Galna priser!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det bara jag som tycker det är konstigt att folk fortfarande säljer Powerbook Pismo 400 Mhz G3 för 11 000 kronor!? Andrahandsmarknaden för Mac´ar är helt klart skruvad. Jag kan köpa en ny 700 mhz iBook för 12 000 kronor...detsamma gäller för gamla iMac´s...

har jag fel?

Andrahandsmarknaden är inte "perfekt" uttryckt med marknadsekonomiska termer. Den är "trög" för att alla inte är informerade. I samma ögonblick som Apple ändrar sina priser borde priset på andrahandsmarknaden ändras. Men, alla är ju inte tokstollar som vi och sitter och gör refresh i Apple-store när vi har hört att dom skall släppa något nytt...

Jag tror inte vi skall misströsta helt. Med största sannolikhet så lyckas dom inte sälja begburkarna till överpriser. Vi ser ju bara vad dom begär -- inte vad dom får.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-15 09:36

Trots att jag försvarat en del priser som andra sett som höga här på forumet så är jag böjd att hålla med. Jag blev förbannad på en dåre på blocket.se som ville sälja en B/W 350 mhz för över 6000 spänn! Eller ännu värre när någon skriver att de vill sälja den ultimata "designdatorn" för en 5000 och det visar sig vara en beige G3a...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-15 10:09

Jag har annonserat efter en dator men får erbjudanden liknande de du talar om. Tex ville en kille ha 20 för en 800 DP. Plockar jag ihop en på Applestore med 867 DP, superdrive och lite mer minne går den lös på 24! Det vore ju i så fall ett klart bättre köp.

Jag letar efter en beg mac men det verkar ganska hopplöst. Jag vill ju inte slänga ut hur mycket pengar som helst på en dator som tappar sitt värde på fyra år...
Fast det kanske är en smäll man får ta när man är så fast i träsket som jag är. Har bara svårt att acceptera en sådan förlust.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-16 12:57

Ha! Såg en snubbe som ville ha 6000:- för en Powermac 8600. Vem köper den?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-16 13:39

kan ge han 50:- kr... inte mer

• Oregistrerad
  • 2002-11-16 15:38

jag ger mer för en 8600 än en B&W G3!

3000:- skulle jag kunna ge...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 15:40

Jag skulle inte betala något alls för den. OK, en 50-lapp kanske.

• Oregistrerad
  • 2002-11-16 15:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Videokonfernas med den enda AV mac som är värd namnet! Även 8500 var bra!

Sen är den enormt stabil. vet ingen dator som bara går och går som den modellen!

• Oregistrerad
  • 2002-11-16 15:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Videokonfernas med den enda AV mac som är värd namnet! Även 8500 var bra!

Sen är den enormt stabil. vet ingen dator som bara går och går som den modellen!

Håller med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 16:08

OK. 100 kronor då, bara för att det är en bra gammal Mac.

• Oregistrerad
  • 2002-11-16 16:14

Om du kan hitta PM-8600 för 100pix så lovar jag att köpa minst tio. Bara så där...

NIKKE köper dom för 3000 styck. I auktioner delas det inte ut silvermedaljer.

• Medlem
  • 2002-11-16 16:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
NIKKE köper dom för 3000 styck. I auktioner delas det inte ut silvermedaljer.

Så sant...

• Oregistrerad
  • 2002-11-16 16:23

Vill bara ha två eller så!

Saknar en AV mac ifrån Apple...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 16:31

När du säger AV, menar du RCA-pluggar eller vad då?

• Oregistrerad
  • 2002-11-16 16:36

Ja, riktiga bild och ljud in och utgångar. Borde inte kosta många kronor att slänga in det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 16:47

Visst, RCA-pluggar, analog S-videokontakt och digitala in- och utgångar så klart.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-17 19:55

::NIKKE::
Hör av dig så _får_ du en!

Jag kan ju säga att jag har gett bort 40st 7300 och 8600 med 1710AV och MS 15"-skärmar.
Jag ansåg att det var för mycket jobb att sälja dem.
De gick till ett museum (dock inte för datorer) och ett gymnasium.
Även om det är bra maskiner är de totalt förlegade teknikt sett. OSX funkar inte (eller möjligen skitkass med diverse hack). Grafiken suger och minnet tillverkas inte längre. Hur kan man tro att man skulle kunna sälja en sån burk? Kolla vad en Pentium med EDO-SIMM kostar. Det är motsvarande prestanda och uppgraderingsbarhet.

Beige G3 funkar ju marginellt bättre och de kostar för mycket att uppgradera. B&W använder jag som server, max, för att det är schyssta lådor och OK prestanda under OSX om man bara ska dela ut filer.

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-17 22:51

ööh hallå där, jag med! Saknar grymt mycket en mac med riktiga rca-kontakter! Vill du skänka en sådan betalar jag gärna frakten! Skärm har jag...

Jag har en gammal 8600 som jag betalade ofantliga summor för (som ung studerande privatperson) en gång i tiden och den har varit värd varenda slant ändå, en av Apples bäst byggda datorer hittills!

Den är förstås omsprungen nu, men med extra minne, en extra hårddisk, ett till nätverkskort och ett Voodoo3 2000-kort i sig så har den stått sig längre än jag vågade hoppas på. Drar igång den fortfarande när jag behöver scanna något på min SCSI-scanner. OS 9 skäms inte för sig på den burken.

Även om det uppenbarligen finns folk som skänker bort den så är den värd långt mer än de 50 kr som vissa här skulle ge. För rätt personer är den fortfarande gångbar som dator.

Man kan ju stoppa in ett IDE-kort i den, stoppa in ett par IDE diskar och köra den som server eller hur ?
Den är ju faktiskt perfekt för ett sånt jobb...
Och det blir billigt....

Stoppa in ett Ethernet kort i den också så har du den som firewall...

En kompis till mig har en "gammal" beige G3 till salu annars...

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-18 17:00

Ja, nu jäklar har jag hittat det värsta priset! En snubbe på Macworlds macbörs vill ha 8500 spänn för sin imac dv. I högsta laget...(understatement).

Min 8500 är så bra att jag inte tänker skicka iväg den. Jag håller inte med om att den serien är dålig. Tvärtom är hela linjen 7500 - Beige G3 Apples bästa maskiner genom tiderna.

Stabiliteten och driftsäkerheten är kalas. Jag har hellre tio 8600:or än en Power Mac G4/1,25DP "centraldammsugare" eftersom de förstnämnda är bättre konstruktioner (robustare). "Gammal är äldst".

Jag kommer kanske från stenåldern men jag föredrar dessa maskiner framför de nya (undantaget iMac Globe, iBook och PowerBook G4).

Jag betalar utan problem 2.000 för en G3/266AV i januari 2003 då jag planerar att köpa en. En sådan maskin får sedan uppleva sådant som G4-uppgradering, ev nytt grafikkort och ny hårddisk. Resultatet blir en Mac som klarar allt jag vill samtidigt som den fungerar bra ihop med övrig utrustning (audio/video).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 22:46
Citat:

quote: Jag betalar utan problem 2.000 för en G3/266AV i januari 2003 då jag planerar att köpa en. En sådan maskin får sedan uppleva sådant som G4-uppgradering, ev nytt grafikkort och ny hårddisk. Resultatet blir en Mac som klarar allt jag vill samtidigt som den fungerar bra ihop med övrig utrustning (audio/video).

Jag har en gammal G3/233 DT som jag vill bli av med. Fin Apple-skärm (Trinitron) ingår. Billigt och bra!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Jag kan ju säga att jag har gett bort 40st 7300 och 8600 med 1710AV och MS 15"-skärmar.
Jag ansåg att det var för mycket jobb att sälja dem.

Vad är det jag hör!??! GER du bort mina gamla maskiner? Är du medveten om att jag betalade över 1 miljon när jag köpte dem sommaren 97 och då fick jag dem ändå billigt...

Mitt livs hittills längsta arbetsdag upplevde jag den dagen med efterföljande natt en välfylld lastbil från Studentlitteratur backade upp till huset med 50+ maskiner och jag strax innan hade fått reda på att datorlabbet skulle användas för undervisning nästa morgon...

Har du några 86:or kvar? Man kanske skulle... Av nostalgiskäl då förstås...

/Göran

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-19 16:46

Hehe, jasså du håller till här iallafall...
Ja, det blir för dyrt att sälja dem.
Jag har faktiskt DIN 8600 kvar. Den gick ju från mig via Birgitta till sal 121 och nu står den här och ser ledsen ut
Den kanske behöver samma omtanke som tilskottet?

Grattis förresten!

Vissa gamla maskiner har högt andrahandsvärde för att de helt enkelt är värdefulla, av en eller annan anledning.

Min kompis höjer på egen hand andrahandspriset på Pismo en bra bit. Han har köpt en hel trave, och han tjafsar inte med att pruta under 10000. De är billigare än PBG4 (och bättre ur vissa synvinklar, t.ex. dubbelbatterimöjligheten), och iBook fungerar inte över huvud taget. (Saknar dubbelskärm.) Helt enkelt rätt. Sånt håller uppe priset.

7600/8600 levde verkligen högt på bra kvalitet och de där härliga RCA-kontakterna. Nu känns deras långsamma minnen lite för trista, så nu är de knappast värda mer än några hundralappar, men min får nog hänga med ett tag till som studiodator. Ja, den gör väl det tills jag biter i det sura päronet och köper ett rejält ljudkort för åtskilliga tusenlappar, och lär mej ett nytt ljudprogram.

Och så kuben... Visst är det pris som begärs hutlöst om man bara ser till prestanda, men om man vill ha en tyst och elegant Mac som inte tar stor plats, och som man kan koppla till en stor skärm som man redan har, vad finns det för alternativ? Inget! När det inte finns alternativ så blir priserna höga.

Men vad är andrahandsvärdet för en gammal Blådåre eller äldre G4? Det är ganska ointressanta maskiner som är lätta att ersätta med en nyare. Där borde priset bli lägre relativt prestandan.

Jag såg en repig 21" genomskinligt grå skärm på PX idag för 6000:-.

Ganska saftigt tycker jag, även om jag vill ha en sådan.

De har också en iMac rev. d utan processor (!) för 1500 bagis. Vad ska man med den till?

• Medlem
  • Hammarö
  • 2002-11-23 23:50

Och jag som gav bort en 8500 helt gratis till en kompis till mig. Det var visserligen bara ett 604e på 200 Mhz eller nått i den ... Men jag hade med andra ord kunnat få ihop till en ny iPod

Men jag tycker att det är lite klurigt att man kan få ut så mycket av en gammal Mac. Jag gav 5000 kronor för min Cube och tycker att det var på gränsen till och med. Det är ju trots allt en över 2 år gammal dator. Och en 8500 är väl minst 5-6 år gammal?

Nej, jag tycker att folk borde vara mer givmilda och sälja sina gamla Powerbooks för en spottstyver. Det skulle ju blir betydligt fler Macägare om det var på det viset. Nu är det ju så ganska dyrt för en hobbyist att komma in på Macscenen.

Bevaka tråden