ProLine

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-06-03 23:26

Hittade (vad jag tror är) en hårddisk i en second hand affär. Det är en låda på ungäfär en decimeters höjd, lite mindre än en halvmeters bredd och ca 2 decimeters djup.
Ett gammeldax äpple och namnet ProLine står på den. Vanlig scsi koppling på baksidan.
Jag testade att koppla in den och den varvade upp som en vanlig hdd men självklart vägrade datorn starta då. Är det ngn som vet exakt vad det är och vad den var till. Jag har inte hittat någon information om den någonstans.

/Jonny

Kolla om du kan sätta ett annat SCSI-id än 0 som den troligtvis står på nu så kan du säkert läsa vad som finns på disken när den är inkopplad.

• Oregistrerad
  • 2002-06-06 03:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Kolla om du kan sätta ett annat SCSI-id än 0 som den troligtvis står på nu så kan du säkert läsa vad som finns på disken när den är inkopplad.

Det verkar inte som att det går att ställa in scsi-id på den (det enda man kan göra är att sätta på eller stänga av.
Hittade dock en bild på lådan (här) , det är väl en Lisa som står till vänster?
ProFilen är den som står bakom glasgrejjen.

Är det en SCSI-disk går det alltid att ställa in SCSI-id, men kanske får du mecka isär lådan och göra direkt på själva hårddisken istället.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonny Larsen:
Hittade (vad jag tror är) en hårddisk i en second hand affär. Det är en låda på ungäfär en decimeters höjd, lite mindre än en halvmeters bredd och ca 2 decimeters djup.
Ett gammeldax äpple och namnet ProLine står på den. Vanlig scsi koppling på baksidan.
Jag testade att koppla in den och den varvade upp som en vanlig hdd men självklart vägrade datorn starta då. Är det ngn som vet exakt vad det är och vad den var till. Jag har inte hittat någon information om den någonstans.

/Jonny

Du säger låda? Går det att sätta dit en terminator på den? (extern?)

• Oregistrerad
  • 2002-06-08 13:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Way:
Du säger låda? Går det att sätta dit en terminator på den? (extern?)

jag kanske ska var mer utförlig?
Det finns en port på baksidan som funkar med gamla hederliga scsitypen (men jag vet inte, finns det ngn annan typ av port som ser ut som scsi?)

förutom den porten så finns bara elingången och onoff-knappen.

Sen vet jag inte, är det värt att öppna den? Den känns ju rätt gammal... ska jag hänga upp den i taket och kalla det konst istället?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2002-06-10 10:22

Hej!

Det är inte någon SCSI disk, den var till Apple III och till Lisan och var toppmodern år 1983....

Vi sålde liknande diskar när jag började som Apple tekniker juni 83 på Spirab Data i Göteborg (i helgen var det 19 år sedan jag började

Mikael

• Oregistrerad
  • 2002-06-10 11:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MikaelF:
Hej!

Det är inte någon SCSI disk, den var till Apple III och till Lisan och var toppmodern år 1983....

Vi sålde liknande diskar när jag började som Apple tekniker juni 83 på Spirab Data i Göteborg (i helgen var det 19 år sedan jag började

Mikael

-83... kultigt! Oj vad jag kommer skryta för polarna att jag har ett äpple från före macens födelse Sen får de sitta där och skämmas med sina G4:or

Men, om det inte var scsi, vilken gränssnitt använder sig den av då?
/Jonny

• Medlem
  • Mölndal
  • 2002-06-11 16:05

http://www.acornworld.net/~jmayrand/LISA2-5.html

The ProFile hard drive from the Apple III was standard. This was a 5Mb parallel drive. When one used the HDD, they needed to purchase a $195.00 parallel card for one of the expansions slots (if you needed parallel ports). This card also allowed the use of more than one hard drive.

1
Bevaka tråden