Digitalkameraköp...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-16 14:30

Jag behöver lite köptips! Ska köpa en digitalkamera nu inom kort men jag kan inte riktigt bestämma mig.
Har spanat lite på den här:

Minolta S404. 6395:- på cyberphoto.se

Är det någon som har provat den? Eller kanske har den?
Eller har ni några andra alternativ att rekomendera?

Tacksam för tips!

• Oregistrerad
  • 2002-09-16 15:43

Jag är lite förtjust i Fuji.

Kolla in Fujifilm FinePix F601!

• Oregistrerad
  • 2002-09-16 16:04

Jag var helt inne på F601:an innan jag såg den här minoltan och det var då jag började tveka...

Om man jämför dom två på papparet så känns det som att minoltan är bättre är F601:an. Fast det är ju en helt annan sak hur dom känns i handen.

Jag är lite orolig för att minoltan ska kännas stor och tung.

• Oregistrerad
  • 2002-09-16 17:02

Besök en fotohandlare som har båda och jämför!

• Medlem
  • Mark
  • 2002-09-16 23:26

Hej!
Har precis köpt en digitalkamera efter många veckor velande ock sömnlösa nätter med testläsning. Kollade länge på Canon PowershotG2 och Leica Digilux 1 men fastade till slut för Fuji Finepix s602Z. Jag är hel nöjd. Trodde att den skulle kännas stor, men icke. Kanske inte fickvänlig men den följer lätt med.

Bra tips att gå till fotoaffären och klämma lite.

Kolla in de här sajterna. Väldigt utförliga tester på det mesta och snabbt efter släppen.

http://www.dcresource.com/
http://www.steves-digicams.com/
http://www.dpreview.com/
http://www.megapixel.net/
http://www.imaging-resource.com/

Fotomässan i Köln är om ett par veckor och man kan väl räkna med lite nyheter som rör om i grytan.

Lev väl
PapaC

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-17 07:48

Jag har en Ixus v2 som jag är supernöjd med...
Liten, snygg tar schyssta bilder... Har den alltid med mig... 400+ bilder på ett 128megs kort med upplösning 1024*768 gör att man klarar en veckas semester utan att tömma den. Har den egentligen för att knycka texturer, till det funkar den skitbra... Har inte provat de modeller ni nämner förstås...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Jag har en Ixus v2 som jag är supernöjd med...
Liten, snygg tar schyssta bilder

Har funderat på denna kamera.
Hur är filmfunktionen Jonaz?
Jag vet att man inte kan vänta sig någon vidare kvalitet, men ändå intressant att höra om det ser OK ut i alla fall.
Den skall ta film i AVI format, 20 fps, upp till 640x480 såg jag (dock bara 4 sek i denna upplösning).

Hej !

Har original Ixus:en, efter att två polare å jobbet sett den köpte de varsin Ixus-v2.

Vi är alla supernöjda.

Mitt tips - köp smått !! Du kommer inte att ångra det och kommer ta fler kort för du kommer att ta med dig kameran överallt.

Får in ca 100 kort på en 64Megs Flash med 1600x1200 upplösning.

Film är helt ok i 320x240, du kan inte ta mer än 10-15 sekunder åt gången iofs...

/ d

[ 17 September 2002, 12:56: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 12:59

Vad kostar Ixus v2? Var köper man den billigast? (Orkar inte jaga runt själv just nu.)

Eftersom du bor i långtbortistan så kan du ju knalla ner till Fotokungen, de brukar vara billiga(st).

Vassego - billigt äre :

Ixus V2

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 14:02

Tack Danne!!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-17 14:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Hur är filmfunktionen

Fullt tilräcklig, använder den som referens när jag animerar (för att fånga in rörelser) ljudet låter burk, men, Hey!! Ljud! Bara en sån sak...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Film är helt ok i 320x240, du kan inte ta mer än 10-15 sekunder åt gången iofs...

Hur lång tid tar det ungefär innan man kan ta en ny filmsekvens, efter att man nyss tagit en?

Såg också att batterierna till denna kamera är rätt så dyra. 637 kr på Cyberphoto. Hur många laddningar klarar de på ett ungefär?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 14:37

Det vore ju käckt om man kudne ansluta en extern mik.

• Oregistrerad
  • 2002-09-20 10:07

Det blev en Fuji Finepix F601. Ska hämta den idag!
Så nu blir det testning hela helgen lång!!

• Oregistrerad
  • 2002-09-20 11:04

Om du inte behöver kameran på en gång, och är inne på en IXUS V2 kanske det är lika bra att vänta. Efter fotomässan Photokina i slutet av september lanseras nämligen en IXUS V3. IXUS V3 har bättre upplösning(3Mpixel) är fortlika liten. Det lanseras en hel del andra kameror då också, vilket oftas leder till sänkta priser på nuvarande modeler. Så har du tid att vänta gör det.

Jag har en Canon IXUS V och är riktigt nöjd med den. Dock har den lätt för att ge rödaögon på bilderna, men det har ju alla kompaktkameror problem med, då blixten sitter så pass nära objektivet.

Tillägg: Såg att jag var lite försent ute, men för er andra gäller ändå att det kanske inte är fel att vänta till Köln mässan har varit om ni ska köpa ny digitalkamera.

[ 20 September 2002, 11:10: Meddelandet ändrat av: PageNotFound. /Per ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PageNotFound. /Per:
Om du inte behöver kameran på en gång, och är inne på en IXUS V2 kanske det är lika bra att vänta. Efter fotomässan Photokina i slutet av september lanseras nämligen en IXUS V3. IXUS V3 har bättre upplösning(3Mpixel) är fortlika liten.

Riktpriset skulle dock vara runt 1500-2000 kr högre jämfört med V2 läste jag.

Såg också att V3 kan ta längre filmsekvenser jämfört med V2.

IXUS V2 och IXUS V3 sida vid sida

1
Bevaka tråden