Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 22:43

Bläurk vad grymt. Jag gillar ju inte ens sån här humor!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 22:46

Du är då jäkligt bra på den iaf *asg*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 22:47

They've put me in the barn for too long...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 22:52
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 23:00

Faktiskt en äkta fulsnygg bil.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-23 23:37

Och även ett väldigt långsökt skämt

Fan jag njuter verkligen av transient, jäkligt soft musik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-23 23:47

Lada ja, aber awohl, jag förstod

Själv njuter jag av låga skyskrapor

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-24 00:29

I'm sorry dear sir, but I dooooo beleive that you lost me there...

Oj oj, här blev det visst lite OT igen? Nåväl ... många intressanta meningar har yttrats innan detta inlägg och jag håller väl med de mesta till större eller mindre del. Kritik bör i alla lägen vara konstruktiv, även om det ibland är svårt att säga varför man gillar - eller inte gillar - något. Jag brukar försöka analysera mitt eget tycke innan jag gör ett inlägg - något som jag har varit tvungen att öva på för mitt framtida yrke som industridesigner. Det är viktigt att förstås sitt eget tycke för att kunna ge konstruktiv kritik.

Tycker i allmänhet att kritiken på låtar brukar funka bra. Det enda "problemet" är nog att det släpps så oerhört mycket grejer numera här på forumet, så man knappt hinner med att lyssna och ge kommentarer. Tycker förvisso inte alls det är fel, för det släpps oerhört mycket intressanta prylar (min mening är, som jag redan sagt många gånger tidigare, att den riktigt intressanta musiken idag skapas hemma av oftast helt okomersiella hobbypulare, som har ett genuint intresse för själva skapandet snarare än pengar och berömmelse) och även små "fylledemos" och liknande kan vara oerhört givande som inspiration och diskussionsbas.

Har både fått ris och ros här på forumet, men har förmodligen haft mest nytta av de där lite hårdare sakerna, som får en att tänka efter lite extra. Svårt att ta negativ kritik ibland, men om mna bara försöker förstå varför den uppkommit leder den oftast till något positivt. Konstruktiv kritik har med all säkerhet fört mitt musikskapande till högre höjder. Är alltid tacksam för kommentarer - blir bara lite surmulen när man inte får så många svar. Men den saken har jag ju redan behandlat anledningen till - alltså ingen fara.

Tycker vi gör ett ganska bra jobb här på forumet med att hålla god nivå på kommentarer - även om det nu kan bli lite väl OT ibland, men det kan ju också vara skoj - och kritik. Den där gemyten som man känner från "the early days" finns fortfarande kvar till stor del, men visst har forumet växt oerhört sedan dess och spridningen i åsikter och musikstilar har i sanning ökat med antalet medlemmar - något som jag ser som oerhört positivt. "Korsbefruktning" av detta slag är säkerligen en av de bästa kreativa grunderna att bygga på.

Så spela på bara!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-24 12:54

Öl + forum = OT :eek:

Håller med om att mängden postade låtar gör att det känns som en övermäktig uppgift att lyssna på allt och vara konstruktiv (fast jag försöker).

Det skulle vara en intressant idé att spalta upp just "din musik" lite mer och göra recensionsgrupper. När man postar en låt så får man välja vilken genre det är (ha några val som t.ex. pop, electronica, rock, country, klassiskt osv), och sen kan användarna på forumet välja vilka recensionsgrupper dom vill vara med i. Varje gång en låt postas under t.ex. electronica så får 1-3 medlemmar i den recensiongruppen ett mail om att en ny låt postats, vilket kanske skulle ge lite mer recensioner av blandade slag. Men bara en tanke, kan nog vara lite väl mycket jobb att få det att fungera.

Kanske inte helt dumt ... men samtidgt tror jag inte på "fack" av detta slag. Gillar inte själv att placeras i något och tror nog att en hel del andra på forumet känner likadant. Det blir lätt väldigt svårt. Men någon mer organiserad form av recensering vore säkert möjlig ...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-24 18:02

Tanken med "facken" var mest för att kunna styra upp lite mer om vad man vill recensera. Jag t.ex. vill helst slippa recensera country (kan inte ge mycket konstruktivt där) men recenserar gärna det mesta inom electronica. Visst, mycket som läggs ut här är ju ganska svårplacerat, men man kanske skulle kunna bryta ner det i några större grupper iaf. Om en mer organiserad recensering skulle komma till skott så kanske det skulle kunna bli en plattform för fler "lyssnare" som bara är intresserade av att hitta lite ny skön musik också.

  • Medlem
  • 2005-04-24 18:26

Men är inte 99% ambient, trance & goa eller vad ni kallar allt?

Sånt som är enkelt att göra i mjukvara!

Gonna get flamed!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-24 19:03

Onekligen enklare i mjukvara än med en torkad bälta, ja!

  • Medlem
  • 2005-04-24 19:39

Alla sequensers borde ha en spärr, att bara tillåta gm de första 5 åren.

Tänk så många duktiga musiker vi hade haft idag!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-24 21:14

FILTER PLEASE!!!!!FILTER PLEASE!!!!!FILTER PLEASE!!!!!FILTER PLEASE!!!!!FILTER PLEASE!!!!!FILTER PLEASE!!!!!

vill vi ju inte uppleva nej...
men visst är det svårt att inte vara subjektiv...
om man blir rädd för kritiken man får ska man nog inte posta låten. och gör man det utan räddlsa men blir total kassaf v 99 grannen så kann 99grannen gå i granen...

jag menar, ren elakhet tycker ingen om. men världen är elak så är det..
dumb dan fick en halvspya av mig med... tänkta allrig att det kunde bli något problem... ifs så har jag väldigt svårt för att vara elak... jag lider av strong medkänsloproblem...

MAN SKA INTE GLöMMA ATT FILTREN PÅ ETT FORUM BöRJAR I SINA öGON INTE I PHP KODEN!!!!
men sen är det sant att det äR svårt att inte ge svar på tal till dom man tycker är idioter... kolla hur jag prata till den där motif.... men att säga "förlåt jag gick förlångt" går ju oxå bra...
jag föreslår meditation!!

tack stefan och martin för denna tråd

Haha, reSet - du är så... reSet! Det lyser upp ens dag...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-24 21:33

reSet, I'll reset the future if you'll reSet the now.

Hmm. Det är inte så lätt att tycka rätt. :hmmm:

Jag tillhör den där skaran som jobbar extremt mycket och engagerat och länge med varje liten sak. Jag gör färre låtar per år än somliga här gör på en månad och ändå sitter jag i studion 12 timmar om dagen, 6 dagar i veckan. Nå, så'n är jag.

Men när allt har vridits och vänts och idisslats och sågats itu och arrangerats om, kastats bort och gråtits över spilld mjölk och gjorts om och slutligen några månader efter deadline bedömts som inte alltför dåligt kommer det ut på skiva.

Då vill jag gärna läsa recensioner som tyder på att den som skriver har tagit sig lite tid att lyssna och fundera lite över vad hon/han faktiskt hör. Jag får mycket hellre en genomtänkt 1:a än en slappt oengagerad 3:a. Likaså läser jag hellre en kritisk 3:a än en lyrisk 5:a skriven av någon som gillar det bara för att vi är vi och därmed automatiskt bra för att recensenten har en trångsynt musiksmak.

Musik är ju när allt kommer omkring något man gör för att man vill uttrycka sig. Vad man sedan uttrycker är ytterst personligt. Vissa gnisslar av sig bakfyllan, andra festar till det när de är glada, andra analyserar kristaller och gör superkomplicerade tankeexperiment, några tror på slumpen, en och annan vill bli berömd till varje pris, en del jobbar på löpande band i musikindustrin, en konstig fågel vill bara göra spejssynth, enapa eller två skruvar sina maskiner i småbitar osv osv.

Kontentan av den här svadan är:

Vore det inte bättre om vi kommenterar saker med lite eftertanke än att vi genast spottar ur oss vad som först faller oss in? Jag minns min egen mordiska Britney-kommentar som jag visserligen fortfarande står för, men kanske borde ha uttryckt lite mildare. Eller nej förresten, det var precis lagom elakt. Eller... :rolleyes:

Nja. Det är inte lätt, det där med att tycka till. Musik är ju gudskelov varken svart eller vit. Inte grå heller. :kaaaka!:

Jag hade inte tänkt att skriva mer i den här tråden men sawtooth gör ett perfekt upplägg för att jag ska kunna säga vad jag tänkt sedan ett tag så, here we go:

"Vore det inte bättre om vi kommenterar saker med lite eftertanke än att vi genast spottar ur oss vad som först faller oss in?"

Visst men i så fall bör vi också kräva att folk inte spottar ur sig halvfärdig musik. Det är en sak att köra fast och vilja ha hjälp med en halvfärdig låt men många lägger ut grejer de vet brister, som de vet hur de ska fixa men inte har ork nog att ta tag i; det är spott i den engagerade lyssnarens ansikte lika mycket som en elak kommentar är det på andra hållet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-01 01:27
Ursprungligen av sisältää:

(...)Det är en sak att köra fast och vilja ha hjälp med en halvfärdig låt men många lägger ut grejer de vet brister, som de vet hur de ska fixa men inte har ork nog att ta tag i; det är spott i den engagerade lyssnarens ansikte lika mycket som en elak kommentar är det på andra hållet.

pfffff.... va hårt.
läs lyssna eller avstå..... vem snackar om spott förutom han som spotta i motvind?
radio spottar hela dagarna dårå.... vafan... man gör väl som man vill allthiopa...

det som är roligt med ett forum, är att det finns en viss skamm i att spendera tid på dom.
Det är i allafall så jag förklarar mig själv varför man ser folk klaga på att någon lägger ut föR mycket åt gången, skriver för mycket, eller kommenterar för mycket...

vadå? är det här ett hus där folk bor ihop?
eller är det här ett ställe på internet där åsikter, tankar och musik sprids?

swatooth. vad fint du säger allt du säger. din svenska är mycket klar. och jag förstår lusten att höra eftertänkta komentarer. men att utesluta dom spontana äR väl oxå lite reduktivt?! Jag vett att inte all musik jag gillade gillades på förstastunden... men att läsa vad som händer i dom mindre analytiskas öron tycker jag oxå är intressant.

hejdå

-edit-
sis: engagemang ska inte delas ut ovillkårligt

Själv tycker jag ris som ros är roligt. Inget är mer härligt än läsa hur illa någon tycker om ens musik, för det betyder trots allt att man påverkat till en grad då de kommer minnas den.

Jag tycker mest sådana här diskussioner påminner om fyllesnack och ramlar lätt av kajen ner i vattnet och drunkar. Vill man ha kritik tar man den, annars skiter man i det och är selektiv i sitt läsande och svarar inte på de som klagar. Menar, va fan, vad betyder allt det här om 99 år, inte mycket. Musik är njutning och tortyr, allt i ett. Är det inte därför vi pysslar med det och därför vi har sådana här meningslöst hetsiga debatter om just ingenting?

Jaja, krig på er. Kriga mera, kritisera flera.

Jag förväntar mig slakt av mina låtar. Rosor är nice, men vissnar fort. Ris står kvar längre och svider härligt på rumpan. Japp och så var mitt meningslösa inlägg klart. Strax.. Typ. Nu.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-24 23:33

Hahahahaha! Lätt dagens citat. "Rosor är nice, men vissnar fort. Ris står kvar längre och svider härligt på rumpan"

ReSet: Du är ett ufo!! Men att få bra kritik av dig värmer gott!!! Jag känner ingen människa som är så urflippad som dig, däremot verkar du ha benkoll på vad som är konstnärligt framalstrat!

Hade du levat i min stad hade vi nog haft många skojiga olagliga grejor ihop!

/Stefan

reSet: Tack för komplimang. Eh, tror jag i alla fall.

Men jag menar inte alls att man inte ska vara spontan, gud vet att jag har sagt många saker utan att tänka efter. Klart man ska säga vad man tycker, allt annat vore ju totalt meningslöst.

Och jag tycker absolut inte att det ska finnas några regler för vare sig hur musik presenteras eller hur den ska kritiseras här på forumet. Usch! Regler är bajs.

Däremot kanske man ska försöka vara lite känslig när man kommenterar andras verk? Det är ju råtrist att bli nedskjuten av någon som bara råkar vara på dåligt humör, bakis eller allmänt elak och gemen.

Men det här är ju inget annat än det sunda förnuft som jag upplever att 99% av 99:an så exemplariskt uppvisar 99% av tiden.

Jag uppskattar verkligen feedbacken är på 99:an, tycker nivån på det som skrivs är genomgående hög.
Minns till exempel hur jag faktiskt gått in och ändrat grejer direkt efter förslag som kommit fram här på forumet, saker man inte uppmärksammat själv.

Det är sannerligen inte lätt att klämma fram vettiga synpunkter, så hatten av till er som lägger ner tid på att lyssna och skriva!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-09 21:41

Håller med dej vad du skriver Dumb Dan!
Det är det som är det fina med detta forum.

Bevaka tråden