+256MB - kampanj

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 01:04

1-12 jan bjuder vi på 256MB extra i följande datormodeller:

iBook 800
PowerBook G4/867
iMac G4 700 Combo och uppåt

Power PC

Ska du göra reklam för ditt företag tycker jag att du ska betala 99mac för annonsutrymme...

Instämmer!

• Oregistrerad
  • 2002-12-31 18:30

Det är gripande att se hur vissa delar av mac-gemenskapen är taggiga och anti mot oss återförsäljare.
Så pass gnidiga att tom ett erbjudande där man skänker bort minnen kan skapa sån egen gnidighet (den duger minsann...) att ni vill att vi ska betala för att få tala om att vi vill ge bort nå¨t !

Det finns alldeles för lite konsekvens i resonemanget kontra agerandet i den falangen av mac-anhängare.

"Det är för dåligt med svenska mac-ÅF"
"Köp delarna hos en lokal PC-handlare"
"Se till att datorerna finns i butik att klämma och känna på"
"Jag köper mina datorer hos AppleStore. Även om de är dyrare där"

Det är ofta svårt att försöka få ihop logiken på en del diskussioner/mac-forum.

Den här diskussionen bör hamna på allmänt också.

Han Björnström brukar inte vara sen att säga när de har köpt in nya burkar till försäljning. Det finns väl ingen praxis på 99mac.com för det här. Kanske dags att ordna lite regler?

• Medlem
  • Nyköping
  • 2002-12-31 18:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
...att ni vill att vi ska betala för att få tala om att vi vill ge bort nå¨t !

Palle, det är väl knappast något nytt att marknadsföring kostar pengar. Jag skulle tycka att det vore kanon om vi slapp betala för annonser. Men jag misstänker att tidningar och webplatser skulle få svårt med överlevnaden då...

Hasse

[ 31 December 2002, 18:46: Meddelandet ändrat av: Hasse A ]

"Det är gripande att se hur vissa delar av mac-gemenskapen är taggiga och anti mot oss återförsäljare.
Så pass gnidiga att tom ett erbjudande där man skänker bort minnen kan skapa sån egen gnidighet (den duger minsann...) att ni vill att vi ska betala för att få tala om att vi vill ge bort nå¨t !"

Hm... hörru Palle...:-)
På websidan står ju

"1-12 jan bjuder vi på 256MB extra
i följande datormodeller:
- iBook 800
- PowerBook G4/867
- iMac G4 700 Combo och uppåt"

Gåvor brukar väl ges utan förbehåll?
Förslaget kan omöjligen tolkas som något annat än:

OM DU KÖPER
bla bla bla
SÅ FÅR DU
bla bla bla

Men naturligtvis...
Om det verkligen är så att du SKÄNKER bort 256-or, UTAN att man behöver köpa något, så ber jag om ursäkt, och då kan du dessutom få manifestera din enorma godhet genom att skicka mig 10 - 15 stycken.

[ 31 December 2002, 19:29: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

Citat:

quote:Gåvor brukar väl ges utan förbehåll?

Du, kan du tala om för mig _var_ det står att det är en gåva? Det står ju att de _bjuder_ på extra 256 Mb vid köp av olika datormodeller.

Och jag vet inte om du har sett det, men jag har aldrig sett en enda ÅF som skänker bort grejer gratis utan att det finns ett "krav" på att man köper något. Då kan man lika gärna lägga ner ÅF-verksamheten och låta någon som har gott om pengar skänka bort prylar till snåla användare.

Christoffer...

"Så pass gnidiga att tom ett erbjudande där man skänker bort minnen kan skapa sån egen gnidighet (den duger minsann...) att ni vill att vi ska betala för att få tala om att vi vill ge bort nå¨t !"

Det står i inlägget strax här ovanför...

Lägger till som ett litet förtydligande...:
Diskussionen i tråden var huruvida det är etiskt korrekt att annonsera för sin firma på 99mac-avdelningen "Köp-o-sälj".
Jag vidhåller kraftfullt vad som förhoppningsvis framgår av det lapidariska "Instämmer".
Den avdelningen bör vara för privatpersoner.
Det vore fel om den förvandlades till annonsblad för företag.

Jag tycker det är helt ok om det tipsas om kampanjer och liknande. Både Palle (PowerPC) och mannen (Macoteket) brukar då och då tipsa om nåt nytt som kommit in eller någon speciell kampanj.

Om de spammade 99mac skulle jag protestera, men den nivån det ligger på idag så är det helt ok. Speciellt när det postas i detta forum som handlar om köptips. Jag ser hellre ett inlägg om en riktigt bra kampanj än 1000 inlägg i Livsstil...

Varje gång Apple har någon kampanj brukar det diskuteras här på 99mac, just för att det har ett slags allmänintresse.

Instämmer i Adrian B´s senaste inlägg och tycker det är OK ifall olika typer av erbjudanden hamnar under köptips - man MÅSTE ju inte bry sig om detta, då kunde man ju lika gärna plocka bort de anonser som vanliga macanvändare skriver när dom vill bli av med något gammal. Gnölet mot bl.a Palle tycker jag har en lätt doft av Jantelagen... för den som inte läst den - håll tillgodo:

Du skall inte tro att du är något.

Du skall inte tro att du är lika god som vi.

Du skall inte tro att du är klokare än vi.

Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

Du skall inte tro att du vet mera än vi.

Du skall inte tro att du är förmer än vi.

Du skall inte tro att du duger till något.

Du skall inte skratta åt oss.

Du skall inte tro att några bryr sig om dig.

Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Olle

Låser för vidare diskussion. Administratörerna (Martin och Jon) och de ansvariga för forumet (jag) rensar de inlägg som inte hör hemma här. Har ni något att säga till Palle, gör det privat.

Märker att det är dags för tydligare relger, jag tar upp det med Martin och Jon.

/c, guru

1
Bevaka tråden