Ibook SE 466 (dasslock) beg.pris ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en bärbar best PIII 600, men skulle trivas bättre med ett bärbart äpple. Finns det begagnade Ibook SE 466 att köpa och i så fall, vad kostar dessa vackra dasslock ? Vill helst ha SE 466 modellen då den har DVD.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-01 18:04

Runt 5000:- för ett dasslock med firewire och runt 4000:- för ett utan tycker jag är någorlunda vettig prisbild. Kring/extrautrustning kan skilja lite grann(ffa minne och hårddisk) och är definitivt värt att försöka få med.

Funderar lite på att sälja mitt dasslock, 300MHz, 288RAM, Airport, 30Gig hårddisk och jaguar, runt 4000:- för den tycker jag vore rimligt.

Synd att gamla dasslocken inte grejar iMovie3...

Vore jag dig skulle jag undvika dasslocks iböckerna. Främst pga av upplösningen. 800*600 är helt kasst. Det ryms ju ingenting på skärmen.

Satsa hellre på första modellen av de vita iböckerna. 500mhz och en skärm som klarar 1024*768. Just skärmen gör otroligt skillnad tycker jag. En sån borde du kunna hitta för 7-8000 kr. Kanske billigare.

Kolla på följande sajter. Sätt gärna ut en köpes också. Det ger ofta mycket svar.

Mactorget
Macworlds radisar

Macbörsen

Sen finns det radisar på Macnytt och här på 99mac. Plus några som jag säkert glömt.

Tack för dom goda råden.Dasslocken påminner alltså om när man var liten och lyfte på locket på utedasset vid sommarstället ! 600x800 är ju lite dåligt kan jag hålla med om. Jag kanske ska tänka om. Blev lite I-Inspirerad när jag nyligen skaffade en iMac.

Skärmupplösningen gör mer än man kan tro för datorupplevelsen. Jag tycker 1024*768 är på gränsen till för lite. Särskilt om man kör Mac OS X.

Köp INTE ett dasslock. Det är mitt råd som jag tycker tål att upprepas.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-01 20:27

Jag beställde en ny iBook 700 från macoteket igår.
Den har bara Cd-läsare 640 Meg ram.
Den kostar lite drygt 13000:- inkl moms.
Jag har följt beg-annonser en länger tid, men begpriserna är lite vansinnnigt höga på beg bärbara maccar.
Nu blev det lite akut för mig, för min iMac Totalkraschade och jag tvivlar att jag kan få igång den.
Möjligen kan jag had den som backuppdator för den går att köra med nödcd.
Om du jämför en ny iBook med beg Powerbook eller iBook så får man väldigt mycket för pengen.
Nu är 13000 kronor mycket mer än 4000:- men där går nog gränsen för ett begköp.

Rättelse 030202

[ 02. februari 2003, 19:35: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-01 21:27

Per S kan nog själv avgöra om 800*600 är tillräckligt eller inte (no offense, ni andra).

Själv kör jag den upplösningen både på jobbet och hemma , fungerar bra för enklare användning om man inte är van vid något annat(självfallet så är högre trevligare).

Men jag tycker att prishoppet från beggad vit iBook (7000-8000) till sprillans ny 700MHz iBook är alldelens för litet, köp hellre ny isåfall.

Fräsch skärm, fräscht batteri och garanti är definitivt värt skillnaden dessutom går det att få bra finansiering vid nyköp. Sedan har ju vita iBook en förmåga att fort se skamfilade ut...

Håller med om att en vit iBook nog blir grå om man inte har den stillastående på skrivbordet, fast då kan man ju lika gärna ha en stationär burk.Finns nog säkert ett gäng smutsgrå iBook´s ute.

Ja, om någon sitter på dasslocket och vill sälja så är jag på!

Helst 366 med AirPort och extra RAM.

Skicka offert!

Det kanske inte såldes så många i Sverige av dessa, eller är det så att ägarna har svårt att skiljas från dom. Ser ju betydligt fler annonser med svarta powerbook G3

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-02 09:53

Det är mycket känslor involverade när man ska skiljas från sin gamla Mac...

Annars kan väl Powerbook G3 med firewire vara ett alternativ för dig, stor högupplöst skärm, ljudingång, bättre videoutgång. PCMCIA-platser och fler portar.

(tänk bara på att powerböcker utan firewire saknar agp-grafik och därför tydligen blir ganska sega med OSX)

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-02 17:11

App app!
dass-iBooken har graffan på AGP.
Det är Lombard och tidigare som inte har AGP.
Faktum är att X funkar bättre på en dass-iBook än på en lombard.
Allt i en iBook funkar medans i Lombard funkar inte IR eller DVD (om man har det). Dessutom kan man ha
AirPort i iBooken, medans man får ha tredjepartskort i lombarden.
Lombarden är den sista av de gamla, lite samma stuk som de första iMaccarna. Pismo är _mycket_ bättre men kostar också mycket mer.
Min sambo har en 300-orange som funkar finfint. Jag har försökt locka henne med en ny vit, men hon var inte intresserad.
Det blir nog en 466SE när jag får tag på en.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-02 17:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
App app!
dass-iBooken har graffan på AGP.
Det är Lombard och tidigare som inte har AGP.
Faktum är att X funkar bättre på en dass-iBook än på en lombard.

Eh, det var ju så jag menade , Powerbook med firewire = Pismo(=agp), utan firewire = lombard och wallstreet. Powerbook utan firewire är inte alls lika intressanta om man vill köra OS X.

Jag var på vippen att köpa en blå 466´a i höstas.
Annonsören begärde 11, jag bjöd 7, någon affär vart det aldrig. Tur för mig som hittade min pismo istället.
Idag skulle jag bjudit fyra-fem för motsvarande konf (en hel del extra).

Har en iBook G3 366Mhz
Den kommer att vara till salu nästa vecka efter jag har gått igenom & testat allt
Men batteriet verkar vara bra Minne 128 eller 192 & hd på 10 GB
Färg blå

Visst har den sämre skärmupplösning än nya imacar...
Men den har ju ett alldelse eget utseende... Som tilltalar en del

AndersStromberg@netscape.net
070 552 78 32

1
Bevaka tråden