Wlan hemma, vad köpa?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha snubblat på nätverkskabeln och nästan dödat min kära iBook har jag nu bestämt mig för att skaffa trådlöst nätverk hemma.

Eftersom jag har Bredbandsbolaget som IP så behöver jag egentligen ingen router, en ledig port till PC´n skulle dock vara bra.

3com, Dlink, Zyxel? Vilken modell rekommenderar ni?
Gärna under 2kkr.

• Oregistrerad
  • 2002-12-03 13:12

Jag håller precis på att snegla på samma sak, och lutar åt D-Links nya AirPlus, som ger 22 Mbps.

Om man som du kör Bredbandsbolaget läste jag någonstans att den vanliga 11 Mbps 802.11b inte skulle lyckas utvinna hela farten i jacket vilket AirPlus skulle göra (hur ekvationen går ihop vet jag dock inte, eftersom Bredbandsbolaget väl har 10 Mbps i väggen...)

För min del gäller det dock att få en bärbar PC trådlös medan jag fortfarande kan ha Cuben med kabel. En Dlink router + ett PCMCIA kort blir 2700 inkl moms på inWarehouse.

/J

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goka:
Jag håller precis på att snegla på samma sak, och lutar åt D-Links nya AirPlus, som ger 22 Mbps.

Observera att du aldrig får 22 Mbps i praktiken. I trådlösa nät gäller att man får långt under den teoretiska toppnivån, för trafiken blir aldrig optimal, det är alltid störningar och annat. Jag läste någonstans att man med 54 Mbps (802.11a) får i praktiken 12 Mbps, och det var ett bra resultat.

802.11a har dock exceptionellt dålig prestanda.

En representant från D-Link Sverige presenterade nyligen nya 22 Mbps AirPlus och medgav när frågad att det är 14 Mbps som gäller i praktiken. Å andra sidan ger AirPort inte 11, utan närmare 7-8. Så resultatet blir dubbelt så snabbt i slutändan (om man uppgraderar till AirPlus).

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-03 18:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
802.11a har dock exceptionellt dålig prestanda.

En representant från D-Link Sverige presenterade nyligen nya 22 Mbps AirPlus och medgav när frågad att det är 14 Mbps som gäller i praktiken. Å andra sidan ger AirPort inte 11, utan närmare 7-8. Så resultatet blir dubbelt så snabbt i slutändan (om man uppgraderar till AirPlus).

Finns det verkligen kort som funkar med macen för AirPlus då? Enligt D-Links pc-korts specifikationer så funkar det bara med Win... Eller finns det någon annan leverantör?

/arvid

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-02-05 21:53

bump

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-06 03:05

Nu, såhär efter lanseringen av Airport Extreme, är det givna svaret på fråga just de ny Airport stationerna tillsammans med ett 802.11g pc-kort till datorn(eller ett mini-pci-kort om man nu har en ny och fin mac)

De nya Airport stationerna är mycket prisvärda och definitivt något jag skulle satsa på om jag inte redan hade trådlöst hemma. Jag funderar t o m på att skaffa en ny airport förutom den basstation jag redan har.

En väldans vettig grej är ju USB-skrivardelaren. Det enda problemet är att det bara fungerar i OS X...

/arvid

Buffalo Technology säljer 54mbit/s 802.11g basstationer för runt 2000 kronor. Jag har inte sett något billigare än så länge.

• Avstängd
  • 2003-02-07 14:22

Har själv 802.11b från Belkin och jag är mcyket nöjd, förvisso "bara" två uppkopplade datorer men inga problem what-so-ever ännu

Så skönt o slippa släpa med sig den jävla kabeln om man vill lalla runt med laptopen

Trots att det är PC-tillbehör så fungerar AccessPointen till allt 802.11b så

Litet test av Blekins WLAN-produkter finnes här:
http://www.gibtech.net/view.php?aid=182

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-02-07 18:58
Citat:

citera: Buffalo Technology säljer 54mbit/s 802.11g basstationer för runt 2000 kronor. Jag har inte sett något billigare än så länge.

Kan du slänga ut en länk till ngn återförsäljare?

• Medlem
  • 2003-02-07 21:09

Hm ... Airport Extreme har lnserats och priserna är helt acceptabla nu.
Jag kommer definitivt att beställa en sådan. Man vill ju inte förfula hemmet med d-link, netgear eller liknande.

1
Bevaka tråden