min första iMac =)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 22:01

Jag håller på att buda på en iMac500 DV SE.
Skulle ni rekommendera denn maskin till en kompis som vill ha en schysst all-round dator?
Är det de iMacarna som är fläktlösa?
De burkarna jag bjuder på har mellan 256-367(?)mb ram
räcker det till eller ska jag passa på att köpa mer minne direkt? Vad är max?
Mellan 6000 och 6500 är priserna på de burkar jag hittat, (alla i original config förutom lite mer minne) är priset skapligt rätt för denna burk?
Det är DVD på dem, går det att koppla till tv?

-många frågor I know...

/Jonny

[ 23 September 2002, 22:01: Meddelandet ändrat av: Jonny Larsen ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonny Larsen:
Jag håller på att buda på en iMac500 DV SE.
Skulle ni rekommendera denn maskin till en kompis som vill ha en schysst all-round dator?
Är det de iMacarna som är fläktlösa?
De burkarna jag bjuder på har mellan 256-367(?)mb ram
räcker det till eller ska jag passa på att köpa mer minne direkt? Vad är max?
Mellan 6000 och 6500 är priserna på de burkar jag hittat, (alla i original config förutom lite mer minne) är priset skapligt rätt för denna burk?
Det är DVD på dem, går det att koppla till tv?

-många frågor I know...

/Jonny

Aldrig ägt en iMac själv, men man kan väl kalla den en all-round-maskin.

iMacarna har ingen fläkt, det stämmer bra
Minnet varierar troligtvis mellan 256 och 384 mb, minne kan man aldrig få för mycket av har jag lärt mig

Om den går att koppla till TV får någon annan svara på

Resten också för den delen eftersom jag inte vet om de är värda det eller inte

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-23 22:39

Har själv en iMac DV/SE 400 och den funkar fint. Tyst är den också.

Jag har kört den som grafik/illustrationsdator med wacomplatta och det har funkat bra.
Upplösningen och kvaliten på skärmen är väl inte den bästa med det duger. Illustrator, Flash och Photoshop blir lite bökigt i 1024x768.

Max minne är 1 GB.

Snygg är den också!

iMac DV/SE 500

TV-utgång finns tyvärr inte.

• Oregistrerad
  • 2002-09-23 22:43

6000-6500 är de verkligen inte värda. Det är mycket pengar för en sådan gammal dator tycker jag, som dessutom är begagnad. Du får ju en ny iMac för under 10000 med full garanti.

En 500SE är inte värd mer än 4000 begagnad, tycker jag. Du lär kunna hitta vad du söker om du håller ögonen öppna.

Kolla efter demoex i butiker istället. Har sett en 600MHz CDRW Snow gå för under 4000. Och då är den ändå inte konsumentanvänd.

Macar har ett klart övervärderat andrahandsvärde. Att det finns folk som köper till dessa priser är otroligt tycker jag.

[ 23 September 2002, 22:47: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-23 23:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Kolla efter demoex i butiker istället. Har sett en 600MHz CDRW Snow gå för under 4000. Och då är den ändå inte konsumentanvänd.

Vågar man fråga var du såg 600:an för 4 papp?
Det låter ju lite som en dröm

• Oregistrerad
  • 2002-09-24 13:22

DV maskinerna har ju en vga ut port bak... Finns det inte adaptrat till detta så man kan få ut bilden på en tv om man vill. Vet inte själv men det kanske går.

/Johan

Det finns ett sätt att få ut film... med hjälp av en vga->tv adapter... finns i dom flesta välorganiserade IT butiker.. bör kosta runt 800... använde själv en sådan till min Cube.

1
Bevaka tråden