Billigt minne?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 09:20

Varför är RAM så oerhört mycket dyrare i Sverige än i USA? Det bäst priset jag fått på 512 Mb SDRAM-DIMM (PC100) till min Cube är 1415 (inkl. moms) vilket PowerPC erbjuder. På t ex http://www.18004memory.com/category.asp?catid=9&subcatid=904 kan jag få motsvarande modul för en tredjedel av priset! Med lite moms och frakt blir det lite mer, men det är ändå halva priset vi pratar om (just dessa tar dock inga internationella ordrar).

Kan man hitta bättre pris på minne i Sverige, och i så fall var? Varför är skillnaden så enormt på just detta?

• Medlem
  • 2002-09-26 10:29

Bantorget data , t ex, säljer det minnet för 899:- Har du verkligen varit runt?

• Oregistrerad
  • 2002-09-26 10:40

Välj själv, det är du som är marknaden:

Sverige:
Enligt MacBarometern kostar en PC133/512 1115:- inkl. moms hos PowerPC.

Men, söker du istället bland PC-bodarna så blir det genast lägre priser!
Sök på RAM + PC133 + 512 med The Buyer´s Guide så hamnar du genast på ~ 600:- inkl. moms!!!

USA:
OWC skeppar utomlands, en PC133/512 kostar där $ 52 + frakt&moms.
DealRam ligger priserna ännu lägre, men det är inte många av dessa handlare som exporterar.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-09-26 10:52

Lägg till också Memory X som jag har anlitat 2 gånger under våren. Jag fick tag i SO-DIMM:ar till ett anständigt pris. De skeppar internationellt.

• Oregistrerad
  • 2002-09-26 13:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Bantorget data , t ex, säljer det minnet för 899:- Har du verkligen varit runt?

Nej det verkar sannerligen inte som om jag gjort min hemläxa. Det finns ju ett flertal (mindre nogräknade?) PC-företag här i Sthlm som jag borde springa runt till. Precis nedanför där jag sitter finns t ex http://www.vasadt.com där de säger sig ha 512 Mb PC133 för 895 kr inkl. moms.

Hoppas de har öppet köp så att jag kan testa först.

Var det inte iom Apples firmware uppdatering till 4.19 som Macarna blev lite mer kinkiga vad gäller minne? Jag vill minnas att det var en hel del som köpt lite billigare minne, som plötsligt slutade fungera när de uppdaterade sin firmware.

512 Mb SDram 133Mhz för under 600 inkl. moms !!!

http://www.netvaruhuset.com/cpu.html
(finns lite ovanför mitten på sidan, det står OEM i stor blå text framför, ni kan inte missa det...)

Ni kan tacka Xplane för tipset

Goka:
Jag köpte nyss min 512a från Netvaruhuset för strax under 600 pix!

Ett gott köp skulle jag tro.

G-bit

• Oregistrerad
  • 2003-09-26 11:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gambit
Goka:
Jag köpte nyss min 512a från Netvaruhuset för strax under 600 pix!

Ett gott köp skulle jag tro.

G-bit

vad kostar frakt och så? och betalar man med postgiro?

• Medlem
  • 2003-09-26 11:35

Gammal tråd!

Varning utlyses:

Nyligen har specifikationen för de flesta SDRAM ändrats, så de inte längre fungerar med Macar. Man måste försöka få tag i äldre minnen mao. Väldigt märkligt att ändra en gammal standard.

• Oregistrerad
  • 2003-09-26 12:27

haha. Oj! kollade inte på året, bara på datumet och trodde det var postat idag..
Är det alltså så att det inte fungerar att köpa pc-minnen om man har en g4733mhz?

• Medlem
  • 2003-09-26 12:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av 404error
haha. Oj! kollade inte på året, bara på datumet och trodde det var postat idag..
Är det alltså så att det inte fungerar att köpa pc-minnen om man har en g4733mhz?

De flesta försäljare verkar ha dålig koll, men min uppgraderade DigitalAudio 1Ghz vägrade starta med två 512MB minnen som jag nyligen provade. En försäljare påstod att man kunde använda ECC-minnen, men det kan jag inte verifiera sanningen i. Det är de sk originalminnen som inte längre fungerar. Otroligt konstigt, men tyvärr sant.

• Oregistrerad
  • 2003-09-26 12:36

ok. dålig idé att köpa internet alltså.. skiit.. dataprince är typ de billigaste. och de tar 750 kronor för sina.. typ två hundra mer än vad netvaruhuset tog..
nån som har nåt tips på en billig affär i stockholm?

• Medlem
  • 2003-09-26 12:48
Citat:

ok. dålig idé att köpa internet alltså.. skiit.. dataprince är typ de billigaste. och de tar 750 kronor för sina.. typ två hundra mer än vad netvaruhuset tog..
nån som har nåt tips på en billig affär i stockholm?

Dataprince vill jag att alla bojkottar, eftersom de är i branschen för att mångla ut billig skit, som de inte står för kvalitén på. Om du vill vara säker på att det ska fungera så måste du nog tyvärr gå till Macoteket, eller inLife. Eller kolla upp ifall ECC-minnen fungerar, eller hitta någon med ett restlager.

Posta här hur det fortlöper. Jag är också ute efter mer minne.

• Oregistrerad
  • 2003-09-26 12:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Dataprince vill jag att alla bojkottar, eftersom de är i branschen för att mångla ut billig skit, som de inte står för kvalitén på. Om du vill vara säker på att det ska fungera så måste du nog tyvärr gå till Macoteket, eller inLife. Eller kolla upp ifall ECC-minnen fungerar, eller hitta någon med ett restlager.

Posta här hur det fortlöper. Jag är också ute efter mer minne.

pallar inte macoteket asså.. tusen spänn.. känns lite jobbigt. Nej. vad jag gör är nog att jag(förlåt) går till dataprince, säger att jag är lite osäker på om det kommer fungera med min dator, och frågar om jag får öppet köp. Går hem och testar och hoppas på turen..

• Medlem
  • 2003-09-26 12:53
Citat:

pallar inte macoteket asså.. tusen spänn.. känns lite jobbigt. Nej. vad jag gör är nog att jag(förlåt) går till dataprince, säger att jag är lite osäker på om det kommer fungera med min dator, och frågar om jag får öppet köp. Går hem och testar och hoppas på turen..

Stålsätt dig för möjligheten att du blir otrevligt behandlad.

De kan ju ha bättrat sig iofs...

• Oregistrerad
  • 2003-09-26 12:56
Citat:

frågar om jag får öppet köp.

Svaret blir: -Vi har inte bytesrätt på minnen...

• Oregistrerad
  • 2003-09-26 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Svaret blir: -Vi har inte bytesrätt på minnen...

är det så illa? Faan. Finns det inga andra hustlers som säljer billiga minnen?

• Oregistrerad
  • 2003-09-26 14:05
Citat:

är det så illa? Faan.

Prova vet jag : livet har sina ljusa stunder...

1
Bevaka tråden