Personalköp.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 19:17

Hejsan!

Har fått erbjudande att skaffa dator via jobbet (s.k personalköp) och har nu det angenäma problemet att bestämma mig för vad jag vilken dator jag vill ha.
Jag kommer att använda den till, förutom surf/mail, musik (Cubase/Peak) och webb (Golive/Photoshop) så jag vill ha gott om kraft i burken men samtidigt så bor jag väldigt trångt så jag vill ha en liten dator.
Valen står mellan:
- Powerbook G4 12" (liten)
- PowerMac G4 Dual 1.25GHz (Snabb. Ingen skärm så den gamla får duga.)
- iMac 1GHz G4 Globe 17" (snygg
Alla kostar ungefär lika mycket, men har ju sina specialiteter.

Vilken tycker du att jag skall satsa på? Har du nåt annat tips?

mvh
Jonas

Jag kan ju tala om vad min egen erfarenhet är. Jag bor också rätt trångt (2 st i en 2a) och då är det klart bra att ha bärbar så man kan sätta sig där man får plats.

Om du skulle bestämma dig för bärbar så kolla upp om du kan lägga med en AirPort-station i paketet. Det är en finfin uppfinning det...

(Sedan hade ju jag tagit Powerbook 17", men that´s me...)

Efter att ha kört nya Powerbook 12" hela kvällen får den också min röst, helt klart den bästa bärbara Apple gjort.

• Oregistrerad
  • 2003-03-01 14:14

Tack för era synpunkter!
Hur är skärmen? Om man skall tro på Macworld, så är skärmen en av de sämsta Apple gjort.
mvh
Jonke

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonke:
Tack för era synpunkter!
Hur är skärmen? Om man skall tro på Macworld, så är skärmen en av de sämsta Apple gjort.

Bra personalköpsläge, att du får välja. Vi fick nyss personalköpsoinformation från universitetet. ETT PC-paket och ETT Mac-paket. Om Mac-paketet skulle bli en iBook 12" så skulle det i alla fall vara nåt vettigt, men risken finns att det blir en eMac eller gammel-iMac. Tur att jag har eget företag så jag köper vad jag vill genom det i stället.

12"-skärmen, nja, sämsta på de senaste åren med avseende på vinkelkänslighet var det de sade. Men är den verkligen sämre än iBook? Jag påstår inte att iBook skulle ha dålig skärm, bara frågar om de verkligen satt en sämre i en dyrare modell.

Fast det KAN vara en fråga om att få en tunn skärm!

• Oregistrerad
  • 2003-03-01 16:04

Kan du inte få uppgradera lite och ta en PB 15", jag har en PB 1GHz med superdrive, det är nog den bästa dator jag haft, hade en PB G4/500 före det och den var också kanonbra. Jag tror på större skärmar, man tröttnar på små efter ett tag. Annars håller jag på iMacen.

Hur funkar personallköp föresten? Har man nån nytta av det som egen företagare? (skattemässigt). Om man vill ha en dator hemma.

• Oregistrerad
  • 2003-03-01 18:00
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Bra personalköpsläge, att du får välja. Vi fick nyss personalköpsoinformation från universitetet. ETT PC-paket och ETT Mac-paket. Om Mac-paketet skulle bli en iBook 12" så skulle det i alla fall vara nåt vettigt, men risken finns att det blir en eMac eller gammel-iMac. Tur att jag har eget företag så jag köper vad jag vill genom det i stället.

12"-skärmen, nja, sämsta på de senaste åren med avseende på vinkelkänslighet var det de sade. Men är den verkligen sämre än iBook? Jag påstår inte att iBook skulle ha dålig skärm, bara frågar om de verkligen satt en sämre i en dyrare modell.

Fast det KAN vara en fråga om att få en tunn skärm!

Nja nu tar du väl i Ingemar..
Råkar veta genom Gothia att vi på Universitetet får välja på hela Apples sortiment, paketen som dom visar på hemsidan är bara riktlinjer... Men det gäller bara Macpaketen inte PC där har vi 3 stationära och 1 bärbar att välja på.

Så vill du ha ett eget Macpaket är det bara att kontakta Lotta på Gothia.

[ 01. mars 2003, 18:16: Meddelandet ändrat av: Patrick ]

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-03-02 10:48
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Patrick:
Råkar veta genom Gothia att vi på Universitetet får välja på hela Apples sortiment, paketen som dom visar på hemsidan är bara riktlinjer... Men det gäller bara Macpaketen inte PC där har vi 3 stationära och 1 bärbar att välja på.

Du stal mitt inlägg

. Kan bara bekräfta.

En annan sak, vad använder man för formel för att räkna ut vad månadsavgiften på lön blir.

Be den leveratör som ni anlitar att skicka en kalkyl som går att fylla i med sina egna uppgifter.

Vi gick via MacSupport och fick en excel-fil att fylla i. Nu var det lite missförstånd där om vilka siffror som gällde, så det blev helt plötsligt dyrare när papprerna kom efter våra inköp.

Men de fick stå vid sitt erbjudande de hade skickat och ge oss det billigare priset. Det var bra gjort av dem tycker jag att inte knussla där.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-03-03 21:23
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: marcus:

Citat:

Du stal mitt inlägg

. Kan bara bekräfta.

En annan sak, vad använder man för formel för att räkna ut vad månadsavgiften på lön blir.

Har nu hört att det inte är helt fritt. Man måste köpa M$ Office enligt något beslut av någon på universitetet.

En annan sak som är mycket lustig är att återförsäljarens PowerBook 12"-alternativ går att köpa billigare på Apple Store med alla program och det som ingår. Detta är inte ens Education-Store, utan vanligt pris.

• Oregistrerad
  • 2003-03-03 21:51
Citat:

Office enligt något beslut av någon på universitetet.

En annan sak som är mycket lustig är att återförsäljarens PowerBook 12"-alternativ går att köpa billigare på Apple Store med alla program och det som ingår. Detta är inte ens Education-Store, utan vanligt pris.

Det verkar ju knepigt att man måste köpa MS Office så är det väl inte till Windows paketen ?!?
12" verkade lite dyr vid första anblicken men jag trodde nog att man kunde plocka bort åtminstone Office och Norton...
Ja jäklar ett par hundra billigare på Apple store...
Få se hur jag gör har ju ingen lust att hyra Office i 3år

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-03-03 22:13

Kolla med Gothia, så hänvisar de dig till regelverket samt personerna bakom det. Kanske idé att ligga på angående Office. Det är helt absurt att man skall vara tvungen att betala för det, och bli påtvingad det. Vore i och för sig mycket bra om man gjorde mjukvara, som man kunde tvinga på folk att köpa, även om de ej skulle använda den.

OpenOffice finns till Mac OS X, och detta körs till och med publikt på många ställen på universitetet, främst på Sun Ray.

Dessutom är öppen ett programvara mycket aktuellt område. Till exempel så förekommer under morgondagen ett seminarium i UNIT´s lokaler: Seminarium om IT-strategi och öppen programvara

• Medlem
  • 2003-03-04 15:37

Svaret från universitetet jag fick är:

anledningen till att Office ligger med är att hemdatorerbjudandet grundar sig på att LiU vill erbjuda alla anställda att vidareutveckla sin
IT-användning på fritiden. Vi har därför velat erbjuda den programvara som ännu så länge är något slags standard inom universitetet.

• Oregistrerad
  • 2003-03-04 22:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: olofs:
Svaret från universitetet jag fick är:

anledningen till att Office ligger med är att hemdatorerbjudandet grundar sig på att LiU vill erbjuda alla anställda att vidareutveckla sin
IT-användning på fritiden. Vi har därför velat erbjuda den programvara som ännu så länge är något slags standard inom universitetet.

Liknande svar fick jag idag...
Helt värdelöst speciellt som man ju kan köra Open Office ifall man behöver...
Vet fortfarande inte hur jag ska göra kanske blir att köpa en själv.

• Oregistrerad
  • 2003-03-04 23:26
Citat:

Citat:

Citat:

Du stal mitt inlägg

. Kan bara bekräfta.

Har nu hört att det inte är helt fritt. Man måste köpa M$ Office enligt något beslut av någon på universitetet.

Ingår det 3 års applecare då? Det gör det i det paketet som vi fick från Chalmers för ett år sedan.

Edit: Det stod inget om det i avtalet vi fick och då blev det dyrare än applestore för oss, men inte när man räknade med applecare i 3 år.
Mvh Lari

[ 04. mars 2003, 23:28: Meddelandet ändrat av: Lari ]

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-03-05 08:59

Lari: Ja, även om man räknar med AppleCare. Här står det klart och tydligt att det ingår. Jag vet inte om man kan plocka bort det, men Office är det enda jag hört att man absolut måste ha. Ska man ha en specialkonfiguration måste datorn dock specialgranskas och godkännas vad jag hört.

1
Bevaka tråden