Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer info i profilen

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-17 18:04

Så här ser profiler ut här på forumet: http://99musik.se/forum/member.php?u=3918.
Vad jag saknar är fält för vart man bor och även där man kan fylla i en kort presentation om sig skälv och intressen.
Vi har ju visserligen en forumdel som heter presentation men där drunknar man ju snabbt. Sedan om man ser någon som är intressant i forumet så vore det ju kul att kunna se mer i profilen, just nu känns det anonymt.

Exempel på profil och profilfält på andra forum med vBulletin:
http://www.kampsport.se/forum/member.php?u=483
http://www.budo.se/forum/member.php?u=523

En annan fundering när man skapar inlägg och nya trådar finns det ingen möjlighet till att förhandsgranska innan man postar iväg? Känns ju tryckt att kunna se hur postningen kommer att se ut innan man spikar igen kistan.

  • Medlem
  • 2006-06-17 18:08

Finns visst en knapp för förhandsvisning när man postar i trådar men fann ingen när jag skulle posta min tråd...

I avancerat läge har du förhandsvisa

  • Medlem
  • 2006-06-17 19:14

Ja det stämmer, va bra:) Men man kan inte förhandsgranska om man skapar en ny tråd? Där ser jag bara två knappar där det är en för att posta och en för att skicka fråga.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-17 19:19

Mr. P: Jodå, du har valen "Skapa inlägg" och "Förhandsvisa" när du skapar nya trådar. Eller borde åtminstone ha. Har du inte det?

  • Medlem
  • 2006-06-17 20:00

Jo under skapa inlägg så har jag båda dessa knappar när jag är i avanceratläge som eskimo talade om för mig. Så det är ok.

Vad jag där emot saknar är motsvarande när jag skapar en ny tråd (diskussion) alltså inte postar svar i befintlig tråd. Jag kan ju skriva massor när jag skapar en sådan med och behöver förhandsgranska så länkar och sånt är rätt då med o.s.v. Men där får jag bara alternativen att skapa diskussion och skicka fråga, var på det sista skicka fråga vet jag inte vad det är för funktion och vad som händer med den knappen. Till vem skickar man frågan om man fyller i något i fältet och trycker på skicka fråga? Känns bättre att PM:a någon man själv väljer än att trycka på en anonym knapp... Hur kan man ens ställa en fråga om man inte vet vem mottagaren är.:confused:

Hm, när jag klickade på "ny diskussion" så fick jag upp "skapa diskussion" samt "förhandsvisa"

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-17 20:24

Mr.P: Fast vi talar om samma sak. Skapande av ny tråd/diskussion var även vad jag refererade till med min förra fråga. När jag skapar en ny tråd har jag alltså valen "skapa inlägg" och "förhandsvisa". Kikade på dina inställningar och inget verkar direkt konstigt där heller.

Bara så vi inte missförstår varandra, du går alltså in i ett forum, trycker på "ny diskussion" och möts av en texteditor med knapparna "skapa diskussion" och "skicka fråga"? Vilket skin använder du?

  • Medlem
  • 2006-06-17 20:49
Ursprungligen av encore:

Bara så vi inte missförstår varandra, du går alltså in i ett forum, trycker på "ny diskussion" och möts av en texteditor med knapparna "skapa diskussion" och "skicka fråga"?

Just så är det! Har lagt upp en skärmdump på min hemsida: screendump.jpg. Sägs ju att en bild säger mer än tusen ord.:p

Citat:

Vilket skin använder du?

Skin? Är det det som man ställer in under "Övriga inställningar" -> "Utseende"? Så fall har jag alternativet "Använd forumets standardinställning".

"Skicka fråga" låter som något som din webbläsare kallar en "submit"-knapp, istället för att läsa dess "value"-värde som göras bör. Vad använder du för webbläsare?

  • Medlem
  • 2006-06-17 22:16

Jag använder Firefox version 1.5.0.4 och Windows XP Servicepack 2 som operativsystem.

När du säger det och jag tittar engång extra på skärmdumpsbilden så ser man att knappen har annan formatering än knappen till vänster med så det kan ju stämma som du säger.

Men jag har ju ingen udda utrustning direkt och det händer varje gång jag testat och trycka på skapa ny diskussion-knappen, så nått fel är tasigt.

  • Medlem
  • 2006-06-17 22:32

En tanke vore att man skulle kunna ha en snabblänk till eventuell presentation i presentationsforumet, per användare då. Har man inte skrivit någon så finns den inte.

  • Medlem
  • 2006-06-17 22:49

Problemet med knappen löst

Jag tömde cacheminnet i webbläsaren och mycket riktigt nu heter "skicka fråga" numera "förhandsvisa" så Richards skarpsinniga teori stämde.

Ursprungligen av jgb:

En tanke vore att man skulle kunna ha en snabblänk till eventuell presentation i presentationsforumet, per användare då. Har man inte skrivit någon så finns den inte.

Ja det är ju en variant på fungerande lösning. Så fall bara fråga rent praktiskt var ska den länken vara och hur skapas länken? Ställer kanske mer krav på kunskap hos forumiterna än ett fält eller två i profilinställningarna...

Annars är tanken läcker med en länk till profilposterna då det blir en personlig sida med möjlighet med dialog mellan den som skapat tråden och övriga.. följdfrågor på sin hälsningsinlägg och sådant.

  • Medlem
  • 2006-06-17 22:54

Fixar man det på det sättet så kommer det ske automagiskt, dvs på servern som sedan levererar html till dig.

  • Medlem
  • 2006-06-17 22:57
Ursprungligen av jgb:

Fixar man det på det sättet så kommer det ske automagiskt, dvs på servern som sedan levererar html till dig.

Vilket då din föreslagna länkning? Eller min fel cachade sida som levererade fel knapptext?

  • Medlem
  • 2006-06-17 22:59

Min föreslagna länkning.

  • Medlem
  • 2006-06-17 23:04

Okej, så fall om det sker smärtfritt med automatik så tycker jag ditt förslag låter väldigt bra om den går att genomföra utan det kostar den som ska få till funktionen blod, svett och tårar.:p
Hoppas fler gillar den...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-17 23:21

Om det går smidigt att göra så låter det ju klockrent.

Tills dess att jgb har snickrat ihop en sådan lösning så kan man enkelt sortera "Presentations"-forumet i alfabetisk ordning så blir det lättare att hitta ifall medlemen har skrivit en presentation.
http://99musik.se/forum/forumdisplay.php?s=&f=32&page=1&pp=30&sort=title&order=asc&daysprune=-1

  • Medlem
  • 2006-06-19 13:16

Jag tycker det vore nice med länkar till mp3:or direkt i presentationen, så man enkelt kan se vad en person har postat för låtar utan att behöva göra en sökning. Var inne på ett annat musikforum igår som hade fixat det. Kändes bra när någon gjorde nån förklaring i nån helt annan del av forumet och man blev nyfiken på vad den personen gjorde för musik egentligen...

Och då menar jag inte länkar till "min musik"-avdelningen utan mer något slags personligt mp3-arkiv.

Bara en tanke

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-19 13:25

Ehhh... du kan ju länka till din personliga hemsida? Att ha en länksamling till alla poster i din musik är rätt dumt, för saker brukar försvinna därifrån efter någon månad.

1
Bevaka tråden