Laserskrivare m/mindre

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-07 18:56

Jag vill köpa en laserskrivare modell mindre. Har kollat lite på Oki och Brother. Vad finns det för grejor i den lägre prisklassen? HP har inget lämpligt verkar det som. Det är bra om den har inbyggd skrivarserver och liknande nätverksfunktioner. Någon där ute som har björnkoll?

[ 07. februari 2003, 20:30: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag skaffade mig en Brother HL-1870n för ett par dagar sen och är supernöjd. Den klarar allsköns typer av anslutningar och nätverksprotokoll (inkl. Appletalk), är snabb och ger klockrena utskrifter från alla typer av program under OSX 10.2

Vet inte hur mycket du har tänkt att betala, men Brothern som jag köpte är definitivt ett kap om man har 7000 pix att hosta upp...

Jag kikade också på Oki´s skrivare men tyckte inte att dom var lika prisvärda som Brother. Dessutom kör dom med sin egen sk. "LED" teknik som för mig är helt okänd så jag skippade Oki ganska fort.

En annan Brotherskrivare som jag kan rekommendera är HL-1470n som även den är mycket prisvärd. Dock så är den inte alls lika snabb som 1870 samt att den saknar en hel del bra funktioner, men om man inte är som jag (snobbigt kräsen) så duger den alldeles utmärkt.

Letar du efter skrivare för under 4000kr så blir det svårare med både utbud och kvalitet. Jag rullade runt i printerträsket ett gäng veckor innan jag valde att hosta upp lite mer stålar och satsa på en ordentlig skrivare, istället för något som kanske bara skulle hålla ett 1-2 år.

Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-16 21:15

OK, jag står i valet och kvalet. Är det någon som har något att tillägga innan jag slår till på en Oki eller Brother?

Jag kan bara tillägga att eftersom Per var osäker på OKI och dess LED-teknik så är den helt okej. Jag hade en OKI 4m för ett tag sedan, men den lyckades jag aldrig köra med adapter på USB så den åkte ut. Motsvarande modell idag är väl 8an. Den har dock inte PostScript så om du monterar en EPS i t ex Pagemaker så får du en skärmvisningsbild på pappret vilket inte är så bra. Dom kanske har löst det nu, vad vet jag...

Har inte InDesign en lösning för bläckstråle, någon slags rip som fixar det problemet? Kanske går även på OKI.

Men för snabba fina textutskrifter är den riktigt bra för det priset.

OKI´s 14-serie är mycket bra.

Vi har en Brother HL-1270N på kontoret och den har tjänat oss väl för det mesta. Vi byggde tidigt ut minnet på den vilket hjälpte mot en del strul. InDesign får ibland fel vi utskrift, brukar lösa det genom att gå via PDF så fungerar det.

När min far skulle köpa skrivare nyss så stod det mellan några modeller, men det slutade med att han la till någon tusenlapp och köpte Brother HL-1470N och det tror jag var ett bra val, nätverksfunktion är himla smidigt om det är mer än en dator som ska skriva ut på den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-16 22:21

Kör själv OKI 8w Lite och är mycket nöjd. Men allt beror på vad man behöver, den klarar t. ex. inte av Postscript. Den är billig, och den är knäpptyst när man inte skriver ut. Ett problem har jag haft med den, och det är att den inte klarar av att mata fram grövre papper.

Nu längtar jag bara efter en Airport basstation med USB. skrivarutgång.

Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-16 22:41

Tackar för alla svar - mycket bra! Här är ett litet förtydligande:

Det ska vara en svartvit laser. Färg behövs inte. Skrivaren behöver inte vara grymt snabb eller ha extrema prestanda på något sätt, bara den funkar bra och är pålitlig.

Den ska vara liten, helst snyggt designad och inte alltför dyr.

Men nätverksfunktioner (inbyggd skrivarserver) är viktigt. Jag vill koppla in den i routern och sedan använda den med tre datorer via TCP/IP.

Vilken skrivare (tillverkare och modellnummer) är bästa köp?

Den som hjälper mig kommer att bli belönad på något sätt...

[ 16. februari 2003, 22:48: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Studsa till på en Brother HL-1470N. Är ganska säker på att du kommer att bli nöjd med den om nätverk är prioriterat.
Den vinner dock inga skönhetspriser men är ruskigt kompatibel med både OSX och Windows på alla det sätt och vis.

Se bara till att trycka i lite mer minne. Dom 8MB som den levereras med kan få den att lätt sätta i halsen om du har tre maskiner som skall köra på den.

Ha en ruskigt bra dag!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 09:16

Tackar. Ska titta närmare på den.

Citat:

citera: Den vinner dock inga skönhetspriser.

Men varför måste allt från Windows-världen vara så fult? HP och Dell till exempel bygger världens fulaste datorer. Vaför måste fulheten och smaklösheten breda ut sig. Varför, varför, varför?

Du får väl ställa den på ett undanskymt ställe... Men ärligt talat tycker jag inte Brotherskrivaren är så farligt ful, den ser ut som en typisk skrivare helt enkelt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Du får väl ställa den på ett undanskymt ställe... Men ärligt talat tycker jag inte Brotherskrivaren är så farligt ful, den ser ut som en typisk skrivare helt enkelt.

Håller med...ful är den inte men personligen tycker jag att formfaktorn som t.ex HP´s laserjet 1200 har ser ganska mycket trevligare ut, men som sagt...en skrivare är en skrivare är en skrivare...allt är en smaksak, eller kanske inte ens det när det gäller skrivare. Man ställer den i ett hörn nånstans och så står den där bara. Det är inte så att man sitter och stirrar på den hela dagarna som man gör med sin kära Mac..

Nåväl..lycka till med skrivaren mondo och god jul!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 12:23
Citat:

citera: och god jul!

Det där sista förstår jag inte. Har du kvar min gubbe med tomteluva i cachen kanske? Tryck på Skift-Apple-R.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 13:33

OKI 14i/n har funkat 100% problemfritt i 1,5 år nu.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

citera: och god jul!

Det där sista förstår jag inte. Har du kvar min gubbe med tomteluva i cachen kanske? Tryck på Skift-Apple-R.

njä..kände bara för att säga det...ifall jag skulle missa nästa jul eller nåt sånt..

1
Bevaka tråden