Bläckstråle skrivare

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var och inhandlade lite väl förhastat en Lexmark Z25 idag. Den var billig. Och omdömena var otroligt bra, både bland recensenter och användare. Bra drivrutiner till OS X.

Men sen, när jag kommer hem med allt, då råkar jag titta på vad priserna för färgpatronerna kostar.

Dom kostade mer än skrivaren! Runt 800-900 kr ligger dom på. Och dom tar tydligen slut väldigt snabbt att bedöma av folk på IDG.

Lät hela paketet stå i hallen, oöppnat. Skall tillbaka till OnOff och lämna tilbaka skräpet.

Så, jag har tittat lite på Epson Stylus Color 42UX. Har haft bra erfarenheter av Stylus Color 40 på Windows. Men 42UX så hittar jag inga priser på färgpatroner någonstans. Kollade på Claes Ohlsons webb, men där fann den inte ens med (varken kopior eller orginal) Och hur är det med drivrutiner till OS X?

Det jag vill ha är en skrivare som kan skriva ut bilder med hyfsat bra kvalité på fotopapper (vilket gick på Stylus 40, förvånadsvärt nog) och inte kostar multum när det kommer till färgpatroner.

Tips? Andra skrivare? (som fungerar BRA med OS X)
Prisnivån får vara högst 900kr.

Vill gärna gå och handla den direkt i butik.

[ 07. februari 2003, 18:50: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Öhm, kan du inte använda såna där märkeslösa-patroner som man kan köpa här och där? Det borde väl finnas för Lexmark precis som det finns till Epson och andra.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Öhm, kan du inte använda såna där märkeslösa-patroner som man kan köpa här och där? Det borde väl finnas för Lexmark precis som det finns till Epson och andra.

Nops, det finns refill. Men dom kostar runt 400-500 kr exlusive frakt. Och jag hittar inga noname för Epson 42UX än sålänge.

[ 07. februari 2003, 19:21: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Just Lexmark är ökända för att vara svindyra i drift, det är i alla fall vad jag hört.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Är det inte så nuförtiden att det är så mycket elektronik i färgpatronerna att tillverkarna kan spärra piratpatroner?

Adrian. Ja, det stämmer. Iallafall vissa tillverkare har ett ID-Chip på sina färgpatroner. Även om jag har sett noname patroner med just sådana chip.

Men över till mitt problem. Jag har 900 kr. Jag vill ha en färgskrivare pronto.

Vad skall jag göra?

Tidigare i januari så hade El-Giganten ett riktigt bra pris på en Epson-skrivare, den kostade 1000 kr mot normala 2000 kr. Just nu kommer jag inte ihåg modellnamnet, men jag grämde mig mycket över att den var slut när jag kom dit.

Jag rekommenderar att du köper en Canon S820 som säljs ut just nu på Dustin för 1600 pix plus moms. Den har betydligt billigare patroner ca 100 plus moms per patron. Det är en foto skrivare så den har 6 färgersbläck. Man kan byta ut varje patron för sig och den skriver riktigt snyggt.

funkgerar med OS X också!

Läs igen. Budgeten är 900 kr.

Lycka till då.... :rolleyes:

Ska till Sekvencia och inhandla en Epson Stylus 42UX. Ger utmärkt kvalité på fotoutskrifter. Rätt så sjukt med tanke på priset. Till och med min pappa som är tryckare blev förvånad.

Fast å andra sidan ska jag ha den mest till för skriva ut text för skolan.

Riktiga kvalités jobb lämnar jag till Krokodilen.

Men igen. Hur i h-vte kan färgpatroner kosta 800kr? Det är ju tameattan sinnesjukt.

Lexmark är ett märke som man skall hålla sig undan. Stackars tjej som var i kön innan mig. Hon köpte en likadan.. Hoppas hon också lade märke till den riktiga priskostnaden sent omsider..

• Oregistrerad
  • 2003-02-08 10:30

Inget fel på Lexmark tycker jag. Patronerna är typ hundralappen dyrare än Epsons. Å andra sidan innehåller de flesta av deras patroner mer bläck samt innehåller ett nytt färskt skrivarhuvud. Dessutom har Lexmark utbytesgaranti på plats på samtliga konsumentprodukter, det kan inte många matcha.

Canon blir knappast billigare per utskriven sida. Patronerna innehåller väldigt lite bläck. Ett lätt sätt att vilseleda konsumenterna att tro att de har billigare patroner.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Inget fel på Lexmark tycker jag. Patronerna är typ hundralappen dyrare än Epsons. Å andra sidan innehåller de flesta av deras patroner mer bläck samt innehåller ett nytt färskt skrivarhuvud. Dessutom har Lexmark utbytesgaranti på plats på samtliga konsumentprodukter, det kan inte många matcha.

Canon blir knappast billigare per utskriven sida. Patronerna innehåller väldigt lite bläck. Ett lätt sätt att vilseleda konsumenterna att tro att de har billigare patroner.

Öh, jasså. Varför kostar det då mig ca 700-800 kronor för patroner till z25? Och 150kr för Epson c42?

Jag vet, det är bra kvalité. Men det är ju sjukt dyrt i drift. Canon och Lexmarks patroner innehåller ju väldigt lite färg. Nu talar jag om dom billigare modellerna. Det kanske är annorlunda när vi talar om prisklassen 2500 uppåt.

[ 08. februari 2003, 11:12: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jen$:

Jag referar till ett tidigare test i Macworld, Canon var bland det billigaste/sida enligt testet. Du kan alltid kolla upp det på http://www.tomshardware.com/ där kan man se hur dt ligger till. Sen så är det givetvis skillnader mellan modeller.

Har själv inga som helst positiva erfarenheter av Lexmark. De är enligt mig lite för dyra på bläcket. Visst får man nytt skrivarhuvud men hur viktigt är det om man inte skrivit ut så många sidor och bläcket tagit slut? Mera bläck än vad?

Dessutom går det att byta ut huvuderna på Canon S820 om man tycker att det ser "sämre" efter ett tags användande...

Så länge man e nöjd med den skrivare man köpt, fine with me!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Tidigare i januari så hade El-Giganten ett riktigt bra pris på en Epson-skrivare, den kostade 1000 kr mot normala 2000 kr. Just nu kommer jag inte ihåg modellnamnet, men jag grämde mig mycket över att den var slut när jag kom dit.

Ah f@n!, är priset för bra är den alltid slut när du kommer dit!
- Men vi har en annan mumbojumboskrivare här som du kan få för en 500:- mer, jäääätttee bra é den!

Rätt ofta sitter det små patroner i dom lite billigare skrivarna = dyrare drift.
Tycker själv inte om Epson med tanke på risken för igensatta skrivarhuvuden = släng skrivaren. Kör på HP 6122 och är nöjd.(snabb som få och dubbelsidig utskrift)

[ 08. februari 2003, 15:48: Meddelandet ändrat av: Mac Bettan ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-08 16:43

Köp inte billiga skrivare. Mekaniken i min Epson SC 740 pajade - och då hade jag verkligen varit rädd om den. Ska köpa nytt. Men vad? Laser?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Köp inte billiga skrivare. Mekaniken i min Epson SC 740 pajade - och då hade jag verkligen varit rädd om den. Ska köpa nytt. Men vad? Laser?

Kan hålla med om att billiga skrivare inte kanske är så prisvärda. Har haft ett antal skrivare i mellan-dyrprisklass (bläckstråle) och måste säga att dom går som regel ganska hyfsat för soho-bruk. Har en hp (3000:-variant) som står och går så det visslar om det. Lägger man 2000-5000:- pix bör man få en bra skrivare.

Ja, selektiv läsning har man hört talas om. Men att det var så utbrett på 99mac.com, ja det visste jag inte.

Blir lätt trött på sådana kommentarer som ovanstående. Hej, jag har inte 3000-4000 kronor till en skrivare. Det framgår 2 gånger att budgeten är 900 kr.

Lägg till några tusen och köp en 1.4x2 GHZ PMG4 istället för en iMac. iMac går ju inte att uppgradera. Typ så låter det nästan.

Dessutom så har jag köpt "budget" skrivare till andra. Och ingen har än så länge klagat.

Det ju klart som korvspad att en skrivare i 4000krs klassen är bättre än en som kostar 800kr. Men det var ju absolut inte det som var frågeställningen.

Basta.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Ja, selektiv läsning har man hört talas om. Men att det var så utbrett på 99mac.com, ja det visste jag inte.

Blir lätt trött på sådana kommentarer som ovanstående. Hej, jag har inte 3000-4000 kronor till en skrivare. Det framgår 2 gånger att budgeten är 900 kr.

Lägg till några tusen och köp en 1.4x2 GHZ PMG4 istället för en iMac. iMac går ju inte att uppgradera. Typ så låter det nästan.

Dessutom så har jag köpt "budget" skrivare till andra. Och ingen har än så länge klagat.

Det ju klart som korvspad att en skrivare i 4000krs klassen är bättre än en som kostar 800kr. Men det var ju absolut inte det som var frågeställningen.

Basta.

Vi har fattat! Men andra kanske inte haft samma positiva erfarenheter av billiga skrivare som dig!

Basta!

[ 08. februari 2003, 20:25: Meddelandet ändrat av: screwpull ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: screwpull:

Citat:

Basta.

Vi har fattat! Men andra kanske inte haft samma positiva erfarenheter av billiga skrivare som dig!

Basta!

Starta en ny tråd då.

Citat:

Citat:

Citat:

Basta.

Basta!

Starta en ny tråd då.

Du verkar riktigt grinig, inte ätit din gröt eller? Tror/Kan du kan få en skrivare för 900 spänn med patroner som kostar 100 spänn st så önskar jag dig lycka till men skärp dig en aning va!

Folk försöker vara hjälpsamma och får du inget svar på din fråga eller rätt råd så behöver du inte svara så spydigt..

Have a nice day!

Citat:

Basta.

Ursäkta ett råd i all välmening.
Nu är det så att om tittar på kostnaden för en bläckstråleskrivare för hemmabruk är inköpskostnaden för själva skrivaren väldigt låg i förhållande till driftskostnaden. Använder man en skrivare väldigt lite kan det var okej att köpa en "billig" skrivare. Titta på vad patronerna kostar och hur mycket de rymmer, betydligt viktigare än om skrivaren kostar 900:- eller 2000:- i inköp. Din 900:- skrivare kan snabbt bli ganska dyr.
Minns när hp 610 fanns, en då "billig" skrivare. La man till några hundra lappar fick man istället en hp 8xx,och jösses vad många korkar som köpte 610. Bläckpatronerna till dessa två skrivare kostar lika mycket men 8xx patronen är dubbelt så stor, mao du har tjänat in prisskillnaden efter ett patronbyte!
Att man dessutom får en bättre skrivare gör ju inte ont.
Men du som har köpt skrivare till andra vet väl vad du skall köpa...

• Medlem
  • 2003-02-11 11:08

Jag har bara haft två skrivare i egen ägo, dels en äldre, billig Epson och nu en HP 1220c. HP:n har jag haft i ett och ett halvt år, utan att behöva byta patroner. Epsonskrivaren behövde få sina patroner utbytta ungefär var tredje månad.

Eftersom jag inte har stenkoll på hur mycket jag skriver ut nu, eller hur mycket jag skrev ut då, så blir det ingen rättvis jämförelse, men det är stor skillnad.

Det finns ju refill-kit till de flesta skrivare, om du varannan gång kör refill och varannan gång byter huvud, så får man ju ned kostnaden för bläcket rejält.

Shit, att folk inte kan läsa här..

Jag har inte mer pengar. Och i och med det kunde jag inte köpa någon dyrare skrivare, även om dom är billigare i drift.

Färgpatronerna kostade sammanlagt 220 kr. Vilket inte är så farligt.

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Basta.

Basta!

Starta en ny tråd då.

Du verkar riktigt grinig, inte ätit din gröt eller? Tror/Kan du kan få en skrivare för 900 spänn med patroner som kostar 100 spänn st så önskar jag dig lycka till men skärp dig en aning va!

Folk försöker vara hjälpsamma och får du inget svar på din fråga eller rätt råd så behöver du inte svara så spydigt..

Have a nice day!

Hjälpsamma? Vart då? Vem har sagt att jag ska ha färgpatroner för 100kr?
Den jag köpte kostade färgpatronerna 220 kr sammanlagt.

Sen ser jag inte hjälpsamheten i det ni skrev. Köp en dyrare skrivare var er hjälp. Trots att jag TVÅ gånger skrev vad min budget var. Övrigt se inlägget ovan.

Varav om du tycker billiga skrivare är skit, ja starta en annan tråd om det. För det är helt way offtopic.

Jag är trött på tendensen på 99mac.com med att folk inte kan hålla sig till sak, utan att sväva bort. Det är trist.

• Medlem
  • 2003-02-11 16:33

Det allra billigaste är att snylta utskrifter från någon annan.
Mitt tips om refill-kit gäller för övrigt även billigare skrivare.

Jag tycker att det kan vara bra att försöka utröna om en skrivares bläck räcker länge eller inte... Det kanske inte är intressant alls för dig?

Skrivare för under 900:- har jag bara sett på bild, så dem vet jag ingenting om. Jag ska vara tyst i den här frågan fortsättningsvis.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Det allra billigaste är att snylta utskrifter från någon annan.
Mitt tips om refill-kit gäller för övrigt även billigare skrivare.

Jag tycker att det kan vara bra att försöka utröna om en skrivares bläck räcker länge eller inte... Det kanske inte är intressant alls för dig?

Skrivare för under 900:- har jag bara sett på bild, så dem vet jag ingenting om. Jag ska vara tyst i den här frågan fortsättningsvis.

Som jag skriver 50 gånger i denna tråd. Jag har inte mer än 900 kr till en skrivare, sen om jag får en skrivare för 3000kr med gratis bläck spelar ingen roll.

Jag skulle hellre köpa en bättre dator än den jag har nu om jag hade pengar. Heck, jag skulle köpa ett kluster med 2x1.4 GHZ G4:or som jag skulle kunde komprimera film med, om jag hade pengarna.

Jag köpte en billig epsonskrivare till min morsa (som jag skrev om innan) och den har under ca 8 månader fungerat perfekt på allt. Bläcket är marginellt dyrare än andra skrivare i övre prisklassen om man slår ut det över tiden.

Det är inte till för att skriva ut provtryck, utan för att skriva ut skolarbeten ca 1 gång i veckan.

[ 11. februari 2003, 17:28: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

• Medlem
  • 2003-02-11 18:19

Är det såna här patroner du letade efter?

Epson STC C42
T036140 Original, svart 199.00

Epson STC C42
T0370040 Orginal, 3-färg 269.00
Taget från Kjell & Co:s webshop

Jag tycker att drivrutiner till Epsons skrivare generellt sätt är bra. Bättre än de jag har sett av tex Canon. Du kan väl ladda ner dem och titta på dem innan du köper skrivaren.

Du bör kolla ifall det sitter något chip i patronerna. Ifall det gör det minskar sannlikheten att det kommer göras några billiga piratpatroner. Eller så kommer det iaf troligen dröja längre innan de finns att köpa. Så var det när jag köpte min Epson SC 680 för 1,5 år sen (tror jag det var). Piratpatronerna började säljas i höst.

Epsonskrivare tenderar som någon skriver ovan att vara ganska törstiga på bläck. Man får köpa nya patroner ganska ofta. När det gäller utskriftskvalitet så tycker jag att de flesta moderna bläckståleskrivare ger helt ok resultat ifall man satsar på ett bra papper.

• Oregistrerad
  • 2003-02-11 20:40

HP DeskJet 3420
824:- på datorbutiken.com - inom budgeten

Bläckpatroner från inkclub.se
Svart 207:-
3-färg 242:-
Inte så farligt dyrt tycker jag. Nya frächa skrivarhuvuden vid varje byte.

Alla priser inkl.moms.
Kvaliteten och funktionen på denna budgetskrivare vet jag inget om, men min HP930c har tuggat på i ca 3år utan mankemang och denna skrivare är nog inte sämre.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Lundin:
HP DeskJet 3420
824:- på datorbutiken.com - inom budgeten

Då skall jag en sista gång trampa 900:-´s budgeten på tårna.
HP DeskJet 3420 är ett bra val om man vill ha en liten kompakt skrivare eller om man skriver ut väldigt lite.
Om så inte är fallet tänker man efter lite och käkar makaroner 1 dag och hostar upp en lax så att man får en HP DeskJet 3820 istället.

Svart patron livslängd/pris
HP 3420 220 sidor/207:-
HP 3820 603 sidor/302:- (246:-pirat)
Fram med miniräknaren...

Lovar härmed att lämna tråden

Vaddå 800 -900 kr för patroner till Lexmarken

kolla;
http://www.black-write.se/

Orginal;
svart 349
färg 379

inkl moms

Kan rekomondera Bläck & Write, köpt ca 300 patroner kompatibla till epson, samma skrivarhuvud, fungerat kanon!

PS
Det finns "nollställare" till chipspatroner, tror att dom kostar ca 5-600:-, sedan kan man köra med refill!
DS

F

[ 11. februari 2003, 23:13: Meddelandet ändrat av: Fröjdan ]

Bevaka tråden