Snälla, köptips ang. PowerBook G4 snabbt!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-21 09:57

Funderar på att köpa en PowerBook G4 Titan 800Mhz för att ha den som enda dator (+en extern skärm).
Jag sysslar mycket med 3D och grafik och undrar om priset - begagnad för 29000:- - motiverar ett köp.
Ni som har bärbara, är en mobil dator och livsstil värd dessa pengar?

• Oregistrerad
  • 2002-09-21 10:00

(forts.)
...för det står mellan en sådan och en Dual 1Ghz PowerMac. Köper jag en sådan kan jag ju inte leva en rock-n-roll-lifestyle, men å andra sidan får jag nästan dubbel prestanda jämfört med en bärbar...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-21 10:26

3D och grafik tar ju ganska mycket kraft så skulle nog ta en G4 DP 1Ghz (som jag) ...men vill du absolut kunna bära me dig så...(och ha en tyst dator)
för då ska du inte PowerMac

• Oregistrerad
  • 2002-09-21 10:30

Ja ok, vad anser du om priset då? 29000:-, är apparaten värd så mycket, eller är det på gränsen?

Priset är väl sisådär...

Dom finns ju nya för 32.500 + moms...
Men visst, 29.000 är ett OK pris tycker jag, inte billigt, inte dyrt...

Jag precis varit i samma sits som du (såg också annonsen på TiBooken...) och hade mina funderingar kring stationär burk VS bärbar dator...

Detta är vad jag kom fram till...

Fördelar med en stationär dator:
Den är snabbare och har PCI platser för ljudkort (i ditt fall grafik kort).
Man kan stoppa in mera ram och mer disk utan större problem.
Den kommer inte att gå sönder eftersom den alltid står still i studion...

Nackdelar med en stationär dator:
Den låter MYCKET !!!
Den är inte bärbar...

Bärbar dator...
Fördelar:
Den är faktiskt snabb...
Den är just precis bärbar, man har alltid jobbet med sig...
Man kan köpa allt man vill ha idag och koppla in via USB eller FireWire.
Den är TYST !!! Då menar jag verkligen tyst, alltså...
Den har dubblering av skärmar så att man kan ha paletter och sånt på den lilla 15"aren och köra stort i en 21"are.

Nackdelar:
Den är inte lika snabb som en stationär dator.
Den kommer att åka med överallt och chansen är stor att den får en del stryk och kanske till och med pajar.
Alla tillbehör som heter USB och FireWire är dyrare än sakerna som är till en stationär dator.
Man kan bara ha 1 Gb ram i den.
Grafik kortet har bara 32 Mb.
Man behöver ändå ett fullsize tangentbord + mus till den.

Miitt val blev att behålla min stationära dator och införskaffa en liten iBook som kompletterande "åka med på stan" dator...
Om jag blir av med min iBook så tappar jag liksom inte hela min studio och allt mitt jobb...

Smidig lösning för dig också, eftersom du då kan åka till kunder, presentera material och idéer för dom och inte behöva röra din stationära burk från jobbet...

Jag tror inte priset skiljer sig så ruskigt mycket mellan en TiBook med tillbehör VS en stationär med tillbehör + en iBook, så ta en funderare...

• Oregistrerad
  • 2002-09-21 17:46

Tja, det blev TiBooken valet föll på, vid omkring elvasnåret i morse.

Det där med skyddsväska anser jag nu vara en springande nästa punkt. Kan någon rekommendera något som passar en TiBook?
För mig skulle en omslutande, mjuk portfölj duga fint. Då kan maskinen utan risk guppa med mig och min Haglöfs Tight.

Hos Apple Store kan du bl.a. köpa följande väskor till PowerBook;

Men ta en titt hos CaseLogic, de har ett stort utbud av väskor för bärbara datorer.

/M

• Oregistrerad
  • 2002-09-21 18:17

Jättetack och bock!

1
Bevaka tråden