Priset viktigast vid Mac-inköp?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är priset den viktigaste faktorn när du gör Mac-inköp, eller är det andra saker som väger tyngre?
T.ex service, betalningsvillkor, trevliga säljare, bli igenkänd som kund, kunna handla av den lokala Mac-säljaren där du bor, m.m

Handlar du alltid av samma Mac-säljare varje gång du gör inköp, även om det kan innebära högre priser jämfört med om du handlat hos den säljare som har bäst pris på just den produkt du skall köpa vid ett visst tillfälle?

Jag får väl erkänna att jag inte behöver supporten, och därför gärna undviker att betala för den.

(Dock skulle jag gärna betala ganska mycket för en full-proffs maskin med minst 6 fria PCI-platser, möjlighet för fler-processorutbyggnad, helst rackmonterad och rejält ljudisolerad. Skulle kunna vara värt 50.000 i grundutförande.)

Det beror nog på om man handlar privat eller för sitt företag. Privat så är man väl lite mer priskänlig och tar sig tid att jaga billigast pris, medans företag värdesätter bra support och enkelheten att ta alla sina datorer och tillbehör från en och samma leverantör.

Tjena,

Jag håller med föregående inlägg. På företaget är det viktigt med att allting funkar (mer eller mindre) perfekt och man måste nästan alltid lösa problem direkt när de dyker upp. Själv kan jag säkert vänta en vecka eller tre innan jag köper mer ram-minne eller en ny fet hårddisk....

/Christian

Håller med ovanstående. Det viktigaste för mig är att ha tillgång till kompetent pesonal. Det värsta som finns är när man beställer från en inkompetent säljare på t.ex. PCExpress och får fel prylar levererade.

Då betalar jag helre någon hundring mer och får rätt prylar på rätt plats. Håller också med om att det är skillnad när jag handlar privat då är priset klart mer relevant och supporten klarar man ju liksom själv.

Har ni tänkt på hur ofta man väljer att köpa av den eller det företag där man har en kontakt som "man känner" ?

Nu har ju jag iofs jobbat som ÅF ett bra tag så jag har varit "killen man ringer".

Men nu ska jag köpa in en speciell burk och då har jag hittat en kille som verkar bra att ha göra med - och då köper jag den av dom så länge priset verkar vettigt.

Det är inte så viktigt på hundralappen för jag tror att om dom tjänar pengar på mig så kan jag också ringa och fråga en massa...(det finns dock gränser)

• Oregistrerad
  • 2001-05-25 23:07

Jo Martin ligger något i det du säger, jag köper hellre av såna som verkar trevliga att handla av och som intresserar sig för det man handlar, tex. en mac intresserad person om jag ska handla mac eller en linux freak om jag skulle införskaffa något till en linux burk etc....

Till exempel så är Hagge en klippa att ha att göra med när man beställer av Ingram...

Viktigt hos en bra säljare:

- Kom ihåg vem jag är
- Ha koll på vad jag har beställt osv (gärna i ett system eller något)
- Ha koll på när det kommer
- Ha hygglig koll på prylarna men ha tillgång till expertis när det behövs
- Lova alltid för lite (överträffa förväntningarna)
- Håll vad du lovar
- Säg ifrån när du inte har tid (ring upp!)
- Pruta inte bort hela marginalen på trevliga kunder som mig för då blir jag olönsam och ointressant

Sedan finns det ju saker som jag måste respektera också. Till exempel:

- Inte pruta allt vad det går när man har fått hjälp i ett par timmar
- Betala i tid!
- Respektera att det ibland kan bli förseningar osv som ligger utanför säljarens kontroll
- Inte ringa tio gånger per dag och fråga när prylarna kommer

Får man en fungerande (och lönsam) relation så kommer båda tjäna på det!

• Oregistrerad
  • 2001-06-08 00:06

Med tanke på signaturen [Benjamin]s inlägg ovan - är det tillåtet att sälja modifierade Macintosh? T ex köpa in G3 / 533or och förse dem med ljudisolerad "inredning", en ytterligare processor, en annan, större hårddisk (eller flera), ett annat OS (t ex ngn Linuxvariant) etc - om man själv t ex vill stå för garantin på detta mekanobygge? Eller har Apple strikta regler om hur datorerna ska levereras? Att man t ex bara får "bygga på" med ytterligare hårddiskar och mer RAM men ej göra andra modifikationer?

Annars kanske det skulle kunna finnas en marknad för någon som vill stoppa in Mac´en i en ljudisolerad låda, kanske rackmonterad etc...? Är vi farligt nära clone-tänket där, eller är det en OK företeelse, rent teoretiskt?

Hur gick det för de där svenskarna som skulle göra en super-G4 med 50-talsbil / kylskåpsdesign helt i krom ?

Självklart får du modifiera en dator och sälja den.
Däremot har du förvärkat garantin om du gör modifieringar och får stå för den själv.

1
Bevaka tråden