99% AMD

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-12-17 08:15

Hmmm, jag borde kanske vända mig någon annanstans, men är det någon som vet var man får tag i en billig Athlon eller duron? Runt 1.2Ghz...

De är ju inte så vanliga, speciellt inte Athlon, och priset verkar kunna variera rätt kraftigt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Hmmm, jag borde kanske vända mig någon annanstans, men är det någon som vet var man får tag i en billig Athlon eller duron? Runt 1.2Ghz...

De är ju inte så vanliga, speciellt inte Athlon, och priset verkar kunna variera rätt kraftigt.

Athlon är väl allt utom ovanliga.

Flyttar detta till forumet för köptips.

Låt det bli en vana att fråga efter billiga PC-burkar.

/c, guru allmänt

• Medlem
  • 2002-12-17 09:10

Jo, sorry för PC, men den har lixom dött...

Jag var lite (mycket) otydlig... Jag behöver en ny AMD processor. Athlon Thunderbird, eller Duron. Athlon säljs inte längre, om någon inte har ett restparti, och priset på Duron kan variera något otroligt. 100% upp och ned. Därför undrar jag om någon frekvent nät-scannare hittat något billigt.

XP-data.com

418 kronor för Duron 1,2 GHz

//Mikael

Citat:

quote: 418 kronor för Duron 1,2 GHz

Haha... nästan läskigt.

611:- för en Athlon 1.33/266

• Medlem
  • 2002-12-17 10:01

Ja int´ fan är det dyrt... Tyvärr har jag en systembuss på 200Mhz, så en 1,33Ghz går bara i 1Ghz. Då är nog en Duron ett bättre köp.

Tack alla. För de pengarna kanske man inte behöver shoppa runt mer. Det lustiga är att vissa tar över tusenlappen för samma Duron.

Citat:

quote:Det lustiga är att vissa tar över tusenlappen för samma Duron.

Schnuskigt

• Avstängd
  • 2002-12-17 23:35

Gnuron, nej sorry Duron är ett ypperligt köp. Billigt och bra Framförallt Morgan-kärnan (1Ghz och uppåt) som faktiskt har en prestanda likvärdig en likaklockad Athlon "Thunderbird" (200Mhz-versionen).

stfm, vad har du för moderkort? Kolla upp så att det verkligen stödjer Duron "Morgan", annars får du lov att köpa en Athlon "Thunderbird" eller Duron "Spitfire" (600-950Mhz desktop).

Hoppas du inte fick mera att tänka på nu

• Medlem
  • 2002-12-18 00:41

Det är ett ASUS A7V, men nu gick den lille rackaren igång igen. Rapporter om att Athlon skulle vara värmekänslig är kraftigt överdrivna. Jag körde utan fläkt ett bra tag, utan att veta om det. Den fungerade inte, men dog inte heller.

Vad krävs det för moderkort för de nya Duron?

Citat:

Det är ett ASUS A7V, men nu gick den lille rackaren igång igen. Rapporter om att Athlon skulle vara värmekänslig är kraftigt överdrivna. Jag körde utan fläkt ett bra tag, utan att veta om det. Den fungerade inte, men dog inte heller.

Vad krävs det för moderkort för de nya Duron?

Om den inte startar utan fläkten är det ingen fara men du kan inte köra en Athlon utan fläkt, aldrig.
Själv råkade jag av misstag starta en dator när jag bytte fläkt på en 900 Duron, den började ryka på en sekund och jag blåste så jag blev aldeles blå. Såhär ungefär:

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-18 09:20

Du kan få köpa en Athlon 900 av mig för någon hundralapp, jag behöver ändå uppgradera...

• Medlem
  • 2002-12-18 12:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Du kan få köpa en Athlon 900 av mig för någon hundralapp, jag behöver ändå uppgradera...

Tack, men den gick ju igång nu... jag kör den tills den stannar.

• Avstängd
  • 2002-12-18 13:20

En del Asus A7V (typ rev. 1.04/05 och högre) klarar av Morgan och Palomino-kärnan (den senare i dock i endast 200Mhz bus). Jag har ett gammalt A7V rev 1.01 i farsans burk med en Duron 800@1000. Värmekänsliga

Bah dom TÅL ju värme.

Min första Duron (som fortfarande fungerar) va på 600Mhz och hade en väldigt dålig fläkt, den låg i 79C Full load Men den funkar än idag, och nämnde jag att den överklockar till 1Ghz typ? AMD har alltid lyckats göra processorer som lättare blir varma men ändå tål värme. Lixom Max-tempen på en Palomino (Athlon XP) löigger på 90-95C... Hellre tystare dator och varmare processor imho

Åter till ämnet, jag har SÅ lätt o flyta ut när det gäller AMD

(jobbade på gamla AMDClockZone.com) Moderkort som stödjer Duron 1Ghz-> brukar i regel vala från KT133A och uppåt, dock varierar detta KRAFTIGT och man får komma upp revisioner av moderkort och biosar från tillverkare o massa saker... men i kanske hälften av fallen brukar de flesta både KT133 & KT133A-moderkort klara av den.

• Medlem
  • 2002-12-18 13:31

Menar du att jag kan sätta i en AthlonXP på 1.7Ghz t ex, om jag har rätt version? Hur kollar man vilken revision det är på moderkortet? Nu blev jag lite sugen på en 1,7Ghz...

Jag ursäktar för utdraget PC-snack... Vi får försöka avrunda det här.

PS Det vore rätt roligt om man kunde knata ned till närmsta hökare och köpa en ny, snabbare processor till sin tre år gamla Mac för 500:-. Eller få erbjudande om att köpa någons begagnade för en hundring...

Citat:

Det är ett ASUS A7V, men nu gick den lille rackaren igång igen. Rapporter om att Athlon skulle vara värmekänslig är kraftigt överdrivna. Jag körde utan fläkt ett bra tag, utan att veta om det. Den fungerade inte, men dog inte heller

Jag har en rolig filmsnutt när Athlon-processorer börjar brinna (tar med sig hela moderkortet) när fläkten tas bort. Riktigt skoj att se. Hojta till om du/vill se.

• Medlem
  • 2002-12-18 15:14

Jag har hört sådana rapporter, men de stämmer inte på min CPU/moderkortskombination. Den stannar helt enkelt, men börjar definitivt inte brinna. Det är en Athlon 900... Fast den är alltid extremt varm (ligger alltid runt 60-70°), så jag räknar inte med att den får fira sin tioårsdag.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:

Citat:

Det är ett ASUS A7V, men nu gick den lille rackaren igång igen. Rapporter om att Athlon skulle vara värmekänslig är kraftigt överdrivna. Jag körde utan fläkt ett bra tag, utan att veta om det. Den fungerade inte, men dog inte heller

Jag har en rolig filmsnutt när Athlon-processorer börjar brinna (tar med sig hela moderkortet) när fläkten tas bort. Riktigt skoj att se. Hojta till om du/vill se.

Känns igen!

Toms hardware som testar Intel och AMD under ett Quake3 spel, och vips så plockar de bort fläkten och flänsen, AMD brinner ner direkt, men båda Intel processorerna går vidare, men P3:an hänger sig dock. Men "CPU Survives"

Riktigt modigt gjort att utföra ett sånt här test.
Deras seanste test är att överklocka en dator så långt det går, vad kom de upp i då?Jo, 4.1 Ghz (!). En Intel P4:a som egentligen är 3.06 Ghz har ett kylsystem som de ställer in på -52°C för att sedan bara dra upp multipliern och bussen på max. riktigt coolt

• Avstängd
  • 2002-12-18 23:42
Citat:

Menar du att jag kan sätta i en AthlonXP på 1.7Ghz t ex, om jag har rätt version? Hur kollar man vilken revision det är på moderkortet? Nu blev jag lite sugen på en 1,7Ghz...

Jag ursäktar för utdraget PC-snack... Vi får försöka avrunda det här.

PS Det vore rätt roligt om man kunde knata ned till närmsta hökare och köpa en ny, snabbare processor till sin tre år gamla Mac för 500:-. Eller få erbjudande om att köpa någons begagnade för en hundring...

I teorin ja, praktik nej, A7V har en maximal FSB på 100Mhz (200Mhz DDR) och multipliern går upp till 1,4 om jag inte missminner mig, för att få en Athlon XP att funka måste du:
1. Låsa upp den (ganska knepigt och pillrigt) för att kunna ställa multipliern till MAX för moderkortet.
2. Inte vara kinkig över 100Mhz FSB

Revision står oftast på moderkortet under en PCI-plats... på A7V torde det stå: A7V rev. 1.0x

För full kompabiliteslist, kolla www.asus.com dom har bra diagram över revisioner och vilka biosversioner som stödjer processorns microkod.

• Avstängd
  • 2002-12-18 23:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:

Citat:

Känns igen!

Toms hardware som testar Intel och AMD under ett Quake3 spel, och vips så plockar de bort fläkten och flänsen, AMD brinner ner direkt, men båda Intel processorerna går vidare, men P3:an hänger sig dock. Men "CPU Survives"

Riktigt modigt gjort att utföra ett sånt här test.
Deras seanste test är att överklocka en dator så långt det går, vad kom de upp i då?Jo, 4.1 Ghz (!). En Intel P4:a som egentligen är 3.06 Ghz har ett kylsystem som de ställer in på -52°C för att sedan bara dra upp multipliern och bussen på max. riktigt coolt

Så kan vi ju lägga till att det inte fanns någon form av fungerande Auto-Shutdown på Athlonsystemet i fråga utan bara moderkortets egna temperaturdiod. Athlon XP har inbyggd temperaturgivare och nyare moderkort har MYCKET bättre stöd för den än äldre t.ex. SiS735´or och KT266/A. P4 är fortfarande bara Mhz i massor, prestanda som en hajpad Pentium Pro.

Nu ska vi inte överdriva saker och ting. Men men, i så fall har jag en väldigt kvick Pentium Pro.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
[QUOTE]
<snip>

P4 är fortfarande bara Mhz i massor, prestanda som en hajpad Pentium Pro.

[/quote]Stämmer rätt bra... fast ska man vara mer precis har P4:an bra prestanda, förutsatt att man (1) använder rambus-minnen, och (2) att programmen man kör är optimerade för SSE (en SIMD-enhet som är ungefär som en bantad Altivec). Vanliga x86-instruktioner presterar den förvånansvärt dåligt på, sett till de klockfrekvenser den trots allt arbetar i.

Prova t.ex. att göra ett test med ett perl-skript som kör bildtransformeringar med ImageMagick-paketet (som inte har SSE-stöd) och som dessutom tar tid på varje transformering... har en kompis som gjorde just det och jämförde en PIII-baserad Celeron på 333 MHz, en Athlon XP 1400+ och en P4 2,4 GHz (utan rambusminnen). Stackars P4:an fick spö av Athlon-processorn i allt utom rena faltningsoperationer, men den kunde iaf trösta sig med en sak: den var ganska precis dubbelt så snabb som Celeron-processorn på att vända bilder uppochner!

1
Bevaka tråden