Varför är Apple Store så kassa?!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-27 20:06

Jag beställde en Powerbook G4 i dagarna och "gick" först till Apple Store mycket på grund av deras (avslutade) kampanj om dubbelt så mycket minne för 375kr. Dom gnatade först om rabatten för att dom avlslutat kampanjen trots att den skulle gälla tills den 6e Januari. Efter lite tjat gav dom däremot med sig. Det var när det var dags att komma överens om hur jag skulle betala som det började bli riktigt kasst.

De betalningsmetoder som Apple Store erbjuder är kreditkort, postgiroinbetalning och någon skum typ av faktura som man måste betala innan dom ens aktiverar orden.
Kreditkort som vid första påseendet verkar vara den bästa betalningslösningen spricker vad gäller hur mycket pengar det handlar om. En kreditgräns på över 40 000 har i alla fall inte jag på mitt kreditkort...
Postgiroinbetalning i sin tur har den stora nackdelen att man måste lägga ut pengarna i förväg, innan ordern över huvudtaget akriverats. Detta gör att det i mitt fall att det dröjer mer än en månad mellan att jag betalat och att jag får det jag betalat för.
Detsamma gäller dessa speciella fakturor.

Så det är jag som skall bära alla risker och obekvämheter när jag köper en dator för 40 000 av dom? Varför ska jag lita mer på dom än vad dom gör på mig? Det är arrogant av dom tycker jag. Varför kan inte Apple Store erbjuda faktureringsmöjligheter, eller postförskott?

När jag frågar varför dom inte erbjuder fakturering eller postförskott säger de att det är för att folk "ofta beställer saker på fyllan som de sen inte vill betala för"!
Kan det verkligen stämma?? Händer det verkligen??
En annan anledning som han tar upp är att de inte har någon inkasseringsmöjligheter i Sverige och att de är helt baserade på Irland.

Resultatet blev att jag istället vände mig till Macoteket där jag får faktura när jag fått prylen jag beställt. Precis som det ska vara. Faktum är att det faktiskt inte blev så mycket dyrare trots Apples rabatter...

Jag kommer aldrig mer försöka handla hos Apple Store.

/arvid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-27 20:51

Gör som jag, sätt in pengarna på ditt VISA och betala med det, behöver man ingen kreditgräns för...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Varför ska jag lita mer på dom än vad dom gör på mig?

Pengarna ska sättas in på något skumt konto i Holland - det är inte ens Apple som står som betalningsmottagare. Senast jag handlade fick jag faxa postkvittot för att få Apple Store att behandla min order.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Varför kan inte Apple Store erbjuda faktureringsmöjligheter, eller postförskott?

Därför att dom inte är intresserade av att sälja datorer...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jb:
Gör som jag, sätt in pengarna på ditt VISA och betala med det, behöver man ingen kreditgräns för...

Det gjorde jag - det gick dom inte på, trots två försök.

Varför stödja AppleStore när vi kan handal från lokala återförsäljare som kan leverera datorerna samma dag om vi så önskar?

Min erfarenher är också att AppleStore inte är speciellt intresserade av att sälja datorer, jag vänder mig mycket hellre till en lokal Apple-återförsäljare.

/M

Det förvånar mig att läsa era inlägg om AppleStore.
Speciellt att "de inte verkar vilja sälja datorer".

Jag har haft god kontakt med AppleStore och alltid fått mina grejor bums. Dock kan jag tillägga det viktiga i det hela att jag alltid betalat med VISA och skrivit ned leveransadress innom USA, eftersom min sambo åker fram och tillbaka 2 ggr./år hem till sina föräldrar som bor i Boston.

Men jag vet att det finns andra fall där både leverans, reparation och support varit föremål för klagomål.

Kan det ligga något i det faktum att Apple trots allt är inriktad på sin hemmamarknad mer än Europa och därmed rullar det inte på som det skall i en del fall.
I värsta fall får kunden utstå nonchalans från Apples försäljare/support?

Jag vet inte, bara en fundering.

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-28 08:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MacPrat.nu:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jb:

Det gjorde jag - det gick dom inte på, trots två försök.

Du måste ringa VISA/din bank och be dem tillfälligt höja maxtaket. Det gjorde jag när kortet gnällde att jag shoppat/tagit ut för mkt (trots att jag hade pengar innestående). Sen gick det att betala utan problem.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Du måste ringa VISA/din bank och be dem tillfälligt höja maxtaket. Det gjorde jag när kortet gnällde att jag shoppat/tagit ut för mkt (trots att jag hade pengar innestående). Sen gick det att betala utan problem.

Precis! Jag hade samma problem. Kunde inte begripa varför Apple misslyckades med att plocka 49000:- från mitt kort trots att jag precis hade fört över pengarna till det kontot. De bad mig kontakta min bank, vilket jag gjorde, och det visade sig att man inte fick handla för mer än 50000:- per 30-dagarsperiod. S|E|B fixade det direkt när jag ringde dem, så efter att jag hade legitimerat mig med hjälp av datorbankens engångskoder höjde banken mitt tak till det dubbla under två veckor.

Att sedan Apple drog pengarna när prylarna lämnade fabriken och inte när jag fick hem dem två veckor senare är det väl inte mycket att göra åt. Hur man än försöker måste man nog ändå ligga ute med pengar en tid...

/Göran

Jag kan också hålla med om att Apple Store har lite speciella betalningsrutiner, men istället för att lägga energi på att bli upprörd kan man ju välja att stödja en svensk återförsäljare istället.

Vad gäller erbjudandet som skulle gälla till 6 januari så står det faktiskt i villkoren för det att Apple har rätt att avsluta det tidigare, det stod om detta i någon annan tråd nyligt.

Dessa något komplicerade betalningsrutiner ligger säkert som grund till att Apple Store Sverige endast står för 1,5% av den totala försäljningen [i Sverige].

Vi är oxå ofta drabbade av det välkända fenomenet "fulla kunder" som ringer...

Jag måste säga att det var bland det roligaste jag hört, helt i klass med Data Prince VDs härliga uttalanden om att kunder som anmält dem till ARN är spioner osv...

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-28 14:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Jag måste säga att det var bland det roligaste jag hört, helt i klass med Data Prince VDs härliga uttalanden om att kunder som anmält dem till ARN är spioner osv...

Det är ju för att hans kunder har "Dålig moral som en svensk."

1
Bevaka tråden