Klämma på en wacom-platta

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-04 21:20

Funderar på att köpa ett Wacom intous2 eller kanske Graphire digitaliseringsbord. Nu är det så att jag är lite sugen på att klämma lite på det innan jag köper det.

Jag är bl a lite nyfiken på hur stor skillnad det är på intousen och graphiren. Den ena kostar runt tusenlappen, medans den andra från två och ett halvt och uppåt.

Finns det en reell anledning till denna prisskillnad eller är den bara där för att dom kan ta så mycket för proffsversionerna, men konsumenter vill ha något mer prisvärt?

Är det någon som känner till något ställe i Stockholmsområdet där man kan testa intousen och graphiren?

Sen funderar jag också var man ska köpa den. Det billigaste stället jag hittat hittills är Macoteket(har jämfört med Dustin, inWarehouse, MacData och macforum)

/arvid

skulle göra en rättstavning och råkade visst radera det istället... sätter in ett nytt... :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2002-10-04 22:57

Matton har väl dem hemma...

Det är skillnad. Det är som mellan en Fiat och en Dodge Viper...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-04 23:04

skillnaden är väl i tryckkänsligheten?
Har ett graphire som jag är... Nöjd med... Nu med "kött på benen" skulle jag nog vilja ha ett intuos, för att slippa "trippelklicka" med pennan för att den skall fatta... Bra grej annars... Köpte min på macoteket, fick med Painter istället för utlovad photoshop... Just so you know...

• Oregistrerad
  • 2002-10-04 23:16

Ja, tryckkänsligheten är det avgörande. Det är ganska stor skillnad när man jobbar med dem...

Ett tips är dock att gå efter vad plånboken känner för. För båda fungerar ju till det man skall ha dem till...

Sen är det lite mindre strul med graphire vad jag förstått...

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-05 14:54

Tack för tipsen! Kilar iväg till matton på måndag!

Enligt spcifikationerna så ska det vara en upplösningsskillnad på 1000dpi och 512 trycknivåer respektive 2540dpi och 1024 trycknivåer. Jo, det är ju 2,5 och 2 gånger så exakt på intousen.

Det där med pengar är ju flytande... Jag skulle väl mycket väl kunna spender pengar på en intous, men samtidigt kan man ju ha de pengarna till annat... Man får ju också 2,5 graphire för varje intous(om man räknar per yt-enhet)

Jag har redan ett TDS Quora Cordless Designer ritbord, men drivrutinerna fungerar inte med Mac OS nyare än 7-8(kommer inte riktigt ihåg när det slutade fungera, men det var ett tag sedan...) Den har 256 trycknivåer om jag inte minns fel men jag har ingen aning vilken upplösning. Det räckte då, men det var ju ett antal år sedan den användes...

Och man vill ju alltid ha det värsta som finns...

/arvid

edit: hade tappat lite ord...

[ 05 Oktober 2002, 14:56: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

Bara ett litet tillägg: Intous stödjer dessutom "tilt", något som Graphire inte gör. Dock är det väl i stort sett bara Painter som stödjer detta iofs. Kanske nya Photoshop 7 oxå men det har jag inte testat med ritbräda ännu.

Ska du måla och rita är det helt klart Intous som gäller. Visst skulle du kunna klara dig på en Graphire men du kommer garanterat att längta efter en intous tror jag Buy the best, cry once...

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-07 01:36

Jo, det blir väl knäckebröd i en månad, elle något i den stilen..

/arvid som i stort sett bestämt sig för att köpa en intous2...

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-07 15:40

Nu har jag varit hos Matton och klämt på Graphiren. Intousen hade de inte hemma, så det var tyvärr kört på den fronten...

Jag måste säga att Graphiren är helt ok! Märkte att det inte alls är nödvändigt med mycket större area än sådär ungefär A6. Skummt, att teckna på ett A6 block känns rätt trångt, men samma yta på ett digitaliseringsbort känns helt ok... Fast jag gjorde ju i och för sig inget mer än kladdade lite...

Hmm svårt. Nu är fråga om jag ska köpa ett intous2 A6, en Graphire, eller enligt min ursprungliga plan ett intous2 A5... Det är kanske bra med lite space... Usch vad svårt!

På vägen hem åkte jag förbi Prolabbet och deras affär Procenter. Skulle lämna lite film, så jag knatade över till Procenter för att se om dom hade nån inous2 uppställ. Dom hade också bara Graphire hemma, så jag fick tyvärr inget tillfälle att känna på den där heller.
Något som däremot var en kul överraskning var att de faktiskt var billigare än macoteket! En A5a kostar där 3095 + moms = 3869kr mot macotekets 3994 + frakt. Ingen jätteskillnad, men ändå. Såhär nu efteråt blir jag osäker på om det var en intous2, eller en äldre intous. Man tycker ju de borde ha den gällande versionen, men det måste jag kolla...

/arvid som nu är ännu mer osäker än förut... :rolleyes:

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-07 16:14

Jahap. Då har jag beställt en intous2 A6 av ProCenter. Så snart är jag 2500 kr fattigare. :rolleyes:
Nåja. Det blir nog bra, och jag "sparade" ju i alla fall 1500 kr, men fick hälften så stor yta...
Vi får se hur det känns när jag får den...

/arvid

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-15 14:35

Tja, nu har jag haft min intous i ungefär en vecka. Helt klockren!! måste jag säga. Och A6 är helt perfekt för mig. Större hade varit negativt. Har sedan ett bra tag tillbaka kört en 400 ppi mus, så jag är van att inte rör mig så mycket för att åstadkomma rörelse på skärmen, så det kanske har något med saken att göra...

Den känns också mycket exaktare än de Graphire jag testat(vilket den ju också ska vara...)
Om man vill använda sin ritplatta rätt så mycket så är de extra 1500 kronorna väl spenderade.

Något som jag däremot tycker är negativt är musen. Hittillsa har jag i alla fall inte riktigt kunnat vänja mig vid den. Skönt scrollhjul i och för sig, men jaga tycker inte riktigt om känslan när man rör på den... Tja, jag kanske vänjer mig så småningom... Den känns ju faktiskt lite mer exakt, och det är ju bra.

Slutsatsen är i alla fall att jag är mycket nöjd!

/arvid

1
Bevaka tråden