Prisförslag på bärtbart

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena moss,
tacksam för prisförslag på följande:

1. Titan PB, 400 (standard, 10Gb/196Mb kan jag tänka mig)

2. iBook 500 - dual USB (10Gb/128Mb)

Och desutom, är det ett uppköp att byta ut 2:an mot 1:an för att snabba upp Mac OS X? (Mer minne behövs naturligvis i båda.)

/niklas

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-29 19:29

PBG4 10-11.000:-

iBooken, beror helt på vilken drive som sitter i, med bara CD-ROM, 8.000:-

Lurigt med X-prestanda, det mesta är ju bättre på PBn men kompenserar det för processorhastigheten? G4-processor vinner du inte mkt på vid vanligt arbete, men den kör nog X bättre med rejält med minne.

Tack för ett sakligt svar.
Fler kommentarer välkomnas.

/n

Jag skulle också tro på ca 8000 för iBook. Dock tror jag en G4 powerbook har ett marknadsvärde som är högre än 11000. Jag gissar att man kan få ut 13-14000 för den. Det tycker jag personligen är för stor skillnad mellan iBook och PowerBook med tanke på prestanda inte skiljer sig så mycket. Men, min personliga uppfattning och marknadens uppfattning är inte samma sak.

Jag tror inte riktigt på 8000 för iBooken
en ny 700 MHz 128/20 kan man få för 9300.- (exmoms)

Det högsta priset på begagnatmarknaden får man av privatpersoner. För dom kan inte dra av momsen. 8000 inklusive moms skall jämföras med den billigaste iBook för 12000. Det spelar ingen roll att vissa företag tycker att en vara är för dyr och avstår från att köpa om det finns andra som faktiskt vill betala 8000.

Marknadsvärdet på en iBook är inte ett medianvärde av vad 100 potentiella köpare av iBook är beredda att betala. Marknadsvärdet är lika mycket som den som är beredd att betala mest pröjsar.

Jag kan inte svära på att det sanna marknadsvärdet på en iBook är 8000, men min poäng är att det inte motbevisas av att det är en dyr dator för någon (som kan göra momsavdrag).

[ 30 November 2002, 11:29: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Håller med ACE. Sannolikheten att ett momsbefriat företag är intresserat av min iBook ter sig som minimal.

Jag tror knappast att företag köper begagnat överhuvudtaget. (Tror inte ens att företag längre får dra av momsen om de köper av privatpersoner.) Jag skrev bara det pris jag hittade och det var ex moms. (9296:-)
Och jag tycker att 8000 i mina öron låter lite mycket, eftersom en ny har 200MHz mer att åka med, har dubbelt så stor HD, Betydligt kraftfullare grafikkort. Dubbelt så mycket level 2 cache. 100MHZ system buss mot 66MHz. Sedan är det ju alltid lite speciellt med en ny maskin. Men det är nog inte alls otroligt att man kan få det. Jag skulle iallafall inte ge 8000.- 7, kanske 7500.-

Däremot skulle jag nog kunna tänka mig att anonsera ut en för 8000.- för att ha en liten prutmån om någon är intresserad.

För några månader sedan träffade jag en kille som ville ha 12000.- för sin 160c, det var nästan skrattretande och jag trodde att han skämtade men han var inne på att den var så dyr när han köpte den för några år sedan.

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-30 19:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Dock tror jag en G4 powerbook har ett marknadsvärde som är högre än 11000. Jag gissar att man kan få ut 13-14000 för den.

Jepp, du har nog rätt man får nog lite mer än 11000. Mitt pris speglar nog mer min personliga uppfattning om PBG4 rev A. Jag skulle inte rekommendera den modellen överhuvudtaget, tycker den har rätt trista spec. Vad tror ni andra?

Tilläggsfråga:
Jag skall sälja min Powerbook G3 (Firewire) när jag kommer hem i jul. Jag har ganska god ide om hur mycket jag vill ha för den, men det skulle vara kul att veta vad ni andra tycker.

Spec.
500MHz 384RAM/12GB HD
-Airportkort, extra batteri, extra laddare.
-Felfri
9000:-

[ 30 November 2002, 19:08: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Du har 100MHz systembus och DVD i din Pismo. Och PC-Card. Samtidigt är din burk antagligen 18 månader äldre, och dina två batterier kanske bara ger lika mycket som ett iBook-batteri. iBooken är väl ca 20% lättare också.

Hmm.. Dual USB iBook har bara 66MHz bus. Med ett par glas vin i kroppen kanske jag skall revidera vad jag tror man får för respektive burk.

500MHz iBook ca 7500.
500MHz Pismo ca 8000.

Prisgissningar på det här sättet är sannerligen ingen exakt vetenskap.

Citat:

quote:Prisgissningar på det här sättet är sannerligen ingen exakt vetenskap.

Men intressant...

Citat:

quote:...en kille som ville ha 12000.- för sin 160c.

... och underhållande.

Edit: stavning

[ 03 December 2002, 19:36: Meddelandet ändrat av: [ill nill] ]

1
Bevaka tråden