Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra FireWire-låda?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 20:48

Jag är i behov av en extern FireWire-bestyckad låda att montera en överbliven hårddisk i. GoogieDrives annonserade under förra året ut en fin låda de skulle sälja för 99 Euro, men nu ser man inte till den längre.

Har någon tips om prisvärda och snygga kabinett?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 20:57

När vi ändå är inne på FireWire kabinett så undrar jag vad det finns för 2,5" kabinett. Tänkte nämligen stoppa min gammla disk från min power book i en trevlig liten låda och låta den göra lite nytta. Jag kan inte hitta någon som säljer något sådant i sverige, men kanske letade lite dåligt.
-Det kanske är så att det är någon som har en trasig 2,5"-disk typ LaCie pocket drive där hårddisken har lagt av som jag kan få köpa?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-02-04 21:22

powerpc.se där har jag köpt en sån låda, tar strömmen från firewire porten mkt smidig lite sak.

Inte världens snabbaste men smidig är den

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders C:
När vi ändå är inne på FireWire kabinett så undrar jag vad det finns för 2,5" kabinett. Tänkte nämligen stoppa min gammla disk från min power book i en trevlig liten låda och låta den göra lite nytta. Jag kan inte hitta någon som säljer något sådant i sverige, men kanske letade lite dåligt.
-Det kanske är så att det är någon som har en trasig 2,5"-disk typ LaCie pocket drive där hårddisken har lagt av som jag kan få köpa?

Cutie!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 23:40
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Cutie!

-Finns den att köpa i sverige, eller måste man beställa från USA?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-12 12:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders C:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Cutie!

-Finns den att köpa i sverige, eller måste man beställa från USA?

Här finns den iaf...

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 11:43

Med jämna mellanrum hör man förtryckta svenska återförsäljare oja sig över personer som jämför svenska priser med amerikanska. Men det är verkligen inte klokt att det ska vara så dyrt i Sverige. Kolla här t ex:

Deltaco extern dubbel 3,5"-kabinett:
1694 kr på inWarehouse: http://www.inwarehouse.se/script/webkatalogen/pb.asp?src=3&sku=e505528

56.97$ http://www.compgeeks.com/details.asp?invtid=MAP-302F-01&sourceid=00394485247551036134

Med moms och frakt kan priset knappast bli mycket mer än 8-900 kronor. Inte klokt.

Är det svenska arbetsgivaravgifter och alla andra fluffiga skatter som läggs på som gör priserna så feta?

Annars är det bästa/mest prisvärda 3.5"-kabinett jag hittat i Sverige det som http://www.powerpc.se säljer. Någon annan?

Jag köpte nyligen ett firewire/usb 1.1-hårddiskkabinett för 954kr inkl. moms + 102kr frakt dvs totalt 1082kr (den verkar inte finnas i lager just nu, och priset har tydligen sänkts marginellt till 936kr inkl. moms)
Finns på Komplett.se och heter Datafab USB Hårddisk Kabinett för 3.5". Den verkar dock inte stå med på listan där den tidigare stod (Chassi/Låda -> Chassi CD och HD) utan jag fick söka efter Datafab för att hitta den.
Billig och fungerande (hade lite problem med att få in hårddisken på grund av att ide-kontakten på fw-kortet i lådan satt 0.5-1cm åt vänster jämfört med hårddiskens ide-kontakt. Blev att klämma in den med skohorn (bildligt talat då ) för att få in hdn och få sladden på plats.

[ 07. mars 2003, 16:05: Meddelandet ändrat av: Dave Lister ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goka:
Med jämna mellanrum hör man förtryckta svenska återförsäljare oja sig över personer som jämför svenska priser med amerikanska. Men det är verkligen inte klokt att det ska vara så dyrt i Sverige. Kolla här t ex:

Deltaco extern dubbel 3,5"-kabinett:
1694 kr på inWarehouse: http://www.inwarehouse.se/script/webkatalogen/pb.asp?src=3&sku=e505528

56.97$ http://www.compgeeks.com/details.asp?invtid=MAP-302F-01&sourceid=00394485247551036134

Med moms och frakt kan priset knappast bli mycket mer än 8-900 kronor. Inte klokt.

Jag kollade upp frakten från compgeeks.com till sverige och den var inte lite saftig
41 dollar och 42 cents ska dom ha i frakt till sverige, då är du redan uppe i ca tusenlappen. Sedan tillkommer (högst troligt) tull så då läggs väl kanske några hundra till på priset (visst, förmodligen inte så mycket så att det blir samma pris som på inwarehouse.se men en bra bit närmare iaf). Så i slutänden blir det inte speciellt mycket billigare

  • Oregistrerad
  • 2003-03-10 10:35
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Dave Lister:
[Sedan tillkommer (högst troligt) tull så då läggs väl kanske några hundra till på priset (visst, förmodligen inte så mycket så att det blir samma pris som på inwarehouse.se men en bra bit närmare iaf). Så i slutänden blir det inte speciellt mycket billigare

Men hur är det nu med tull och andra "dolda" avgifter? Tillkommer det alltid när man köper från USA, eller hur är det?

/Trög

Om inte företaget som skickar paketet klassificierar det som gåva så blir det oftast tull…
Jag köpte 512meg ram för runt 700-800kr från usa, tullen var runt 300-400kr
Hursom helst blev det dock mycket billigare än vad 512meg ram kostade i sverige då (var till iMacen jag hade förut innan jag bytte upp mig till en g4/533).

Jag har nyligen köpt det dubbla 3,5" kabinettet från InWarehouse. Jag har två Seagate Barracuda 5 diskar på 120GB i den, och det fungerar utmärkt
FireWire chipet som är av märket Oxford 911 ska klara upp till 250GB per disk enligt den sidan som länkas ovan, så det finns utrymme för expansion också!

Lådan är en gammal SCSI låda de satt FireWire kort i, och fläkten är inte direkt modellen tystare...men lämnar man lådan öppen borde det inte finnas så stort behov av en fläkt, ut-luften är inte så varm.

Köp mitt! Jag har ett tomt liggande efter en 40GB disk jag slängde in i den nya burken.

1
Bevaka tråden