Vilken LCD skärm?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-30 03:03

Står i begrepp att kanske byta ut min Samsung SyncMaster 900NF mot en LCD(TFT) skärm. Vilka är värda att titta på? Jag hade tänkt mig en skärm i storleken 15-18 tum.

Jag vill ha en lcd skärm med bra bild. Annars får det vara. Den måste åtminstone komma i närheten av en CRT skärm i färåtergivning.
Det skulle vara intressant att höra folks åsikter om olika LCD skärmar!

/arvid

[edit: stavfel]

[ 30 September 2002, 03:05: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

Om du ids göra en sökning i ämnet ifråga på detta ypperliga forum så kan du säkert som anden i flaskan hitta något läsvärt...Men om inte så satsa slantarna på så dyr skärm som du bara har råd med...Det finns inga billiga bra platta skärmar däremot en massa billiga...Jaja allt är ju relativt.

Viktigt är att responstiden är lika med eller mindre än 30ms,vad gäller färgåtergivningen så kan den aldrig komma i närheten utav en CRT men det är inte därför man skaffar en tft skärm.

Har du väl provat en så är det garanterat svårt att välja något annat än en tft.

Nu kommer min subjektiva bedömning,jag använder mig utav följande skärm EIZO FLEXSCAN L365 15# TFT TCO-99 DVI-D
Tillverkare: EIZO

Funkar ypperligt till allt jag använder min dator till och DVI-kabeln gjorde en redan bra skärm bättre.

Formac.de

• Oregistrerad
  • 2002-09-30 08:23

Färgriktigaste TFTn för närvarande: Eizo L685EX

• Oregistrerad
  • 2002-09-30 09:16

Första frågan är: Vad får den kosta?

Sen vad skall du ha den till?

Jag har en Hercules skärm hemma just nu. 15". Bra bild och jag har fått en Colorsync profil som är helt ok.

På vår reproavdelning så kör de en plattskärm på test. En Apple 22". De är mycket nöjda och anser de får en tillräckligt bra bild för deras höga krav. Ofta får man ju inte fram allt förrän man kör ett provtryck eller vet hur färgerna stämmer överrens med trycket.

Jag upplever att TFT är skonsammare emot ögonen. TFT är även mer beständig i färgerna.

Jag upplever att TFT är skonsammare emot ögonen.

Utan tvekan är det så, en TFT avger inte heller samma mängd ljusstrålning.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-30 09:45

Alltså nu är ju inte jag något reproproffs, men jag har suttit ett år med en Apple 17" LCD och jag måste säga att jag tycker den är helt suverän och värd varenda öre.

Det finns säkert andra som är lika bra men ett plus är ju den snygga mcanpassade designen och att det funkar att slå av på , beordra vila och tom. tvinga QS till omstart via knappen på skärmen. Med den andra knappen kommer man alldeles omedelbums till inställningarna för bildskärm. Plus att det finns några inbyggda extra USB-portar vilket ju alltid är bra att ha om man har soundsticks , digitalkamera eller ngt annat som ska anslutas (USB får man aldrig för mycket av!)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-30 12:36

Ett intressant alternativ om det räcker med 15 tum är Apple Studio Display som du hos t.ex. inWarehouse kan få för endast 3395 + moms. Det är en bra skärm till ett billigt pris.

[ 30 September 2002, 12:56: Meddelandet ändrat av: Anton_S ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-30 15:41

Såg att Martin hade en beggad Apple 15" LCD till salu på IT-recycler.com. Kan det vara nåt kanske?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-09-30 16:01

Såg i senaste numret av HTFs tidning lön & jobb att de hade ett test av lcd-skärmar. Apples 15" var med. Fick dock inte så bra recension, såg det utsom. Jag läste bara lite slarvigt. För att se all info + bilder måste man nog bläddra i pappersupplagan.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-30 16:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Färgriktigaste TFTn för närvarande: Eizo L685EX

Mums en sån vill jag ha!

Men 20-25 tusen svider i plånboken... Det blir väl till att börja äta knäckebröd..

/arvid

• Oregistrerad
  • 2002-09-30 17:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Såg i senaste numret av HTFs tidning lön & jobb att de hade ett test av lcd-skärmar. Apples 15" var med. Fick dock inte så bra recension, såg det utsom. Jag läste bara lite slarvigt. För att se all info + bilder måste man nog bläddra i pappersupplagan.

Räddade tidningen ur pappersinsamlingen, dit den brukar gå direkt. Nej dom är ju inte överdrivet positiva till Apple skärmen, men inte så farligt negativa heller. Dom negativa sakerna dom har kanske man inte bryr sig så mkt om.

"Snygg design, bra färgåtergivning, bara digital anslutning, hög strömförbrukning, kan bara kopplas till PM G4"

Känns rent spontant som dom gått väldigt mkt på siffrorna i produkt-specen. Dom skriver inte så mkt om de individuella skrämarna.

1
Bevaka tråden