Ska det vara så här........?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 21:34

Är ute efter ett pci-kort för att koppla in fler ide diskar. Macoteket tar från 1095:- + moms (ATA66)för korten.

Kollade med en lokal pc-handlare. ATA 133 550:- inkl moms..... Jag vet att jag inte kan använda det kortet, men prisskillnaden. Går det inte att hitta billiga kort för mac?

Sedan undrar jag, är det inte så att datorn anpassar alla diskar efter den långsammaste hastigheten i burken? Är det idé att köpa ATA133 när burkens kort är ATA66?

Martin

Här är det helt kvantiteten som spelar roll tror jag.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-02 18:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martino:
Sedan undrar jag, är det inte så att datorn anpassar alla diskar efter den långsammaste hastigheten i burken? Är det idé att köpa ATA133 när burkens kort är ATA66?

Martin

Jovisst hastigheten anpassas till den långsammaste disken på varje kontroller.

Dvs om du har en ATA66 kontroller inbyggt i burken kan diskarna anslutna till den max köra ATA66, eller mindre. Om du har t ex en ATA33-disk ansluten går kontrollern ner till ATA33 (för alla sina diskar.
Om du trycker in ett ATA133 kontroller-kort i din burk så kan diskarna anslutna till den köra på max ATA133 eller hastigheten på den segaste disken ansluten till den IDE-kontrollern.

Och visst är det en idé att köpa en så snabb hårddisk som möjligt. Priserna skiljer oftast marginellt, och du kan ju utnyttja den högre hastigheten om du i framtiden köper ett snabbare kort.

Hoppas jag var till hjälp!

/arvid

edit: rättade till lite otydligheter

[ 02 Oktober 2002, 18:43: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-02 21:27

Jodå det gjorde du. Tack! Den kör alltså den hastighet som varje kontroller klarar. Om diskarna klarar det naturligtvis.

Men jag fattar inte ekvationen faktiskt.

Min 533 har inbyggt ATA66. Om jag nu köper ett ATA133 så jobbar alltså diskarna på det kortet (om jag har såna diskar naturligtvis) på den hastigheten, rätt uppfattat antar jag?
Men hur i hela friden går det till?
Systemet ligger på ATA66 kretsen, ATA66 klarar bara en viss hastighet. Sänker alltså burken hastigheten OM det ska skyfflas data mellan korten och annars håller respektive kort högsta möjliga hastighet??
ATA133 kan skyffla data snabbare än ATA66 klarar, alltså måste väl ATA133 anpassa sig. Eller?
För mig borde det alltså vara så att hela burken anpassar sig till den lägsta hastigheten då information väl flyger mellan diskarna, speciellt om systemet ligger på den långsammare kretsen?
I praktiken borde det alltså vara så att det spelar ingen roll om jag stoppar in 133 om jag inte byter ut 66:an samtidigt om jag inte vill köpa snabbare för att kunna stoppa in i en snabbare burk i framtiden.

Har jag missuppfattat allt???

Martin

[ 02 Oktober 2002, 21:29: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Citat:

Jodå det gjorde du. Tack! Den kör alltså den hastighet som varje kontroller klarar. Om diskarna klarar det naturligtvis.

Men jag fattar inte ekvationen faktiskt.

Min 533 har inbyggt ATA66. Om jag nu köper ett ATA133 så jobbar alltså diskarna på det kortet (om jag har såna diskar naturligtvis) på den hastigheten, rätt uppfattat antar jag?
Men hur i hela friden går det till?
Systemet ligger på ATA66 kretsen, ATA66 klarar bara en viss hastighet. Sänker alltså burken hastigheten OM det ska skyfflas data mellan korten och annars håller respektive kort högsta möjliga hastighet??
ATA133 kan skyffla data snabbare än ATA66 klarar, alltså måste väl ATA133 anpassa sig. Eller?
För mig borde det alltså vara så att hela burken anpassar sig till den lägsta hastigheten då information väl flyger mellan diskarna, speciellt om systemet ligger på den långsammare kretsen?
I praktiken borde det alltså vara så att det spelar ingen roll om jag stoppar in 133 om jag inte byter ut 66:an samtidigt om jag inte vill köpa snabbare för att kunna stoppa in i en snabbare burk i framtiden.

Har jag missuppfattat allt???

Martin

God damn...

Jag vet inte om jag har förstått din fråga rätt men:
du har ju en ny ATA bus på ATA-kortet som inte har nånting att göra med datorns ATA bus. Har du en ATA133 disk kopplad till kortet så kör den ATA133 även om du samtidigt har kvar din original disk kopplad på moderkortet som bara rullar i ATA66.

Vad du skall se upp med är att blanda ATA133 diskar och ATA66 diskar på samma bus (på kortet) då den busen då går ner till ATA66 på bägge diskarna. Kortet har dock 2st separata ATA bussar till vilka 2st diskar/bus kan anslutas (totalt 4st diskar per kort alltså).

Hoppas att jag inte bara rört till det ännu mer för dig...

• Oregistrerad
  • 2002-10-03 14:14

. Ok, tack för svaret. Du rörde inte till det ännu mer. Det var precis det jag frågade . Även om det var bra gömt.

Tycker ändå det är underligt att en ATA133 disk på ett ATA133 kort kan prata med en disk som är ATA66 på en ATA66 buss i full hastighet. Men det är väl så då.......
Fattar inte var den gör av all den data som trotts allt en ATA133 kan skicka. ATA133 kort kan ju tydligen skicka 133MB i sek, men ATA66 bara 66Mb i sek. Det fattas liksom 67MB någonstans för att dom ska prata med varandra i full hastighet.
Jag trodde att eftersom mitt system ligger på ATA66 buss påverkar alla kort som jag kopplar in då jag antar att systemet måste kontrollera vad som händer även på dom andra diskarna även om dom är snabbare. Och det hinner den ju inte......
Nu har jag köpt ett 133 kort i alla fall.....

Martin

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-04 21:18
Citat:

. Ok, tack för svaret. Du rörde inte till det ännu mer. Det var precis det jag frågade . Även om det var bra gömt.

Tycker ändå det är underligt att en ATA133 disk på ett ATA133 kort kan prata med en disk som är ATA66 på en ATA66 buss i full hastighet. Men det är väl så då.......
Fattar inte var den gör av all den data som trotts allt en ATA133 kan skicka. ATA133 kort kan ju tydligen skicka 133MB i sek, men ATA66 bara 66Mb i sek. Det fattas liksom 67MB någonstans för att dom ska prata med varandra i full hastighet.
Jag trodde att eftersom mitt system ligger på ATA66 buss påverkar alla kort som jag kopplar in då jag antar att systemet måste kontrollera vad som händer även på dom andra diskarna även om dom är snabbare. Och det hinner den ju inte......
Nu har jag köpt ett 133 kort i alla fall.....

Martin

Bara för att ATA133 bussen teoretiskt kan skicka data i 133MB/s betyder inte att den gör det(det gör inte någon av de andra standarderna heller).

133MB/s gäller som begränsning för alla diskar på en kanal, så det är upp till två diskar som delar på 133MB/s.

De flesta diskar som "klarar" ATA 133 kan inte skicka data i 133MB/s. Det kan IDE gränssnittet - kontrollern - hantera genom att säga åt den som skickar data att vänta ett tag när det blir för mycket för diskarna och tvärt om. Kontrollern kan även hålla den senast skickade infromationen i huvudet tills disken kan ta imot den. (Detta är även lösningen på din tanke om ATA66 vs ATA133)

Mycket av informationen skickas till ram, eller kanske grafikkort, eller till processorn, eller någon annan del av datorn. Alle de nämnda enheterna kan ta imot data mycket snabbare än 133MB/s så där är det inget som saktar ner överföringen (möjligtvis PCI bussen som ju ligger imellan om det är ett PCI kort).
Systemet ligger ju, när du startat, till stora delar i ram, så utbytet med ATA133 disken går geschvinnt!

Hoppas det klarade upp lite.

/arvid

1
Bevaka tråden