent Hill 2
The Bouncer

Säljaren är lagom skuldsatt och i stort behov av pengar, så vad skall man erbjuda?

Om du inte är intresserad av ratten så kan det hända att jag är det...

Jag ska iallafall köpa en PS2 snart. Jag väljer PS2 mest för spelens skull, främst GTA är det som hägrar.

Angående priset... 2500-3000:- ?

[ 10. mars 2003, 15:30: Meddelandet ändrat av: David Molarin ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-10 15:50

Något som talar emot PS2 el. Xbox istället för "stationär" DVD är de jäkla fläktarna... Jag står verkligeninte ut med att det skall behöva låta från maskinen när jag koncentrerar mig på en spännande film...

David: jag skall utforska vilket märke det var på ratten och kan mycket väl tänka mig att sälja den vidare till en "fellow 99macster"

Jonaz: tror du det är nåt problem om maskinen står i ett IKEA "Kaxås" skåp med glasdörr? Sen gillar jag att ha "biovolym" på stereon när jag glor på film (om det inte är mitt i natten), så det får väsnas ordentligt om jag ska störa mig på det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-10 16:55

Andersson...
Antar att du inte har "barnrum" som närmsta granne till "filmrummet"...

Med konsoll bakom vitrindörr & "sens-surround" i subbasarna lär du inte höra fläkten, nej.

Jag kollade på film hemma hos en kompis som använder sin PS2 som DVD-video. Den står brevid tv´n, helt öppet och jag tyckte inte att man hörde nåt störande fläktljud. Bilden var helt ok också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-10 17:24

Läs den här artikeln först!

Det kommer nytt hela tiden.....

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-11 07:20

Jag valde mellan de båda och slutligen bestämde jag mig för xboxen. Morrowind är fetare än fetast i RPG-generen och overall är grafiken bättre på xbox. Men köp den lilla handkontrollen. Grymt mycket skönare än orginal.

/a

Kan mycket väl tänka mig att Controller S är skönare, särskilt som jag ju har "flickhänder"

Däremot har jag från nytt håll fått höra att PS2´s DVD playback är bättre i originalutförande. Xboxen skall fungera bättre efter moddning, vilket känns litet paradoxalt.

Är det någon som har surroundanläggning kopplad till sin Xbox? Jag har fått höra att ljudet fungerar litet halvdant i frontkanalerna under spelande, är det samma sak vid DVD uppspelning?

[edit]
Angående Morrowind: hur är det med buggar i spelet? Karaktärer som går i tomma luften, vatten som blinkar mm? I andra forum har man läst en hel del bugs.

[ 11. mars 2003, 08:08: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

Enl. tidningen Hemmabio så har X-Boxen en bättre DVD-spelare än PS2an. Det är allt jag vet.

  • Medlem
  • 2003-03-11 10:15

Har min Xbox kopplad via optisk kabel till hemmabio-receiver. Mkt bra ljud. PS2:an är för klen i mitt tycke, sackar ner när grafiken blir för tung. Xboxen är klockren, den har dessutom inställning för widescreen, i hårdvaran, vilket jag inte tror PS2:an har, eller?

PS2 är en bra DVD-spelare om man bara ska spela DVD-video, den klarar inget annat format (VCD...).

Angående spelande är det hugget som stucket, Xbox är inte i praktiken vassare än PS2:an.

Jag skulle ha köpt en PS2 eftersom den inte är från Micro$oft. Annars är det skitsamma, förutom att PS2 har mer spel.

3000 kr låter vettigt för paketet.

  • Medlem
  • 2003-03-11 12:25

Ärligt talat, vad är problemet med Microsoft? Vill gärna se seriösa motiveringar av dem som säger "hata allt med Micro$oft", eller liknande. Är Xboxen totalt kass bara för att Microsoft gör den?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: eQ:
Är Xboxen totalt kass bara för att Microsoft gör den?

Ja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-11 14:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Något som talar emot PS2 el. Xbox istället för "stationär" DVD är de jäkla fläktarna... Jag står verkligeninte ut med att det skall behöva låta från maskinen när jag koncentrerar mig på en spännande film...

Fläkten låter mer på Xboxen än på PS2-an tycker jag. Skulle kolla på sagan om ringen hos en kompis som har Xbox, jag höll på att bli galen av fläktljudet/tjutet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-11 14:24
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: eQ:
Ärligt talat, vad är problemet med Microsoft? Vill gärna se seriösa motiveringar av dem som säger "hata allt med Micro$oft", eller liknande. Är Xboxen totalt kass bara för att Microsoft gör den?

Jag tycker att Xbox-kontrollerna är värdelösa. Alldeles för stora, knapparna är grupperade så att man trycker fel hela tiden.. måste ju vara omöjligt för folk med små händer att spela med dom.

Om du lägger stor vikt på kvalitet på bild och ljud vid DVD-uppspelning, så är det Xbox du skall skaffa.
Som Mattias Hedman nämnde ovan så ansåg tidningen Hemmabio att Xbox var klart bättre än PS2 när det gäller DVD-uppspelning.
DVDforum.nu och flera andra som ställt Xbox mot PS2, i test av dessa konsoler som DVD-spelare, så har Xbox "tagit hem segern" i princip samtliga recensioner.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tobot:
Jag tycker att Xbox-kontrollerna är värdelösa. Alldeles för stora, knapparna är grupperade så att man trycker fel hela tiden.. måste ju vara omöjligt för folk med små händer att spela med dom.

De flesta köper väl minst en kontroll till, och då kan man ju välja en mindre kontroll än den som följer med.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-11 14:40

Det är även skillnad mellan Xbox ver 1.0 och 1.1.
Ver 1.0 har mer fläktljud än 1.1
1.1 har helt ok ljud med en Seagate Barracuda 120GB, dvs nästan inget. Inget att bråka om tycker jag.
Fast nu finns även 1.2. Vet dock inte om de har "gjort en Apple" och monterat 5st reaplansfläktar i den. Tror nog inte det i alla fall...

  • Medlem
  • 2003-03-11 16:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: eQ:
Är Xboxen totalt kass bara för att Microsoft gör den?

Ja.

Moget. Jag bad om seriösa på anledningen, inte småbarns-svar som detta.

Jag skulle gärna vilja veta VAD det är som gör XBox så mycket bättre på att spela upp DVD-filmer än PS2:an? Jag har inte sett Xbox´s möjligheter till detta så jag är bara nyfiken.
Själv är jag helnöjd med min PS2´s kvalitét på filmerna efter det att jag skaffat en S-VHS kabel. Den medföljande ger väldigt grynig/suddig bild så kanske det är så att det följer med en bättre scart-kabel med Xboxen bara?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-11 16:56

Jag orkade inte läsa igenom denna jättetråd, men jag vill enda nämna min syn på saken.

En polare till mig hade PS2 förut. Chippad men massa spel på CD. Han sålde den och bytte till Xbox. Jag förstod inte verför, eftersom det lilla jag sett av Xbox snarare var avskräckande. Men det visade sig att min bild var lite felaktig.

När jag fick prova hans chippade Xbox, och se vad den kan så ändrade jag min åsikt. Nu äger jag själv en Xbox och är väldigt nöjd. Det jag gillar med Xboxen är ju framför allt att den har hårddisk och nätverkskort, så att man lätt kan lagra saker på den (via FTP eller SMB). Väldigt trevligt att ha en meny med >40 spel som ligger på HD, istället för att krångla med skivor. Mediaspelaren är ju grym också. Spelar upp de flesta format från HD eller CD/DVD.

Sen är det ju trevligt med emulatorer. NES, SNES, N64, GB, GBA för att nämna några. Är man lagt åt det hållet kan man köra C64, Spectrum och dylikt också.

Sen kan man ju installera Linux på den, om man vill ha den ännu mer som en dator.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-11 16:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mårten Johansson:
Den medföljande ger väldigt grynig/suddig bild så kanske det är så att det följer med en bättre scart-kabel med Xboxen bara?

Den som följer med Xboxen är ett skämt. Ingen synksignal ens. Jag köpte mig en fet med separata ljudkablar och syncsignal.

  • Medlem
  • 2003-03-11 19:04
Citat:

citera: Har min Xbox kopplad via optisk kabel till hemmabio-receiver. Mkt bra ljud. PS2:an är för klen i mitt tycke, sackar ner när grafiken blir för tung. Xboxen är klockren, den har dessutom inställning för widescreen, i hårdvaran, vilket jag inte tror PS2:an har, eller?

Jodå vist går det att ställa om vad man vill ha för bildsignal ut till TV/Projektor i PS2. Man grejjar med kontrollen, det står där så snällt i menyn, kanske dock något krånglig att navigera i men man vänjer sig.

PS2 har minsan optisk ut den med.

Har man konsolen i ett skåp stör man sig nog inte på ljudet så strunta i det argumentet.

Det Xbox har är ju en medföljande hårddisk. Med ett gäng mp3or på den kan man ha den som partygrunka med en massa kul 3D effekter på Tv:n.

Att kunna muppa till en linuxbrandvägg kan ju vara riktigt kul den dagen man skaffar något annat.

Jag har för mig att PS2 stödjer DTS. Vet inte om Xboxen gör det.

Handen på hjärtat anser jag att Xboxen har en mindre känslig DVD-läsare men tar man hand om sina diskar så kanske det kvittar.

PS2ans bildkvalitet är riktigt bra! Tillsammans med en högkvalitativ CRT-TV dreglar man ordentligt.

Kanske handlar det till syvene och sist om utseede och design, ja gammalt hederligt tycke och smak?

Mitt tips: låna hem en av varje, borde kunna gå att göra på HiFi-klubben eller av någon juste kompis.

Själv skulle jag välja Xboxen.

/Erik

Moddning, chipning samt piraktopiering är i princip olagligt. Spelar ingen roll att "alla gör det", vi kan inte tillåta sånt i diskussionerna, därför måste jag stänga tråden.

Sammanfattning:

PS2 är bra
Xbox är bra, om än att det ägs av Microsoft

1
Bevaka tråden