Ny Cube med 17´ skärm 9000:-

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-10-04 23:46

Var in på Dialect i Umeå, dom hade en sprillans ny Kub med Apple 17-tums CRT monitor till salu för 9000:-

Trodde först försäljaren skojade med mig men tydligen gjorde han inte det, efter mycket vånda lyckades jag lägga band på min köpiver, men kanske någon annan är intresserad?

Priset är ju ganska ok, med tanke på att den har full garanti och att man borde få med 10.2 för 200 pix extra via Mac-up-to-date.

Inte kvalificerad för 10.2-erbjudandet men helt klart prisvärd ändå.

Vill ha..finns länk eller besökte du butiken?

[ 05 Oktober 2002, 07:42: Meddelandet ändrat av: iWay ]

• Avstängd
  • 2002-10-06 16:48

Helt ok pris ju! *vill ha*

• Oregistrerad
  • 2002-10-06 17:05

Fast att ha CRT skärm till cube är u som att svära i kyrkan. TFT är ett måste för att gör cube till världens coolaste dator (m skärm då)

• Oregistrerad
  • 2002-10-06 17:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -David-:
Fast att ha CRT skärm till cube är u som att svära i kyrkan. TFT är ett måste för att gör cube till världens coolaste dator (m skärm då)

Ja ja, bryr man sig bara om utseende och bara ska titta på bilder är säkert en TFT ok
- annars mår en Cube bäst ihop med en 17" (CRT) Apple Studio Display ADC!

Kollade du ifall man fick köpa enbart Cuben och vad priset då var ??? Vilken MHz hade den, och var den ouppackad eller har den och skärmen gått som demoexemplar ? Man undrar ju var tusan dom fått den från... kanske har dom hittat den längst bak i sitt lager utan att ha vetat att dom hade en kvar. För min del så får dom gärna släppa en special edition av den, begränsad upplaga med 1GHz... helt OK.

- Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:
Inte kvalificerad för 10.2-erbjudandet men helt klart prisvärd ändå.

Men kuben är ju en G4a och tar en hel del Ram, inte sant? Den borde väl klara av 10.2 alldeles fin-fint, nej?

Gambit

• Medlem
  • 2002-10-06 18:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle@mac.com:
Kollade du ifall man fick köpa enbart Cuben och vad priset då var ??? Vilken MHz hade den, och var den ouppackad eller har den och skärmen gått som demoexemplar ? Man undrar ju var tusan dom fått den från... kanske har dom hittat den längst bak i sitt lager utan att ha vetat att dom hade en kvar. För min del så får dom gärna släppa en special edition av den, begränsad upplaga med 1GHz... helt OK.

- Olle

Jag var där och tittade lite för ett par månader sedan och det verkar som det är ett demoex....
Uppackad -> ja

• Oregistrerad
  • 2002-10-06 19:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Men kuben är ju en G4a och tar en hel del Ram, inte sant? Den borde väl klara av 10.2 alldeles fin-fint, nej?

Gambit

Cuben i sig klarar 10.2 alldeles utmärkt (den kan ta 1,5 GB RAM)!

Vad dsm menar, är att just denna maskin i Umeå inte kvalificerar sig till en gratis uppgradering hos Apple, eftersom den förmodligen levereras med 9.2 och 10.0

Den har nog inte rätt grafikkort för att dra nytta till 100% av Quarz Extreme - dessvärre.

Micke:Ah, då förstår jag vad som menades.

Olle: Men det är väl bara att byta ut grafikkortet då. Eller går inte det i cuben?

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-06 20:33
Citat:

Olle: Men det är väl bara att byta ut grafikkortet då. Eller går inte det i cuben?

Mmm att dömma av Apples hårdvarudokumentation verkar det tvyärr inte gå... Men jag har kunde ju inte läsa klar innan developer.apple.com inte behagade skicka nån mer data... Återkommer när dom behagar börja fungera igen...

/arvid

edit: fel av mig verkar det som.

Citat:

quote:
The computer comes with a graphics card installed in the AGP slot. Two
graphics cards are available: the ATI RAGE 128 PRO graphics card and the ATI
RADEON graphics card.

/arvid

[ 06 Oktober 2002, 22:06: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

• Avstängd
  • 2002-10-06 21:46

Va det inte nån på forumet som bytte Graffekort i Cuben? Det går ju visst, standard AGP-slot ju. Gäller bara att hitta ett graffekort som är tillräckligt litet. Gissar på att http://www.cubeowner.com/ har intressanta fakta. Jag har för mig att GF2MX iaf bör funka i Cuben om man inte vill ha nå gammalt ATi.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-06 22:06

Kika här för information om hur man trycker in ett ATI 8500 kort i en cube!

/arvid

• Oregistrerad
  • 2002-10-06 22:24
Citat:

...Olle: Men det är väl bara att byta ut grafikkortet då. Eller går inte det i cuben?

Från www.cubeowner.com:
"The following cards (OEM or pulls from other machines) will work (although some require significant effort and bravery) in your Cube as replacements or upgrades:

ATI´s Rage 128
ATI´s Radeon AGP [note: this is an OEM card, not to be confused with the Radeon™ Mac Edition, which is a retail card, and is dimensionally different from the OEM card. The retail version of RADEON™ MAC EDITION will not fit the Power Macintosh® G4 CUBE.]
ATI´s Radeon 7500 AGP
ATI´s Radeon 8500 AGP
nVidia´s GeForce 2MX AGP
nVidia´s GeForce 3MX AGP
proMAX´s DH-Max "DualHead" Dual Monitor AGP"

Själv bytte jag till ett nVidia GeForce 2MX AGP med hjälp av denna fantastiska guide!

Citat:

Har aldrig sagt eller frågat ifall det går eller inte går - är felciterad - vet mycket väl att detta går - frågan är bara var gränsen går för vad man vill betala...

- Olle

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-07 00:27

PowerLogix PowerForce G4 Series 100 1GHz eller Sonnet Encore/ST, G4 1GHz/2MB samt ett ATI Radeon 8500 AGP i en Cube = en tyst mac med schysst prestanda = 18 000kr ungefär...
Hmmm man kanske skulle slå sönder spargrisen och se vad som finns i den...

/arvid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 00:35

Citat: Själv bytte jag till ett nVidia GeForce 2MX AGP med hjälp av denna fantastiska guide!

Fråga: Installerade du en fläkt också? Måste man installera fläkt om man byter upp sig till ett bättre grafikkort i Cuben eller vågar man vara utan?
Nån som testat?

MVH!

• Oregistrerad
  • 2002-10-07 00:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
PowerLogix PowerForce G4 Series 100 1GHz eller Sonnet Encore/ST, G4 1GHz/2MB samt ett ATI Radeon 8500 AGP i en Cube = en tyst mac med schysst prestanda = 18 000kr ungefär...
Hmmm man kanske skulle slå sönder spargrisen och se vad som finns i den...

/arvid

Lägg till ytterligare nån lusentapp extra för en stor ´Cuda HD och en massa RAM.
Det är verkligen ett kanonläge med tanke på vad beggade Cubar (utan garanti) ligger på!

• Oregistrerad
  • 2002-10-07 00:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Milo:
Fråga: Installerade du en fläkt också? Måste man installera fläkt om man byter upp sig till ett bättre grafikkort i Cuben eller vågar man vara utan?...

Jag har en Papst 8412NGL fläkt "löst" under cuben:

"Better safe than sorry"

*slurp*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 09:40

Tog mig en titt i ovanstående Dialectbutik imorse eftersom jag ändå hade vägarna förbi. (Cube-ägare är jag redan) Priset på Cuben var nu inte 9000:- med skärm utan 16 000:- utan skärm. Ha! Priset är tydligen relativt...

[ 07 Oktober 2002, 09:41: Meddelandet ändrat av: Milo ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-10-07 17:38
Citat:

Tog mig en titt i ovanstående Dialectbutik imorse eftersom jag ändå hade vägarna förbi. (Cube-ägare är jag redan) Priset på Cuben var nu inte 9000:- med skärm utan 16 000:- utan skärm. Ha! Priset är tydligen relativt...

Huh, jag var där på fredag eftermiddag och var sååå nära att tömma kontot på 9000:-, men jag lyckades avstå då jag inte behöver eller har plats med en till burk hemma, framförallt inte med en 17-tums skärm. Nämnde du något om att en annan "kund" hade fått priset 9000:- ?

• Oregistrerad
  • 2002-10-07 17:47

Jag ringde dom idag, det lät inte som dom ville sälja för 9000:- Han mumlade något om en annan kund, hmm... Synd för mig.

• Medlem
  • 2002-10-07 18:20

Jag ringde dit kl 10.01 idag och köpte kuben för 9000kr!! Han skickar den med posten imorgon...
Är någon intresserad av skärmen? Helst säljer jag den som inbyte mot en studio-TFT, men får jag ett bra bud så kanske annars också. Jag är också intresserad av ett nytt grafikkort om någon har ett liggande!

Tack för tipset iBjorn

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-10-07 18:36

Puuh, jag började nästan tro att säljaren hade skojat med mig trots allt... och såg fram emot att bli offentligt avrättad här på 99mac för att ha postat falska priser

Hoppas tipset leder till mycket Äppelglädje Mange

lyllans ost!

Grattis till den nya cubeägaren!

• Oregistrerad
  • 2002-10-07 18:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mange:
Jag ringde dit kl 10.01 idag och köpte kuben för 9000kr!! Han skickar den med posten imorgon...
Är någon intresserad av skärmen? Helst säljer jag den som inbyte mot en studio-TFT, men får jag ett bra bud så kanske annars också. Jag är också intresserad av ett nytt grafikkort om någon har ett liggande!

Tack för tipset iBjorn

Grattis Mange !

http://www.cubeowner.com/ och http://www.cube-zone.com/ innehåller mycket godis!

[ 07 Oktober 2002, 18:51: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Citat:

Citat: Själv bytte jag till ett nVidia GeForce 2MX AGP med hjälp av denna fantastiska guide!

Fråga: Installerade du en fläkt också? Måste man installera fläkt om man byter upp sig till ett bättre grafikkort i Cuben eller vågar man vara utan?
Nån som testat?

MVH!

Har ett eget monterat GEMX2 i cuben och det är utan fläkt och jag märker ingen skillnad på värmen ens med termometer. OBS, jag har 500 mhz processor av den sista utgåvan som är en annan svalare och ström snålare processor i än de urspungliga 450 mhz som kom ut först. Dessa kan bli varma utöver vad som är rekommenderat. Men 9000 för cube plus skärm.... ssss tystnad...

Bevaka tråden