Konkurrent till MacForum sökes!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-14 12:22

MacForum i Göteborg är både dyra, oproffsiga och med urusla lokaler med knapp plats för produkter och kunder. Finns det verkligen inte någon som planerar att ta upp konkurrensen om i alla fall privatanvändarna? Hade jag haft stålar att själv investera i en ny, fräsch butik med gó och kunnig personal så hade jag aldrig behövt skriva detta inlägg. Jag vill inte göra några påhopp men att ha "fotomodeller" i receptionen till butiken kan ge ett lätt oproffsigt intryck, speciellt då även kunskapen är begränsad.

Jag ställer gärna upp som anställd om ni drar igång något. Är ingen fotomodell, men ändå..

/fredrik

[ 14 November 2002, 12:23: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-14 13:08

Sekvecia hade en butik i Göteborg som sålde Macar billigare än MacForum. Den butiken finns tyvärr inte kvar längre. Enligt killarna som jobbade där så välkomnades Sekvencias Macsatsning av MacForum. Detta eftersom MacForum helst ville”slippa” att ha att göra med privatpersoner. Dom hade t o m varit på "studiebesök" där. Jag fick uppgifterna direkt från personalen på Sekvencia-butiken.

[ 14 November 2002, 13:18: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

• Medlem
  • 2002-11-14 13:14

Jaha, är det så det ligger till. Men då har vi ju ingen återförsäljare av Mac som vänder sig till privatpersoner i Göteborg. Det här är ju väldigt tragiskt. Men som sagt; hade jag haft kapitalet och kunskapen att driva en butik så hade detta problem varit ur världen. Jag säger det dessutom igen: Även om jag inte har några pengar att satsa i en ny butik så skulle jag ändå vara mkt. intresserad att jobba i denna.
Jobbar i butik redan idag, dock inom något helt annat.

/Fredrik

Det är många år sedan jag skippade MacForum och istället valde Trifolium. Jag handlar där både privat och professionellt (även om de egentligen bara sysslar med företagsförsäljning).

Ligger på Fabriksgatan 10 i Gårda (nära brandstationen). Egentligen har de ingen butik i vanlig bemärkelse, men de brukar kunna fixa det mesta man frågar efter ändå.

Kolla på http://www.trifolium.se för mer information.

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2002-11-21 20:51

Var på MacForum senast igår. Deras butik växte till sig ordentligt denna veckan.
Tidigare fanns endast ett par-tre Macar uppställda i butiken. Nu finns det produkter ur Apples hela produktmatris uppställda och det går att gå runt och titta på diverse tillbehör.

Jag känner ett behov av att försvara MacForum och deras affärsmodell.
Visst, det finns kronor och ören att tjäna på att köpa datorer & utrustning på annat håll. För den som värderar att få fungerande lösningar och är beredd att betala lite för att minimera potentiellt krångel är MacForum ett gott val.

Visst händer det att kunskaperna tryter bakom kassan på MacForum men dessa "fotomodeller" har varit högst hjälpsamma och istället förmedlat mina frågor vidare.

Mina kontakter med MacForum har varit kontinuerliga de 7-8 senaste åren. Deras bemötande har varit klanderfritt under alla dessa år. Aldrig någonsin har de ljugit eller försökt lura på någon saker de inte står bakom.

Däremot har jag sett alltför många exempel på kunder hos MacForum som kommer med orimliga krav, visar dåligt humör eller bara beter sig allmänt illa. Respekt för personalen som orkar hantera dessa mifon.

Trifolium är säkert kompetenta men jag har aldrig känt något behov av att vända mig dit.

Har en tvetydig inställning till Macforum, vad det gäller kassapersonal så är väl inte kunskapsnivån på topp, tjejen bakom disken får oftast ropa på hjälp när man skall handla/fråga något.

Serviceavdelningen på Macforum har jag bara rosor att ge, Magnus är en klippa, löste mitt problem snabbt och smidigt, tvärtemot Apples supportpersonal som förmodligen fortfarande sitter och gör korkskruvar i håret efter mina samtal.

• Medlem
  • 2002-11-30 14:50

Jag har slutat handla på MacForum.

Anledningen är att jag har blivit dåligt bemött. Droppen var när jag skulle handla ett MacAlley tangentbord. Jag frågade om dom hade något uppställt. Expediten sa att han själv hade ett vid sin arbetsstation som jag kunde gå upp och testa. Jag frågade om jag kunde få skriva lite på tangentbordet och det sa han att jag kunde göra. Jag gick upp till andra våningen och testade det. Då kom en annan kille och började skälla ut mej för att jag satt och knappade på tangentbordet. Jag hade inte hunnit säga ett ord då han kallade mej för idiot. Jag bad honom dra åt helvete.

Jag har aldrig kommit tillbaka till butiken och aldrig mer köpt något av dom varken för vårt företag eller privat. En bra Macbutik med god personlig service behövs i Göteborg.

måste bara ta upp den här tråden, det intressanta är ju att inläggen är från 2002 och fortf är majoriteten av macforums personal oprofessionella, förbannat arroganta och har ingen känsla för service... tragiskt men sant.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-17 18:40
Ursprungligen av Måring:

måste bara ta upp den här tråden, det intressanta är ju att inläggen är från 2002 och fortf är majoriteten av macforums personal oprofessionella, förbannat arroganta och har ingen känsla för service... tragiskt men sant.

Men lokalerna är fina!

Jag tycker bemötandet är helt OK även om jag inte tagit någon fajt än.

Sedan detta skrevs kan man ju köpa Mac lite överallt i Göteborg, så konkurrens saknas inte. De lever dock rätt gott på avtalen med Göteborgs universitet.

vill inte dra alla över samma kam såklart, men arrogansen finns då där så ofta. Tyvärr!
vet inte hur många ggr man frågat om saker och fått ett lagom snofsigt svar, dessutom visade det sig senast att svaret var totalt fel...
men som sagt, det finns ju andra ställen att besöka, kullander & kullander har en helt annan policy vad det verkar, där får man hjälp och lite mer på det.

1
Bevaka tråden