Bra pris eller inte ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så har fått nys om en imac 700/Combo drive i oöppnad kartong med kvitto/garanti för 14000:- . Ska jag slå till å min faders vägnar och handla denna ?

[ 15 November 2002, 13:51: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Njae det vette fan...

Jag hade ju inte köpt den, jag resonerar så här:

Du får den "begagnad" för 14.000 på annonsen.
Ny kostar en sådan 18.100 inkl. moms på powerpc.se.

Det innebär alltså att den kostar 4.100 mer för dig att handla i butik. Då får du också en garanti som gäller din maskin.

Köper du en "begagnad" dator så har du ingen garanti på den eftersom den gäller endast personen som ursprungligen köpte datorn.
Det spelar ingen roll vad killen som säljer den till dig säger, butiken kommer inte godkänna dig som kund eftersom DU inte köpt varan från butiken.

Jag tycker generellt att folk vill alldeles för mycket för sina beggade maskiner, fattar inte hur folk kan sätta sådana priser...

Om du ändå funderar på att lägga 14.000 på en dator så finns det nog bättre alternativ än denna iMac Combo.

Jag förutsätter att du redan har en skärm någonstans, eller kan köpa en 17" för typ 2.000 inkl. moms.
Leta upp en bra G4 för strax under 10.000 på detta forumet eller annat forum, köp den och stoppa in mera minne, kanske en HD till...

Då hamnar du totalt på samma mändge pengar, kanske en 500-1000 uppåt men det är det värt...

[ 15 November 2002, 14:54: Meddelandet ändrat av: 12moons ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-15 14:59

Eller köp en ny eMac! Samma prestanda som iMac.

Datorn är till min far - han villl ha en tyst smidig dator - helst flat skärm ( hejdå eMac ).

Hans gamla dator var en imac 233 som väsnades, han klagade alltid på det.

Sedan är det faktiskt så - att Apples Garanti gäller oavsett vart du köpt den, finns det bara ett kvitto så är närmaste Apple Auktoriserade Service skyldig att ta in maskinen.

Jag vet - min HD pajade i G4:an , maskinen är ursprungligen köpt i USA men Macsupport bytte utan en fråga

/ d

[ 15 November 2002, 15:21: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Ps...lyckades pruta till 13500 :- och maskinen är i oöppnad kartong med kvitto ( 2 mån gammal )

[ 15 November 2002, 15:22: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-15 15:30

Jag tycker iaf det verkar som ett helt ok köp.. sålänge datorn verkligen är ok och inte ramlat ett par meter, eller något liknande... Alltid bra att testa innan man köper... Åtminstone se att den startar... Han kanske gnatar om att han måste öppna lådan och den då inte längre är oöppnad, men du kan ju inte köpa grisen i säcken liksom...

/arvid

• Medlem
  • 2002-11-15 15:33

Har man originalkvitto så gäller väl garantin? Annars så skulle ju presenter, t ex, automatiskt förlora rätten till garanti också.

Självklart ska jag testa den på plats innan jag ger killen pengarna - absolut !

Och som du säger - originalkvitto gäller.

Ps - funkar detta minne i en iMac ?

Imac minne

• Oregistrerad
  • 2002-11-15 18:04

jag hade shoppat för det priset!

Skall köpa julklapp till farsan. Funderar på en iBook...

1
Bevaka tråden