Köpa G4

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2002-12-25 16:21

Nu är det nog, efter att ha harvat med diverse PC-burkar och gamla Power Mac:ar som man försöker uppgradera till vansinne så har jag bestämt mig för att göra det enda rätta - skaffa en G4.
Jag har ca 10000 att röra mig med, så det är begagnat som gäller.
Vad borde jag nöja mig med för burk för dom pengarna?
Jag vill iallafall ha AGP-grafik, och helst 133 mhz buss också.
Antar att man får hosta upp några tusenlappar till för en Quicksilver, men föregångaren Digital audio (eller vad den heter) kanske är rimlig att sikta på?

• Medlem
  • 2002-12-25 16:47

Du borde kunna få en DA/667 eller en QS/733. Av de är kanske t om den första ett bättre val. Kan du lägga vantarna på en billig DA/733, så är den faktiskt snabbare än en QS/800. För 10.000:- borde du få med lite extra RAM också, och naturligtvis tangentbord och mus. DA såldes både med PRO- och Graphite tangentbord... Vilken du än köper, så funkar OS X klanderfritt.

• Medlem
  • Svedala
  • 2002-12-25 18:16

Hmm, det här var intressant.
Vad är det som gör DA snabbare?

• Medlem
  • 2002-12-25 18:29

Gå till every mac , där finns data om alla modeller.

Nyckeln till DA överlägsenhet framför QS ligger i en bättre cache. QS har en snabbare, men hopplöst liten cache på 256K. DA har en långsam men stor cache (1MB). I vissa avseenden kommer Mhz alltid att vara kung, men överlag så vinner nog den större cachen. En 667Mhz DA kan faktiskt kännas snabbare än en 800Mhz QS, pga att den kan hålla mer i cache-minnet.

Det var nog rätt smart av Apple att sätta en liten cache i budjetmodellerna, för det pressade priset en hel del. Folk i allmänhet troode att 933-modellen inte var speciellt mycket bättre, och tyckte att 800-modellen var en bra deal. I själva verket hade QS/933 en överlägsen arkitektur som gjorde den betydligt snabbare, vilket gladde de få som var villiga att betala extra för en snabbare dator...

Things are not always what they seem. Självklart har Apple aldrig annonserat att QS var sämre än föregångarna.

uhm DA? QS?

/D

• Medlem
  • 2002-12-25 18:38

Digital Audio / Quicksilver. Modellbeteckningar på den sista grafitfärgade Macen, och den förra helvita.

• Medlem
  • Svedala
  • 2002-12-25 18:38

DA = Digital Audio, QS = Quicksilver.

stfm: Tack så mycket, då vet jag vad jag ska leta efter.

Man lär sig något nytt varje dag... tror jag

DA733 jade L3 cache, vilket inte QS800 hade

• Medlem
  • 2002-12-26 12:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: leonardo:
DA733 jade L3 cache, vilket inte QS800 hade

Helt riktigt. Digital Audio har samma snabba cache på 256k som Quicksilver, plus 1MB L3 cache... Och en 64k L1(?) cache.

1
Bevaka tråden