120GB i en iMac DV SE

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-09-19 15:44

Jag funderar på att montera in en ny hårddisk i min iMac DV SE.

Valet och kvalet står mellan en "Samsung Spinpoint V60 120GB/IDE100 5400RPM" och en "Maxtor DiamondMax 540DX 120GB/IDE133".

Jag vet att dom nästan är identiska. Båda är 5400 varvs hårddiskar, rymmer 120GB, 2MB Cache. Gränssnittet skiljer lite (ATA100 och ATA133), men jag tror inte att det gör ngn skillnad.

Är det ngn som förklara fördelarna med den ena eller andra?

Kvalitet är viktigt, hastighet även det viktigt men inte lika mycket. Är det ngn märkarbar skillnad i hastighet och ljud?

Lars

• Oregistrerad
  • 2002-09-27 13:22

Vad kul, jag funderade på samma sak...nästan. Vad får man betala för dylika ? Den låga ljudnivån är viktig tycker jag. Min inbyggda 10 MB har börjat låta konstigt nu efter 2 år, tycker den borde hålla längre.
Hälsningar / Ingvar

Eftersom ditt moderkort inte är ett ATA 133 så spelar det ingen teater.
Skillnaden skulle kunna vara om den ena har större cache än den andra som tex somliga Western Digital

Varför inte 7200-varvs?

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-09-27 15:31

Jag sket i dom modellerna som finns uppräknade ovan. Köpte mig en WESTERN DIGITAL CAVIAR 120GB 7200RPM SPECIAL 8MB. Det är väl det snabbast men kan stoppa in i min iMac DV SE 400. Med 8MB Cache så borde den vara lite rappare oxå. Har dock inte sett några tester om det.

Då är det inte mycket mer man kan stoppa in i min dator över huvud taget. 512MB RAM och snart oxå 120GB så är det fullproppat. Ev så kanske man kan få in upp till 1GB RAM. Men det får vänta nu.

Lars

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: sinhu:
Vad får man betala för dylika ? Den låga ljudnivån är viktig tycker jag. Min inbyggda 10 MB har börjat låta konstigt nu efter 2 år, tycker den borde hålla längre.
Hälsningar / Ingvar

Jag hade köpt en Seagate Barracuda IV i så fall, eftersom de är tysta och snabba. 80 GB modellen ligger på ca 1300 spänn.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-04 22:08

Jag har precis monterat in en Seagate Barracuda IV , 80 gb, i min iMac DV och den är verkligen underbart tyst och snabb! Rekomenderas varmt!

1
Bevaka tråden